Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från rastvagn till permanentbostad, takprofil  (läst 1640 gånger)

Urban Scavenger

  • Inlägg: 11
    • -
Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« skrivet: 09 jul-21 kl 14:29 »
Har en mindre rastvagn som jag håller på att bygga om till permanentbostad. Är rätt grön när det kommer till bygg och är precis i startgroparna. Vill ha ett rundat tak för att gå efter shepherd's hut-looken och få lite mer takhöjd men har gett upp det då jag inte hittar lämplig takplåt. Tänkte istället kompromissa och dela upp takprofilen i 6 segment. Försöker lära mig grunderna till sketchup för att rita regelkonstruktionen till takstolarna. Är det någon som har erfarenhet av att konstruera takstolar till välvda tak?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #1 skrivet: 09 jul-21 kl 22:00 »
Kolla hur takkonstruktionen är gjord på gamla järnvägsvagnar med träkorg och välvt tak. Det står en del i Nothins Vagnlära från 1912, annars kan man nog få en del tips om man slår sig i slang med museijärnvägsfolk.

Om du ska klä taket med plåt så är nog den bästa lösningen att ha ett stabilt undertak och lägga slätplåt (alltså inte korrugerad) på det. Men det är nog mer brukligt att man klär välvda tak med papp eller någon form av kraftigt och väl impregnerat textilmaterial (pressenningväv).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #2 skrivet: 10 jul-21 kl 00:38 »
Om man vill använda vanlig korrugerad plåt på ett välvt tak så går det ju att lägga plåten längs med vagnen. Bågarna går ju att göra som egentillverkade limbalkar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #3 skrivet: 10 jul-21 kl 07:00 »
Slätplåt och fjälltäckning kan bli riktigt, riktigt snyggt om man lägger lite tid på att forma fjällen. På en vagn får det ju bli relativt små fjäll för att få det proportionerligt.

Urban Scavenger

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #4 skrivet: 10 jul-21 kl 13:40 »
Kolla hur takkonstruktionen är gjord på gamla järnvägsvagnar med träkorg och välvt tak. Det står en del i Nothins Vagnlära från 1912, annars kan man nog få en del tips om man slår sig i slang med museijärnvägsfolk.

Om du ska klä taket med plåt så är nog den bästa lösningen att ha ett stabilt undertak och lägga slätplåt (alltså inte korrugerad) på det. Men det är nog mer brukligt att man klär välvda tak med papp eller någon form av kraftigt och väl impregnerat textilmaterial (pressenningväv).
[/quote]

Tack för tipset, ska kolla på det! Har spanat en hel del på järnvägsvagnar men inte fått tag på lämplig plåt. Jag vill i största möjliga mån använda mig av återvunnet material och har under året jag samlat aktivt inte kommit över något jag tror skulle duga som slätplåt. Badkarsfronter kanske? Dessutom tänker jag på vikten, bygger jag med korrigerad plåt slipper jag bygga ett stabilt undertak. Ursprungstanken var att göra ett välvt glasfibertak eftersom resten av vagnen är det men det känns ju inge kul miljömässigt.

Urban Scavenger

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #5 skrivet: 10 jul-21 kl 13:45 »
Om man vill använda vanlig korrugerad plåt på ett välvt tak så går det ju att lägga plåten längs med vagnen. Bågarna går ju att göra som egentillverkade limbalkar.
[/quote]

Har funderat på det men finns det inte en väldigt stor risk att droppande kondens från takets insida blir ett problem? Det finns ju i så fall ingen naturlig avrinning? Limmbalkar kollar jag på, det verkar ju vara det vanligaste. Nuvarande planen är ju att komma från en helt välvd takprofilen till en kantig och då är det kanske lättast att använda en annan regelkonstruktion?

Urban Scavenger

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #6 skrivet: 10 jul-21 kl 14:03 »
Slätplåt och fjälltäckning kan bli riktigt, riktigt snyggt om man lägger lite tid på att forma fjällen. På en vagn får det ju bli relativt små fjäll för att få det proportionerligt.
[/quote]

Håller verkligen med! Kommer dock inte ifrån det där med undertaket den vägen va?

Urban Scavenger

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #7 skrivet: 10 jul-21 kl 14:13 »
Nåt sånt här tänker jag mig fast med ett segment till på vardera sida för en mer rundad profil. Nu har jag inga planer på att bygga ens i närheten av lika stiligt utan enklast möjliga med tanke på mina förkunskaper.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #8 skrivet: 10 jul-21 kl 19:08 »
Undertaket är inga problem, råspont 95mm bred kan följa en välvd profil ganska bra. För takstolar skulle jag använda vanliga, som man kan såga ut välvda bitar och lägga utanpå för att få rätt rundning. Att ha ett kantigt tak och takstolar snickrade av korta bitar kommer inte bli lika starkt.

Urban Scavenger

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #9 skrivet: 11 jul-21 kl 12:57 »

Undertaket är inga problem, råspont 95mm bred kan följa en välvd profil ganska bra. För takstolar skulle jag använda vanliga, som man kan såga ut välvda bitar och lägga utanpå för att få rätt rundning. Att ha ett kantigt tak och takstolar snickrade av korta bitar kommer inte bli lika starkt.
[/quote]

Tack, ja precis så jag tänkt! Tusen tack, då kör jag på det!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #10 skrivet: 11 jul-21 kl 15:15 »

Har funderat på det men finns det inte en väldigt stor risk att droppande kondens från takets insida blir ett problem? Det finns ju i så fall ingen naturlig avrinning? Limmbalkar kollar jag på, det verkar ju vara det vanligaste. Nuvarande planen är ju att komma från en helt välvd takprofilen till en kantig och då är det kanske lättast att använda en annan regelkonstruktion?

Tror att det enklaste är att hålla sig till råspont och papp under plåten, och det borde inte bli något problem med kondens då. När man lägger vanlig slätplåt gör man ju inget mera. Men är du orolig så lägg tunna lister över varje båge så du får lite distans.

Så små bågar, och så få, som du behöver går smidigt att limma.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #11 skrivet: 11 jul-21 kl 15:20 »
Att forma ett välvt tak är rent tekniskt ganska enkelt.
Man kan såga ut det av stora stycken.
En annan variant är att ånga och sätta upp i en form så behåller det den nya formen när det svalnat.
Eller så sågar man tunna remsor som man sätter ihop med lim och klampar fast

Jag har varit med om att göra alla varianterna och ingen av dom är egentligen speciellt svår.
Den tredje modellen ska jag använda mig av när jag ska bygga bågar till mina odlingar för att ersätta elrören.
Dock är det lite annat som ska göras först.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Urban Scavenger

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #12 skrivet: 11 jul-21 kl 20:03 »
Topp! Skogsvilde, du råkar inte sitta på lite bilder? Tänker främst på avstånd mellan takstolarna, övrig regelkonstruktion  och vilket yttertak ni valde? Min vagn har längden 3,55m och brädden 2,15m om jag minns rätt. Min nuvarande plan är att börja med ett hammarband, därefter 4 st vanliga A-takstolar. Tanken är att därefter bygga till själva siluetten på takstolarna med ytterligare reglar så att takets form blir mer välvt. Därefter längsgående reglar att fästa den korrigerade plåten på. Innertaket tänkte jag fästa på längsgående reglar. Jag hade tänkt att montera takstolarna först, fästa några av yttertakets reglar som stöd och därefter bygga taket inifrån och ut. Vad tror ni om det?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #13 skrivet: 11 jul-21 kl 23:07 »
Topp! Skogsvilde, du råkar inte sitta på lite bilder? Tänker främst på avstånd mellan takstolarna, övrig regelkonstruktion  och vilket yttertak ni valde? Min vagn har längden 3,55m och brädden 2,15m om jag minns rätt. Min nuvarande plan är att börja med ett hammarband, därefter 4 st vanliga A-takstolar. Tanken är att därefter bygga till själva siluetten på takstolarna med ytterligare reglar så att takets form blir mer välvt. Därefter längsgående reglar att fästa den korrigerade plåten på. Innertaket tänkte jag fästa på längsgående reglar. Jag hade tänkt att montera takstolarna först, fästa några av yttertakets reglar som stöd och därefter bygga taket inifrån och ut. Vad tror ni om det?


Förvånansvärt nog så var detta i en tid när de digitala kamerorna inte var var man egendom så nä...
inga bilder.
Om du googlar "bygga cirkusvagn" så lär du få en massa tips.
Även ordet "skurvogn" kan vara en väg att komma vidare.

Hur tätt du behöver ha bågarna beror helt och hållet på hur kraftiga du gör dom, det jag skulle göra institutionen fall är antagligen 5 för att inte riskera att det blir för klent.
Den runda formen med att man laminerar ihop träet gör konstruktionen väldigt stark.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #14 skrivet: 11 jul-21 kl 23:45 »
Och det är ju inte frågan om gigantiska spännvidder eller otaliga tons snölast det är frågan om. Håller en takstol för en armhävning så är den ok.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Från rastvagn till permanentbostad, takprofil
« Svar #15 skrivet: 12 jul-21 kl 00:12 »
Och det är ju inte frågan om gigantiska spännvidder eller otaliga tons snölast det är frågan om. Håller en takstol för en armhävning så är den ok.

Precis. Min takstol i växthuset är byggd av 45x45 reglar och den håller för mina 150 kg. ;D

Men då det är en vagn som man kanske behöver flytta på så behöver man tänka en del på vridstyvheten och då är det bättre med ett par för många än för lite.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 3 användare
Bustera, eremit1, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser