Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  cyklar  (läst 5726 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
cyklar
« skrivet: 08 nov-21 kl 09:54 »
Att inte MSB råder alla att ha sina cyklar i ordning fattar jag inte.  Ett transportmedel som funkar även om elen, bensin är borta.

Pakethållare och cykelväskor är förstås bra att ha.  I en cykelkärra kan man köra rätt stora dunkar med vatten.  Eller annat

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #1 skrivet: 08 nov-21 kl 10:08 »
Visst är cykeln en bra grej vid långvarig kris, men den är inte viktig för det stora flertalet vid en kris som varar några dagar.

Om samhället däremot skall kunna fortsätta så normalt som möjligt vid till exempel bränslebrist så kommer cyklarna att plockas fram igen. Och då blir det brist på laglappar och cykelslangar...

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: cyklar
« Svar #2 skrivet: 08 nov-21 kl 11:14 »
Jo, det är väl värt att tänka på att inte heller cyklar går att hålla igång hur länge som helst utan en fungerande infrastruktur för reservdelsförsörjning mm. Och de är ganska oanvändbara vintertid om krisläget medför bristfällig snöröjning och halkbekämpning.

Ska man räkna med cykeln som en tillgång ur hemberedskapssynpunkt, så ska man också hålla sig med ett reservdelslager, och förvara däck, slangar, lagningslappar mm så att de fortfarande är användbara den dag de behövs.

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: cyklar
« Svar #3 skrivet: 08 nov-21 kl 11:17 »
På vintern tar man ju fram skidorna och pulkan ;)

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: cyklar
« Svar #4 skrivet: 08 nov-21 kl 14:57 »

På vintern tar man ju fram skidorna och pulkan ;)

eller häst och vagn!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #5 skrivet: 08 nov-21 kl 15:09 »
Det gäller bara att klara vinterfodret utan traktor. Jag tror de flesta hästar blir mat vid en kris.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #6 skrivet: 08 nov-21 kl 16:15 »
Det gäller bara att klara vinterfodret utan traktor. Jag tror de flesta hästar blir mat vid en kris.
Vi tror olika, jag tror att dagens människor hellre stjäl och svälter än att äta upp sina husdjur.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: cyklar
« Svar #7 skrivet: 08 nov-21 kl 16:57 »
Allting har begränsningar.  Men för att man ska slippa leta laglappar till cykeln just när inget funkar som vanligt är det bra att den är i brukbart skick då. Säg att telefonerna inte funkar för elen är borta. Viktigt att kunna fara runt och kolla hur det ser ut runt om. Kolla hur vissa personer har det.  Och som sagt, frakta vatten som säkert blir det första nödvändigheten.  Gäller även om det bara handlar om ett par dagar.



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #8 skrivet: 08 nov-21 kl 21:31 »
Vi tror olika, jag tror att dagens människor hellre stjäl och svälter än att äta upp sina husdjur.

Jag gled nog iväg lite längre i tid än de 72 timmarna myndigheterna säger vi skall klara oss. Beror ju på när en kris kommer hur mycket foder man har. Men blir det en stor kris som varar länge så äter nog någon annan upp hästen innan den får slut på foder.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #9 skrivet: 08 nov-21 kl 21:34 »
Om man räknar med att alla bilar i snitt har halvfulla tankar så finns det många fordon som är bättre att frakta vatten med än cykeln. 

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #10 skrivet: 08 nov-21 kl 22:52 »
I en kris vet du inte hur länge den varar. Ok, du bor utanför stan och tanken i bilen är halvfull, men kommer du inte att vara rädd om den soppan? du kan inte veta om det kommer en ambulans ifall du blir akut sjuk - är telefonin borta går det inte att ringa efter en.

Vid problem med vattenförsörjningen kommer det  i urbanare miljöer inte stå en drickabil i varje kvartershörn. Snarare 1 - 2 st i varje stadsdel. Många kommer inte att ha några dunkar hemma, utan tar bilen med sina opantade PETflaskor flera ggr per dag. Tyvärr att bilköer o kaos kan uppstå.

Där o då kan personer med fungerande cykel samt vattendunk(ar) klara sig bra. Har du en vanlig plastbox/gammal drickaback. så sätter du den på pakethållaren, i den får plats t e x 4x5L dunkar.


Det märks på svaren vilka som är regelbundna cyklister eller inte  ;D

Det är inte ovanligt i urbana miljöer att folk som cyklar till bussen eller tågstationen har en extra cykel i reserv.

Då kan det också förekomma att man gör så att extracykeln har samma hjuldimension som den ordinarie. Är man dessutom lite händig så kommer man då också att ha reservslangar o däck hemma /det skall visst gå att lapplaga nyare tiders cykelslangar som huvudsakligen lär bestå av plast, men ingen cykelhandlare eller privatperson jag känner gör det längre/ för att slippa passa när cykelreparatören har öppet. På mindre orter finns sådan knappt längre.

Vad beträffar cykelns användbarhet på vinterhalvåret så är det här landet avlångt ... i den allra södraste delen har det de senaste 5 åren inte varit mer än snö än att det ofta har gått att cykla oplogat.

Längre norrut kan jag tänka mig att skidor skulle vara betydelsefulla vid en krissituation, t e x för att hämta vatten. Eller kanske en kälke/sparkstötting/släde? kanske t o m en större plastpulka för 2 barn, att lasta en 20L dunk i?

Bifogar bild från ett krig i sydostasien på 1960talet som visar cykelns potential för transporter.





Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #11 skrivet: 09 nov-21 kl 09:44 »

Det märks på svaren vilka som är regelbundna cyklister eller inte  ;D

Här använder jag cykeln när jag kollar djuren, och visst kan jag ha en 10kg saltsten eller ett batteri till stängslet med, men vatten... näe. Bil, traktor, skottkärra eller en gammal barnvagn. Visst har jag funderat på att koppla en kärra efter cykeln, och det skulle fungera i staden, men backar och grusväg gör att cykeln inte ens drar en 25 liters dunk vatten.

Det är inte cykeln som räddar stadsborna, utan möjligen någon nyligen inflyttad som inte har glömt hur man tänker. Bor jag på landet behöver jag inte åka efter vatten och bor jag i stan så kan jag väl ta med 500 liter vatten i min bil så det räcker åt grannarna i portuppgången.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: cyklar
« Svar #12 skrivet: 09 nov-21 kl 13:33 »
Här använder jag cykeln när jag kollar djuren, och visst kan jag ha en 10kg saltsten eller ett batteri till stängslet med, men vatten... näe. Bil, traktor, skottkärra eller en gammal barnvagn. Visst har jag funderat på att koppla en kärra efter cykeln, och det skulle fungera i staden, men backar och grusväg gör att cykeln inte ens drar en 25 liters dunk vatten.

Det är inte cykeln som räddar stadsborna, utan möjligen någon nyligen inflyttad som inte har glömt hur man tänker. Bor jag på landet behöver jag inte åka efter vatten och bor jag i stan så kan jag väl ta med 500 liter vatten i min bil så det räcker åt grannarna i portuppgången.

 Det kanske är en god ide att köpa en lådcykel?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: cyklar
« Svar #13 skrivet: 09 nov-21 kl 14:04 »
cykeln är ett bra fordon.
det kräver bara energi från en själv vid brukandet.
Men problemet är igen att man ska/behöver underhålla den.
och där är det främst däck och slangar som är ett problem.
problemet är att åldringsegenskaperna förändrades rejält när man förbjöd vissa ingredienser som var skadliga för miljön. (med all rätta)
det innebär kortfattat att en gummidetalj i dag inte klarar lång lagring, vilket skapar ett logistikproblem och när transporterna står stilla så är man rökt efter en tid.

Men fram till dess är det bara att hojja på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: cyklar
« Svar #14 skrivet: 09 nov-21 kl 14:10 »
cykeln är ett bra fordon.
det kräver bara energi från en själv vid brukandet.
Men problemet är igen att man ska/behöver underhålla den.
och där är det främst däck och slangar som är ett problem.
problemet är att åldringsegenskaperna förändrades rejält när man förbjöd vissa ingredienser som var skadliga för miljön. (med all rätta)
det innebär kortfattat att en gummidetalj i dag inte klarar lång lagring, vilket skapar ett logistikproblem och när transporterna står stilla så är man rökt efter en tid.

Men fram till dess är det bara att hojja på.

Här är något att ta tag i för uppfinnaren: Däck och slangar som inte belastar miljön och är hållbara!
Kanske en el-lådcykel driven på solceller i kristider!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #15 skrivet: 09 nov-21 kl 15:02 »
Det kanske är en god ide att köpa en lådcykel?

Köpe o köpe ;D

Lådcykel, förlängd cykel (longtail) eller annan variant är ju en jättesmart lösning på många småtransporter. Kräver dock elassistens om det skall fungera här. I städerna ser man rätt ofta någon lådcykel med barn eller matkassar i. Tror de har elmotor, för de flesta jag sett har körts av lätta kvinnor.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: cyklar
« Svar #16 skrivet: 09 nov-21 kl 15:07 »

 En eldriven låd-cykel på solceller i kristider?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #17 skrivet: 09 nov-21 kl 15:08 »
Japp, och framför allt för att förhindra kristider.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #18 skrivet: 09 nov-21 kl 15:36 »
                                                                 ll:a VÄRLDSKRIGET var en  KRIS hur klarar något liknande idag? typ bränsle el brist                                                                                      när allt ska långtransporteras då fick ju järnvägen ta då& inte så bränsleberoende men förvånansvärt många fordon med gengasaggregat tillverkning kom tydl snabbt igång , och flertalet hästtransporter fanns ju då kanske mer än bilar fordon ,,                                                                                                                 

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #19 skrivet: 09 nov-21 kl 15:55 »
cykeln är ett bra fordon.
det kräver bara energi från en själv vid brukandet.
Men problemet är igen att man ska/behöver underhålla den.
och där är det främst däck och slangar som är ett problem.
problemet är att åldringsegenskaperna förändrades rejält när man förbjöd vissa ingredienser som var skadliga för miljön. (med all rätta)
det innebär kortfattat att en gummidetalj i dag inte klarar lång lagring, vilket skapar ett logistikproblem och när transporterna står stilla så är man rökt efter en tid.

Men fram till dess är det bara att hojja på.

Kanske du enbart cyklar ett par hundra meter någon gång i månaden?  då sliter du inte ut däcket på säg 4 år, och efter den tiden så lär däcket få torrsprickor, särskilt då om cykeln står i någon bod som följer yttertemperaturen från sommar +45 till vinter -15.

I mitt inlägg #10 skriver jag om åtskilliga personer som jobbpendlar med cykel i städer, i urbana miljöer som Stånkholm kan det vara upp till 20km per vardag. Vid en sådan körsträcka sliter du ut bakhjulets däckslang på 1- 1,5 år, alltså långt innan det hinner bli torrsprickor.

Själv cyklar jag inte fullt så mycket, bakhjulets däckslang brukar räcka 2år. Har reserv däckslang liggande i källaren i jämn temperatur, håller inte koll på inköpstillfället till användandet, det kan vara allt mellan 2 och 4 år. Har ännu inte råkat ut för att de torkat.

Jämför de återkommande och utdragna trådarna på forumet huruvida vinterdäck med bra mönster men som är 'gamla' huruvida de användbara/säkra eller inte............

Obs! Disclaimer!  mina erfarenheter med däckslang grundar sig på sådana av bättre kvalisort.

Alltså inte de B*temas billigaste 59:90 däck ... de ger lätt upp efter 1år.
« Senast ändrad: 09 nov-21 kl 16:09 av Carolus »

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: cyklar
« Svar #20 skrivet: 09 nov-21 kl 16:09 »
Visst har jag funderat på att koppla en kärra efter cykeln, och det skulle fungera i staden, men backar och grusväg gör att cykeln inte ens drar en 25 liters dunk vatten.


Du kan träna dina hundar för att dra cykeln, det faktiskt finns utrustning för att koppla hundar till en cykel. Annars kan du istället köpa en Norsk Saccovogn? https://www.youtube.com/watch?v=XqRf5U7YU0E

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: cyklar
« Svar #21 skrivet: 09 nov-21 kl 16:24 »
Dags att lära fåren dra vagn ::)


turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #22 skrivet: 09 nov-21 kl 16:47 »
Du kan träna dina hundar för att dra cykeln, det faktiskt finns utrustning för att koppla hundar till en cykel. Annars kan du istället köpa en Norsk Saccovogn? https://www.youtube.com/watch?v=XqRf5U7YU0E
     

Härlig Film Tummen upp
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #23 skrivet: 09 nov-21 kl 17:16 »
Ja verkligen härlig film, men det närmaste jag kommer till att använda djuren effektivt är att be hundarna hämta fåren, då gör de nytta. Har väl tagit hästen barbacka och med repgrimma några gånger när jag hämtat fåren. Den hästen var bra på att valla, det satt i generna för det var mer han än jag som valde när det skulle kastas om.

Men oftast är det sådan startsträcka när man skall använda djuren till arbete.


Vore kul att köra fyrspann med gutebaggarna...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: cyklar
« Svar #24 skrivet: 09 nov-21 kl 17:42 »
Kanske du enbart cyklar ett par hundra meter någon gång i månaden?  då sliter du inte ut däcket på säg 4 år, och efter den tiden så lär däcket få torrsprickor, särskilt då om cykeln står i någon bod som följer yttertemperaturen från sommar +45 till vinter -15.

I mitt inlägg #10 skriver jag om åtskilliga personer som jobbpendlar med cykel i städer, i urbana miljöer som Stånkholm kan det vara upp till 20km per vardag. Vid en sådan körsträcka sliter du ut bakhjulets däckslang på 1- 1,5 år, alltså långt innan det hinner bli torrsprickor.

Själv cyklar jag inte fullt så mycket, bakhjulets däckslang brukar räcka 2år. Har reserv däckslang liggande i källaren i jämn temperatur, håller inte koll på inköpstillfället till användandet, det kan vara allt mellan 2 och 4 år. Har ännu inte råkat ut för att de torkat.

Jämför de återkommande och utdragna trådarna på forumet huruvida vinterdäck med bra mönster men som är 'gamla' huruvida de användbara/säkra eller inte............

Obs! Disclaimer!  mina erfarenheter med däckslang grundar sig på sådana av bättre kvalisort.

Alltså inte de B*temas billigaste 59:90 däck ... de ger lätt upp efter 1år.
Och du räknar med att det finns ström att hålla lagren temperaturkontrollerade?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: cyklar
« Svar #25 skrivet: 09 nov-21 kl 17:47 »
Ja verkligen härlig film, men det närmaste jag kommer till att använda djuren effektivt är att be hundarna hämta fåren, då gör de nytta. Har väl tagit hästen barbacka och med repgrimma några gånger när jag hämtat fåren. Den hästen var bra på att valla, det satt i generna för det var mer han än jag som valde när det skulle kastas om.

Men oftast är det sådan startsträcka när man skall använda djuren till arbete.


Vore kul att köra fyrspann med gutebaggarna...
Det tar 5-8 år att bygga upp en bra en bra arbetshäst, oxar något år.
Får, det vete katten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: cyklar
« Svar #26 skrivet: 09 nov-21 kl 19:18 »
Under andra världskriget cyklade svenskarna väldigt mycket.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #27 skrivet: 09 nov-21 kl 21:27 »
Och du räknar med att det finns ström att hålla lagren temperaturkontrollerade?

Har inte någonstans i tråden sett att något specifikt tidsspektrum angivits.

Jordkällare sval huskällare erbjuder i alla fall  ett antal år med gynnsam temperatur för lagring, oavsett om det är däckslang för cykel eller vinterdäck till bil.

Sen är det upp till var och en hur långt man vill ta hemberedskapen - för en tidsrymd av 2 år eller 10.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #28 skrivet: 09 nov-21 kl 23:06 »
Dags att lära fåren dra vagn ::)



#Ett svart får kanske kan dra din vagn?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: cyklar
« Svar #29 skrivet: 09 nov-21 kl 23:43 »
Har inte någonstans i tråden sett att något specifikt tidsspektrum angivits.

Jordkällare sval huskällare erbjuder i alla fall  ett antal år med gynnsam temperatur för lagring, oavsett om det är däckslang för cykel eller vinterdäck till bil.

Sen är det upp till var och en hur långt man vill ta hemberedskapen - för en tidsrymd av 2 år eller 10.

funkar om man har tillgång till detta.
Och då det inte kommit upp något om tidsaspekten så är mina tankar helt relevanta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: cyklar
« Svar #30 skrivet: 10 nov-21 kl 11:07 »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: cyklar
« Svar #31 skrivet: 10 nov-21 kl 13:27 »


Det går att låna el-cyklar även el-lådcyklar från olika kommuner runt om i Sverige!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: cyklar
« Svar #32 skrivet: 10 nov-21 kl 16:30 »

Det går att låna el-cyklar även el-lådcyklar från olika kommuner runt om i Sverige!

Lägg märke till att denna tråd ligger i forumets avdelning för hemberedskap. Ta en funderare på om de utlåningstjänsterna kan tänkas fungera i ett krisläge med hårt ansträngd eller kanske obefintlig samhällsservice, och i all synnerhet om man har någon användning för en elcykel i ett läge med tveksam tillgång på elenergi. För övrigt misstänker jag att de där tjänsterna är ganska hårt knutna till respektive kommuns centralort och att de aldrig kommer att bli användbara i glesbygd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: cyklar
« Svar #33 skrivet: 10 nov-21 kl 19:58 »
Lägg märke till att denna tråd ligger i forumets avdelning för hemberedskap. Ta en funderare på om de utlåningstjänsterna kan tänkas fungera i ett krisläge med hårt ansträngd eller kanske obefintlig samhällsservice, och i all synnerhet om man har någon användning för en elcykel i ett läge med tveksam tillgång på elenergi. För övrigt misstänker jag att de där tjänsterna är ganska hårt knutna till respektive kommuns centralort och att de aldrig kommer att bli användbara i glesbygd.

Dessutom har batterierna bara någon dags hållbarhet om dom inte laddas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #34 skrivet: 10 nov-21 kl 23:27 »
Jag ser mer anne-lis tips om lånecykel som en chans att prova och kanske fastna för en praktisk cykel som kan vara ett plus vid kris, inte att man skall förvänta sig kunna låna en när det krisar.

En elcykel kräver ju inte så mycket laddning, så med en panel så har man sin laddstation fixad. Man kan ju ha den som tak vid cykelstället.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: cyklar
« Svar #35 skrivet: 11 nov-21 kl 17:51 »
Raderat inlägg med otrevlig ton. Försök hålla tråden till sak och inte person.
Tänk även på att inte posta enbart länkar i ett inlägg utan lägg också till en förklaring till vad länken/länkarna innehåller annars är det stor risk att de plockas bort.  (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

korren

  • Inlägg: 230
SV: cyklar
« Svar #36 skrivet: 12 nov-21 kl 15:50 »
"Att inte MSB råder alla att ha sina cyklar i ordning fattar jag inte.  Ett transportmedel som funkar även om elen, bensin är borta."

De verkar vara mer fokuserade på att se cykeln som en orsak till dödsfall och olyckor i trafiken än att se den som ett transportmedel att ta till vid katastrof. De verkar som många andra se cykeln som en katastrof i sig.
https://www.dagenssamhalle.se/opinion/perspektiv/det-rader-anarki-i-cykeltrafiken/

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #37 skrivet: 12 nov-21 kl 21:05 »
"Att inte MSB råder alla att ha sina cyklar i ordning fattar jag inte.  Ett transportmedel som funkar även om elen, bensin är borta."

De verkar vara mer fokuserade på att se cykeln som en orsak till dödsfall och olyckor i trafiken än att se den som ett transportmedel att ta till vid katastrof. De verkar som många andra se cykeln som en katastrof i sig.
https://www.dagenssamhalle.se/opinion/perspektiv/det-rader-anarki-i-cykeltrafiken/

Torbjörn har helt riktigt i tidigare inlägg pepåkat att det här är en tavla/sektion för Hemberedskap ...

Vill därför enbart kort kommentera.

*Artikeln är från 2014, är skriven av en utredare på MSB, men inte som en faktaartikel utan som ett opinionsinlägg.

*Artikelförfattaren kanske inte är representativ för MSB, han har sedan publiceringen gått i pension och publikt kommit med kritik mot sin förra arbetsgivare.

*Artikeln erbjuder inget perspektiv, t e x  jämförs inte antalet döds eller skadetillfällen med biltrafik.

Enligt Transportstyrelsen omkom 14 cyklister 2020. Kan jämföras med antalet omkomna fotgängare, 23st. Antalet bilister 93st.

Säkrare att cykla än att gå? tror jag inte, men om man är utredare på en myndighet (t e x MSB) går det säkert vränga till statistik hur man vill.

korren

  • Inlägg: 230
SV: cyklar
« Svar #38 skrivet: 13 nov-21 kl 13:45 »
"Artikelförfattaren kanske inte är representativ för MSB, han har sedan publiceringen gått i pension och publikt kommit med kritik mot sin förra arbetsgivare."

Nej, man kan ju hoppas att denna otrevliga ton inom MSB är på väg bort. MSB hör kanske inte hemma inom Hemberedskap.

Följande artikel ligger iallafall kvar på MSB och är granskad 2019.
https://www.msb.se/sv/publikationer/skadade-cyklister---en-studie-av-skadeutveckling-over-tid--statistik-och-analys-/
« Senast ändrad: 13 nov-21 kl 14:24 av korren »

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #39 skrivet: 13 nov-21 kl 16:15 »
Har nu läst sammanfattningen av denna MSB skrift, intrycket är att den är mindre rabiat än opinionsinlägget i Dagen Samhälle. Vad jag tar med mig från skriften är att 82% av alla cyklistskador är från singelolyckor, och att unga pojkar och äldre män är överrepresenterade.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: cyklar
« Svar #40 skrivet: 14 nov-21 kl 19:09 »
Jag undrar lite vad "singelolycka" innebär.  Två gånger har jag skadats som cyklist när jag väjde kraftigt och körde omkull och därmed förhindrade en sammanstötning med en bil.  Räknas det som en singelolycka eller som en krock?

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: cyklar
« Svar #41 skrivet: 14 nov-21 kl 20:01 »
Jag undrar lite vad "singelolycka" innebär.  Två gånger har jag skadats som cyklist när jag väjde kraftigt och körde omkull och därmed förhindrade en sammanstötning med en bil.  Räknas det som en singelolycka eller som en krock?

Har skadats massor av gånger på cykel. Bara en gång var det inte mitt fel. Oförsiktig på halka är nog det vanligaste.

Det dummaste gången så var jag ung och väldigt full. Körde ner i ett dike mot en åker och tuppade av. Inte det stoltaste ögonblicket i mitt liv.

Lite mer on-topic. Det finns massor av "bra-att-ha"-saker vid en krisberedskap. Ska MSB skriva en lista till folket så bör den vara så kort som möjligt, och bara innehålla det absolut mest nödvändiga. Dit hör inte cykeln.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #42 skrivet: 14 nov-21 kl 20:34 »
Det finns massor av "bra-att-ha"-saker vid en krisberedskap. Ska MSB skriva en lista till folket så bör den vara så kort som möjligt, och bara innehålla det absolut mest nödvändiga. Dit hör inte cykeln.
Eftersom MSBs rykte är förstört behövs det nog nått betydligt mer uppseendeväckande än cyklar om man ska ta dem på allvar igen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #43 skrivet: 15 nov-21 kl 02:00 »
Instämmer 100%!  D v s tumme upp!

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: cyklar
« Svar #44 skrivet: 22 jul-22 kl 14:38 »
jag har noterat att det är rätt vanligt att se en människa med cykel på bilder från utbombade ställen i Ukraina. Och en som blev intervjuad på TV om situationen i Sri Lanka sa att brist på drivmedel gör att folk måste cykla istället för att ta bilen.

Så håll cykeln i ordning och cykelmusklerna i trim!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: cyklar
« Svar #45 skrivet: 22 jul-22 kl 18:50 »
jag har noterat att det är rätt vanligt att se en människa med cykel på bilder från utbombade ställen i Ukraina. Och en som blev intervjuad på TV om situationen i Sri Lanka sa att brist på drivmedel gör att folk måste cykla istället för att ta bilen.

Så håll cykeln i ordning och cykelmusklerna i trim!
Precis.
Bränsleproblem tvingar fram ett annat tänk.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 2 användare (1 dolda)
prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser