Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ramar av samma format passar inte?  (läst 1042 gånger)

Nilsson

  • Inlägg: 100
Ramar av samma format passar inte?
« skrivet: 09 maj-21 kl 12:42 »
Jag har LN ramar från två ställen. Den ena har en kant så att ramarna inte kan glida isär, och dom andra är helt jämna. Är det olika standarder eller är det något fel på en av dom? borde det inte se lika ut?

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Ramar av samma format passar inte?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-21 kl 13:09 »
De med kant är nog Hoffmanramar. Finns i LN och andra format. Googla på Hoffmanramar.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Ramar av samma format passar inte?
« Svar #2 skrivet: 09 maj-21 kl 19:46 »
De med kant är nog Hoffmanramar. Finns i LN och andra format. Googla på Hoffmanramar.
Så är det givetvis!  Ibland är allt dumt..

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ramar av samma format passar inte?
« Svar #3 skrivet: 09 maj-21 kl 21:05 »
Ibland är allt dumt..

Det finns dessutom envisa "gubbar" som sätter avståndsstift på fel sida av sina hemgjorda ramar. Jag lär ut till alla nybörjare att när de stiftar ramar ska de tänka politiskt för att det inte "ska bli dumt".

Alltså "Håll ramen hängande framför dig. Då är stiften till höger alltid framåt, för dig, men på vänster sida är de alltid emot dig." På engelska "rätt parti", dvs höger......  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Ramar av samma format passar inte?
« Svar #4 skrivet: 09 maj-21 kl 21:35 »
Det finns dessutom envisa "gubbar" som sätter avståndsstift på fel sida av sina hemgjorda ramar. Jag lär ut till alla nybörjare att när de stiftar ramar ska de tänka politiskt för att det inte "ska bli dumt".

Alltså "Håll ramen hängande framför dig. Då är stiften till höger alltid framåt, för dig, men på vänster sida är de alltid emot dig." På engelska "rätt parti", dvs höger......  ;)
Vad bra att lära sig det också!  Då vet jag det. Jag har fler ramar i det där hoffmann formatet så det kanske är lika bra att fortsätta med det?
Vad tycker du annars om LN eller HLS?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ramar av samma format passar inte?
« Svar #5 skrivet: 11 maj-21 kl 13:41 »
Jag har fler ramar i det där hoffmann formatet så det kanske är lika bra att fortsätta med det?
Vad tycker du annars om LN eller HLS?

Själv hatar jag Hoffman eftersom mina bin sätter mycket propolis, så jag slänger dem så fort jag får syn på en...

Om olika ramformat finns väldigt mycket att säga. Eftersom jag har LN i yngelrummet och HLS i skattlådorna sen 28 år så tycker jag om dessa. En full låda med 9 ramar HLS väger runt 15 kilo, vilket är lagom tungt om man vill hålla på med bedömningssporten biodling under många år framöver.
Ett yngelrum på 2 lådor LN ger snabbast möjliga vårutveckling på mina breddgrader. Dessutom är det lätt att sälja avläggare på det formatet. Nackdelen är att ha LN/HLS och högpresterande drottningar, eftersom det gärna blir skyhöga torn. Det är den enda nackdelen som gör att jag ibland önskar att jag haft 2 lådor hel Langstroth i yngelrummen och Farrar i skattlådorna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Ramar av samma format passar inte?
« Svar #6 skrivet: 11 maj-21 kl 14:09 »
Och jag tycker Hoffmanramar är jättebra. Men inte de med rak kant utan de med avrundade kanter. De fastnar inte lika mycket i varandra.
Jag kör med LS och HLS, smidigt tycker jag. Har dock kvar några LN då det är lätare att sälja samhällen och avläggare med LN.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ramar av samma format passar inte?
« Svar #7 skrivet: 11 maj-21 kl 21:30 »
Och jag tycker Hoffmanramar är jättebra. Men inte de med rak kant utan de med avrundade kanter. De fastnar inte lika mycket i varandra.
Jag kör med LS och HLS, smidigt tycker jag. Har dock kvar några LN då det är lätare att sälja samhällen och avläggare med LN.

Jag har enbart avståndsstift i mina yngelrum, och där funkar det jättebra, med minimalt av propolis att reta sig på.

I skattlådorna har jag V-tandad rambärarlist för 9 ramar HLS, eftersom jag kör maskinell knivavtäckare i slunglinjen. Inga stift eller Hoffman behövs i skattlådorna även om samhällena flyttas ofta mellan olika pollineringar eller drag, tack vare V-listerna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 3 användare
xaelanar, Stengrim, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser