Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många avläggare kan man göra?  (läst 990 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Hur många avläggare kan man göra?
« skrivet: 14 maj-21 kl 20:24 »
Om jag klyver ett starkt samhälle i så många avläggare som möjligt... Hur många avläggare vågar jag maximalt göra då?

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Hur många avläggare kan man göra?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-21 kl 20:49 »
Här är en som delar ett samhälle i fem:
https://www.youtube.com/watch?v=cQKBZJF69Hs

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur många avläggare kan man göra?
« Svar #2 skrivet: 14 maj-21 kl 22:15 »
Om jag klyver ett starkt samhälle i så många avläggare som möjligt... Hur många avläggare vågar jag maximalt göra då?

Vad du vågar göra har jag inte den blekaste aning om. Men att svara på frågan om hur många avläggare man kan göra kräver en lång rad ledtrådar för att kunna besvaras korrekt.

Ett axplock;

Vilken tidpunkt på året ska delningen göras?
Äggläggande ungdrottning till varje ny avläggare, eller måste bina dra fram egna drottningar?
Finns det drag, drivfodras avläggarna rikligt och konstant eller ej?
Vilka egenskaper besitter drottningarna?
Vad innebär ett "starkt" samhälle?

Med äggläggande ungdrottningar i maj månad kan jag dela ett samhälle som besitter 10 lådor fulla med bin till 20 avläggare, och få samtliga 20 invintringsdugliga utan problem. Men då måste det vara goda Buckfastdrottningar som sprutar ur sig ägg hela sommaren, och konstant drag eller riklig drivfodring.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Hur många avläggare kan man göra?
« Svar #3 skrivet: 14 maj-21 kl 23:06 »
Vad du vågar göra har jag inte den blekaste aning om. Men att svara på frågan om hur många avläggare man kan göra kräver en lång rad ledtrådar för att kunna besvaras korrekt.

Ett axplock;

Vilken tidpunkt på året ska delningen göras?
Äggläggande ungdrottning till varje ny avläggare, eller måste bina dra fram egna drottningar?
Finns det drag, drivfodras avläggarna rikligt och konstant eller ej?
Vilka egenskaper besitter drottningarna?
Vad innebär ett "starkt" samhälle?

Med äggläggande ungdrottningar i maj månad kan jag dela ett samhälle som besitter 10 lådor fulla med bin till 20 avläggare, och få samtliga 20 invintringsdugliga utan problem. Men då måste det vara goda Buckfastdrottningar som sprutar ur sig ägg hela sommaren, och konstant drag eller riklig drivfodring.

Tidpunkten är flexibel för mig. Jag är villig att anpassa mig till optimal tidpunkt.

Härvid uppkommer frågan om du har färdiga äggläggande höproduktiva buckfast ungdrottningar att sälja vid ovanstående tilltänkta optimala tidpunkt?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur många avläggare kan man göra?
« Svar #4 skrivet: 14 maj-21 kl 23:22 »
Härvid uppkommer frågan om du har färdiga äggläggande höproduktiva buckfast ungdrottningar att sälja vid ovanstående tilltänkta optimala tidpunkt?

Det beror på om du syftar på 2021 eller 2022? Drottningar 2022 finns några tiotal bokade bara än så länge. Många kunder bokar 6-10 månader innan önskad leveransvecka, då de känner till att jag odlar efter drottningar som gav +100 kilo i skörd i Skåne det året de testades. (Inte sällan 150 kilo /samhälle)

Det går även bra att boka övervintrade för leverans i mars-april 2022.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Hur många avläggare kan man göra?
« Svar #5 skrivet: 14 maj-21 kl 23:46 »
Här är en som delar ett samhälle i fem:
https://www.youtube.com/watch?v=cQKBZJF69Hs

Han gör inga försök att hitta drottningarna... Och sedan tillsätter han drottningar i alla avläggarna...

Vilken drottning (nya eller gamla) går i.s.f. segrande ur slagsmålet i de avläggare som begåvats med två st. drottningar?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser