Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  De röda kvalstren. Igen.  (läst 880 gånger)

Henko40

  • Inlägg: 13
    • Bohuslän
De röda kvalstren. Igen.
« skrivet: 25 aug-20 kl 00:45 »
För några år sen förde jag krig mot de här röda små fanskapen. Jag kom fram till att storstäda och att använda kiselgur fungerade hyggligt.

Efter nått år drog vi sedan utomlands i sju månader så vi åt upp hönsen innan vi stack. Vi städade ur hönshuset och lät det stå. Enligt forskningen så klarar sig kvalstren utan värd i nio månader. När nio månader hade gått så kollade jag i hönshuset. Där fanns kvalster. Helvete. Jag väntade i sju månader till. Köpte ny äggkläckare. Köpte ägg som jag tvättade noggrant. Kläckte och kycklingarna fick flytta ut. Förra veckan städade jag hos dem, och tror på fan att jag hittade....röda hönskvalster.

Hönehuset var i karantän i 16 jävla månader, och äggen är tvättade. Hur är det ens möjligt? Ingen som är i kontakt med andra höns har varit i vårt hönshus. Enligt forskarna är kvalstren på vildfåglar av en annan sort. Kvalstren är lite som Corona, ingen vet riktigt nånting...

Nu blir det storstädning, målning och kiselgur. Igen...

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: De röda kvalstren. Igen.
« Svar #1 skrivet: 25 aug-20 kl 06:27 »
Har du ett relativt litet och tätt hönshus så kan du prova värmehenandling, +60 grader i några timmar.
Även om inte alla stryker med så tar det styggt på antalet, speciellt om man kör två omgångar med tio dagars mellanrum.

När det börjar bli varmt går det ett tåg med löss från sittpinnarna mot svalare hörn i taket, där man lätt kan åtgärda dom med punktinsatser.


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: De röda kvalstren. Igen.
« Svar #2 skrivet: 25 aug-20 kl 19:54 »
Hönskvalstren finns i naturen naturligt, så risken att få dem tillbaka finns alltid.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: De röda kvalstren. Igen.
« Svar #3 skrivet: 05 sep-20 kl 11:06 »
det är lite synd att de stora hönserierna inte har mer problem med kvalstren, men de djuren lever ju inte så länge.
Hade dom haft det så hade det troligen funnits bra medel framme, kanske rent av finns men inte tillgängligt för privatpersoner.

Värme, pyretrin spray funkar rätt effektivt, kiselgur är lite som sockerpiller, städning är ju så klart bra men de gömmer ju sig i väggar och allt så tror nog städningen tar ganska lite.

När jag hade problem värmde jag upp stugan, körde med pyretrinspray och sen gick över hela skiten med högtryckstvätten invändigt för att sedan värma upp ytterligare 1-2 timmar.

Sen kan man ju göra det otrevligt för dem, nuvarande hönshus har betonggolv, plåtväggar och cellplast som isolering, det verkar de inte gilla alls, plåten blir hyfsat varm på sommaren och rejält kall på vintern


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser