Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fattigpension 2020.  (läst 4297 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
Fattigpension 2020.
« skrivet: 01 sep-20 kl 18:50 »
Vad är "fattigpensions-summan" per månad detta år?
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #1 skrivet: 03 sep-20 kl 00:59 »
Vad är "fattigpensions-summan" per månad detta år?
G S

8597kr/månad är garantipensionen för ensamstående och det är väl det man räknar som fattigpension. Har man så låg pension har man ofta rätt till bostadsbidrag/bostadstillägg. Räknade lite snabbt och utan andra inkomster eller tillgångar och med en hyra på 4500/månad + el skulle man kunna få 4600kr/månad i bostadstillägg.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #2 skrivet: 03 sep-20 kl 07:33 »
Nu är det kanske få som har så låg hyra men 8500 kr efter betald hyra är mycket pengar. Tycker jag.

Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #3 skrivet: 03 sep-20 kl 08:35 »
Nu är det kanske få som har så låg hyra men 8500 kr efter betald hyra är mycket pengar. Tycker jag.

Ja det är nog mer än många har över idag. Även om man har en villa eller bostadsrätt med lån kan man få bostadstillägg.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #4 skrivet: 04 sep-20 kl 00:49 »
Är summan 8 597kr/månad före eller efter skatt?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #5 skrivet: 04 sep-20 kl 07:09 »
det måste vara före skatt. Så har man detta belopp bör man söka bostadstillägg  då det annars blir väldigt knapert.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #6 skrivet: 04 sep-20 kl 08:59 »
Ja före skatt. Ingen skatt på bostadstillägget.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #7 skrivet: 04 sep-20 kl 12:44 »
Är summan 8 597kr/månad före eller efter skatt?

och du måste bott minst 40 år i Sverige mellan 16 och 64 år för att få den summan, annars minskar den med 1/40 per år du inte bott här

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #8 skrivet: 04 sep-20 kl 15:23 »
jäpp,ett skitbra system. och gruppen fattigpensionärer växer i takt med att pensionerna stadigt försämras.

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #9 skrivet: 04 sep-20 kl 18:35 »
Hur fungerar det med det at de som aldrig bott här och kommer hit får pension som är mera än vad en som alltid bott här?
Har sett det bekräftat med riktiga källor.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #10 skrivet: 04 sep-20 kl 18:46 »
"Björkris!"
Tyvärr fungerar det! Göran Persson sade ifrån i början; han ville inte ha "ekonomiska invandrare!" Men det blev så i alla fall! Det är att vara ilsk över !
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

ca

  • Inlägg: 248
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #11 skrivet: 04 sep-20 kl 18:50 »
Säkra källor..?  Det låter mer som nån av de vanliga konspirationssajterna där sånt används i propagandasyfte. Tyvärr är det inte ofta som sådana falsarier blir emotsagda p.g.a att det borde vara enkelt att genomskåda.   https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/vanliga-missuppfattningar-om-pensionen

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #12 skrivet: 04 sep-20 kl 19:38 »
Tack för en mycket intressant länk!
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

sarah javeh

  • Inlägg: 1
    • Västmanland
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #13 skrivet: 18 feb-21 kl 16:10 »
För oss födda på 70 talet och som tydligen inte ska få gå i pension innan 69 år väntas pensionen sänkas flera tusen. https://www.di.se/nyheter/bakslag-for-70-talister-tusenlappar-farre-i-manaden-vid-pension-innan-69/ Man får tydligen gå här och hoppas på ett tillskott.

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #14 skrivet: 18 feb-21 kl 19:41 »
För oss födda på 70 talet och som tydligen inte ska få gå i pension innan 69 år väntas pensionen sänkas flera tusen. https://www.di.se/nyheter/bakslag-for-70-talister-tusenlappar-farre-i-manaden-vid-pension-innan-69/ Man får tydligen gå här och hoppas på ett tillskott.

Visst ska väl vi 70talister få gå i pension före 69 års ålder, men att tro och lita på att pensionssystemet som är underfinansierat skulle kunna ge en pension som går att leva på är lite naivt tycker jag.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #15 skrivet: 19 feb-21 kl 09:27 »
Pension vid 69? Det finns nog en anledning till att politikerna börjat prata om 75.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #16 skrivet: 19 feb-21 kl 09:52 »
Hur fungerar det med det at de som aldrig bott här och kommer hit får pension som är mera än vad en som alltid bott här?
Har sett det bekräftat med riktiga källor.

Du kan återge källorna här då

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #17 skrivet: 19 feb-21 kl 16:32 »
Tänker att det är bäst att ta ut pension så tidigt som möjligt, även om nivån blir låg.
Hellre fattigpension än att jobba till 75år och kanske inte ha liv och hälsa att njuta av livet.
Arbeta kan man ju göra ändå om man vill, skattesystemet gynnar ju lönearbete efter pensioneringen
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kentaur47

  • Inlägg: 85
    • Dalsland
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #18 skrivet: 19 feb-21 kl 18:48 »
Helt enig! Har en vän som jobbar som socialsekreterare, fyllda 66 år. Hon menar att hon inte har råd att sluta förrän 67, även om hon vill. Visst hon får nästan 2000 mer, ( före skatt ), men å andra sidan får hon ju närmare 2000 mindre, eller inget alls i bostadsbidrag. Hon bor i ganska dyr hyresrätt mitt i centrum. Vi har pratat så mkt om detta hon o jag. Själv är jag frilansande socialarbetare o lite allt i allo, jobbar när jag vill o måste redan nu vid 57 års ålder. Den stora skillnaden är att jag har ”eget” boende på landsbygden, visserligen med lite lån kvar men det är ändå den stora skillnaden. Var så skuldfri som möjligt, äg ditt boende och sluta länearbeta medans det finns ork o energi kvar i kroppen. Såvida du inte tycker att jobba är det roligaste som finns förstås. Ha det gott
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #19 skrivet: 19 feb-21 kl 19:07 »
Helt enig! Har en vän som jobbar som socialsekreterare, fyllda 66 år. Hon menar att hon inte har råd att sluta förrän 67, även om hon vill. Visst hon får nästan 2000 mer, ( före skatt ), men å andra sidan får hon ju närmare 2000 mindre, eller inget alls i bostadsbidrag. Hon bor i ganska dyr hyresrätt mitt i centrum. Vi har pratat så mkt om detta hon o jag. Själv är jag frilansande socialarbetare o lite allt i allo, jobbar när jag vill o måste redan nu vid 57 års ålder. Den stora skillnaden är att jag har ”eget” boende på landsbygden, visserligen med lite lån kvar men det är ändå den stora skillnaden. Var så skuldfri som möjligt, äg ditt boende och sluta länearbeta medans det finns ork o energi kvar i kroppen. Såvida du inte tycker att jobba är det roligaste som finns förstås. Ha det gott
Så har jag hållit på sedan före jag fyllde 30, men ja, jag håller med dig. Eget boende, med låga lån eller helst inga alls, det är helt nödvändigt. Skall man betala 5-10k för en hyreslägenhet har man ett ständigt pengabehov som jagar en.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #20 skrivet: 19 feb-21 kl 19:39 »
Hur fungerar det med det at de som aldrig bott här och kommer hit får pension som är mera än vad en som alltid bott här?
Har sett det bekräftat med riktiga källor.


Det stämmer delvis.

Många kvinnor i låglöneyrken samt en del män i lågbetalda kommunala anställningar råkar ut för att deras ihoptjänade pension är lika stor eller rentav mindre än garantipensionen.

De tycker inte att det är sjysst att efter att ha yrkesarbetat (=kroppsarbetat) sedan grundskolan tills 65 inte få mer i pension än de som seglar in utifrån och direkt blir förtidspensionerade.

Denna svenskfödda yrkesgrupp har inte haft arbetsgivare som betalat någon vidare tjänstepension, om över huvudtaget någon.

Pratade i höstas med en man i den situationen, ålder 69 år.  De sista 7 åren han jobbade var han delvis sjukskriven. Han kände sig något besviken, ifrågasatte att han alltid med röstsedeln hade stött detta system.

Källa:  www.friatider.se/bidragsinvandrare-far-hogre-pension-an-arbetande-svenskar

 De fakta jag skrivit högre upp har även skrivits om i mer 'rumsrena' gammelmedia.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #21 skrivet: 19 feb-21 kl 20:55 »

Källa:  www.friatider.se/bidragsinvandrare-far-hogre-pension-an-arbetande-svenskar

 De fakta jag skrivit högre upp har även skrivits om i mer 'rumsrena' gammelmedia.


Har du någon annan källa än Friatider? Känns inte direkt pålitliga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Fattigpension 2020.
« Svar #22 skrivet: 19 feb-21 kl 23:02 »
Jag vet inte om min bekant från Träffpunkten för Senioren, han som IRL var i situationen, är att betrakta som tillförlitlig eller inte... ;)

Nu är Fria Tiders artikel från 2012. På den tiden var det ännu 'värre' : om du tar dig tid att läsa artikeln så märker du att FT, som exempel, citerar Kristianstadsbladet som i sin tur har ett exempel på hur en invandrare med direkt förtidspension fick mer än en svenskfödd lågavlönad kvinna som arbetat hela livet.

Sedan dess verkar (tack och lov!) denna situation inte upprepas igen...

Fler källor: Tidningen Arbetet, som förre hette LO-tidningen :

https://arbetet.se/2020/09/02/lang-vag-kvar-till-anstandig-pension/

jag citerar därifrån:

Kommunals rapport sätter också fingret på en annan grav orättvisa.

Det är att pensionssystemets nuvarande konstruktion gör att många lågavlönade knappt får någonting mer i pension än de skulle ha fått om de inte jobbade en dag i hela sitt liv. Trots att de har ett helt yrkesliv bakom sig.

Det beror på att garantipensionen, det skydd alla har vare sig de har jobbat eller inte, trappas av så fort man tjänar något mer än brytpunkten för garantipensionen.

En klassisk ”inlåsningseffekt” har alltså byggts in i pensionssystemet, där det knappt lönar sig att ha jobbat. En obehaglig erfarenhet för många när pensionsåldern närmar sig och en orsak till att många klassar sig som fattigpensionärer.


Det stämmer precis på min 69åriga bekanting på pensionärscentret, han hade hela sitt yrkesliv som kommunalare inom LOsektorn.

I mitt förra inlägg glömde jag skriva att lågavlönade inte har samma marginal, om ens någon, att betala en privat pensionsförsäkring.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 9 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser