Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oljud framvagnen vänster sida  (läst 4022 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Oljud framvagnen vänster sida
« Svar #20 skrivet: 29 maj-21 kl 14:35 »
Det beror på hur skivorna ser ut. Är de jämna och fina behöver de inte bytas, är det gropar eller djupa spår i dom är det dags att byta. Man kan även mäta tjockleken, det finns en undre gräns när det är dags att byta

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Oljud framvagnen vänster sida
« Svar #21 skrivet: 30 maj-21 kl 10:32 »
Och då det är framhjul på en framhjulsdriven går det att köra en snabbfix på skivorna med vinkelslipen om det är en kant ytterst eller en upphöjning i slitbanan.

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Oljud framvagnen vänster sida
« Svar #22 skrivet: 30 maj-21 kl 12:46 »
Det blev byte av skivorna också.

En sida kvar.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Oljud framvagnen vänster sida
« Svar #23 skrivet: 30 maj-21 kl 22:43 »
Skivor har blivit billiga och folk har fått mer pengar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Oljud framvagnen vänster sida
« Svar #24 skrivet: 30 maj-21 kl 22:48 »
Ja, på autodoc kostar nya skivor 250kr styck, det är inte direkt lönt att svarva dom numera. Men man kan få konstiga fenomen på dagens billiga bromsskivor. Mina svällde av rost inne i materialet och fick bulor, vilket kändes extremt väl när man bromsade.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Oljud framvagnen vänster sida
« Svar #25 skrivet: 30 maj-21 kl 22:55 »
Borra hål i dom så får du ventilerade skivor ;D

Jag svarvade en bromsskiva en gång, och det gör jag inte om. Skitade ner svarven något enormt. Men fräscha upp skivor på plats med vinkelslipen det går fort och är värt besväret.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Oljud framvagnen vänster sida
« Svar #26 skrivet: 31 maj-21 kl 10:34 »
Min känsla är att med moderna asbestfria bromsbelägg, så är ofta skivan nedsliten till minsta tillåtna tjocklek samtidigt som beläggen är slut. Så även om skivan ser fin ut, kan den ha blivit så tunn att den egentligen borde bytas.  Minsta tjocklek brukar stå i bilens verkstadshandbok, ibland finns den också angiven i piratdelssajternas produktdata om bromsskivorna ifråga.

Forna tiders asbesthaltiga belägg höll sämre i sig men slet å andra sidan mindre på skivorna, så på 70-80-talet var det normalt att en bromsskiva höll för att nöta ner 3-4 omgångar belägg.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Oljud framvagnen vänster sida
« Svar #27 skrivet: 31 maj-21 kl 12:52 »
Jag brukar oftast byta skivorna också om det är första gången jag byter bromsklossar sedan bilen inhandlades. Blir det en gång nummer två med bromsklossar innan skrot så kör jag bara klossarna. Om inte beläggen fått gå för långt, så att dom skrapat ner skivan. Inte så jättedyrt med skivor och man sparar ju mycket på att göra arbetet själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser