Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Sammetsbjörnbär  (läst 1139 gånger)

Kokonari

  • Inlägg: 28
    • Södermanland
Sammetsbjörnbär
« skrivet: 06 jun-21 kl 08:29 »
Jag köpte en planta sammetsbjörnbär och planterade vid en fristående spalje jag byggt för ändamålet 31a maj 2019 i zon 5 Hälsingland.

Grävde en rätt ordentlig grop och fyllde med köpejord och sedan täckte runt om med täckbark. Den växte väl lite under sommaren men inte något nämnvärt och sedan när vintern kom så vissnade den ner och dog.

Till våren väntades tålmodigt på att nya skott skulle komma upp men inget kom. Verkade helt död och sommaren 2020 kom och gick utan ett enda livstecken.

Igår 5e juni 2021 köpte jag en kläntterros för att sätta på samma plats som sammetsbjörnbäret för att spaljen ska slippa stå tom ännu ett år och när jag sätter spaden i jorden för att ta upp den gamla plantan så går det knappt att komma ned för att det är så mycket rötter.

Björnbäret verkar ha bildat en stor rotklump utan att för den delen visa sig ovanför marken med ett endaste litet skott eller blad.

Är det någon som varit med om detta?

Jag grävde upp rotklumpen och planterade den på ett annat ställe för rosen var ju redan inköpt och då såg jag att björnbäret hade små skott som antagligen skulle ha kommit upp i år.

Kanske inte är så konstigt men jag tycker det verkar märkligt av en växt att hoppa över en hel växtsäsong. Visst att växter kan välja att lägga energi på att bygga ut rotsystemet i början men jag tycker ändå det borde ha kommit upp någon liten gren så den fick energi från solen eller?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 5 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt, LMC400

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser