Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ledsvullnad  (läst 1487 gånger)

Naasare

  • Inlägg: 1
    • Jämtland
Ledsvullnad
« skrivet: 30 nov-19 kl 18:54 »
Hej!
Vi har ett skånegåsapar som föddes i juni.
Nu när det är vinter och kallt släpper vi ut dem några timmar när vi kommer hem från jobbet, annars bor de i ett litet stall med tillgång till värme.
Igår fann jag hanen liggandes ute och han ville ej resa sig.
Vänster fotled (hälen eller vad jag ska säga) är svullen och varm men det går att sträcka ut benet.
De har hela tiden fått en varierad kost med havre-eller kornkross samt sallad och babyspenat (betade gräs i somras förstås) så jag hoppas inte det är vitaminbrist. Har trots det from idag börjat ge dem D-vitamin samt Granngårdens E-selen.
Känns som det mer är något trauma på leden.
Någon som har erfarenhet av något liknande?

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Ledsvullnad
« Svar #1 skrivet: 05 okt-23 kl 03:01 »
Hej! Jag är ingen expert, men det låter som att du har gjort bra åtgärder genom att ge dem D-vitamin och E-selen. Om hanens fotled är svullen och varm kan det vara en indikation på en skada eller inflammation. Det kan vara bra att kontakta en veterinär som har erfarenhet av gås för att få en professionell bedömning och råd. De kan ge dig rätt vägledning för att hjälpa hanen att återhämta sig. Hoppas att han blir bättre snart! 🦆🩺


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 5 användare
xaelanar, malle h, Tur-Johan, Numera, larbri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser