Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Zucchini ruttnar innan blomning?  (läst 1014 gånger)

Vildrosens

  • Inlägg: 103
    • -
Zucchini ruttnar innan blomning?
« skrivet: 18 jul-21 kl 12:11 »
Läser o läser om zucchini som ruttnar pga dålig pollinering…men mina ruttnar innan deras blomma ens är i närheten av att slå ut för att ens kunna bli pollinerad. Hittar ingen info om detta.

För mycket/lite vatten?
Dåligt med sol?
För lite gödning? (Hönsbajs o bokashi jar de fått)

Vissa plantor med gul zucchini funkar ganska bra medan den gröna inte har kommit igång med en enda liten zucci än.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Zucchini ruttnar innan blomning?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-21 kl 12:57 »
förmodligen för mkt vatten.. undvik att vattna på.. vattna så det tränger ner till rötterna bara. Tänk på att inte gräva ner plantan djupare vid omplantering..de tål inte det.. Har du hö eller halm att lägga kring plantan så ligger plantan luftigt och fint och under halmen bevaras lagom fuktighet till rötterna..
Fjäderfän och kaniner

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Zucchini ruttnar innan blomning?
« Svar #2 skrivet: 18 jul-21 kl 22:44 »
Du säger att zucchinin ruttnar innan blomman slagit ut. Om det finns en zucchini  bakom blomman så betyder det att blomman har blivit pollinerad sedan stängt sig och bildat en zucchini. Då kan det bero på dålig pollinering eller att den ruttnar för att blomman sitter kvar efter pollinering och när den vissnar så kan det hända att den sprider ruttenhet in i zucchinin. Jag skulle då rekommendera dig att ta bort de blommor som sitter kvar när zucchinin börjat växa. Ta bara av dem om det lossnar lätt, du ska inte behöva bryta av. Lycka till!
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 2 användare (1 dolda)
RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser