Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gässens revir, vart går gränsen  (läst 2706 gånger)

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
Gässens revir, vart går gränsen
« skrivet: 14 mar-17 kl 19:14 »
Har just köpt en gård som ligger i en gammal bymiljö med andra hus tätt ikring (utanför detaljplanerat område). På en gräsplätt som ligger närmast mina grannar hade jag tänkt plantera frukt och nötträd och låta höns och gäss strosa omkring runt träden. Denna gräsplätt har en allmän väg som följer två av sidorna på denna fyrkant och vägen ligger ca 2-2,5m ovanför gräsplätten med riktigt branta väggar mot vägen (såg detta som ett perfekt staket mot grannarna). Nu har en granne uttalat sig om våra planer på att skaffa gäss och att de kanske inte var så förtjusta i att gässen gick just där eftersom de låter så mycket. Såg denna plätt som perfekt för den är vindskyddad vilket gynnar träden och höns och gäss gynnar också träden genom bete, eliminering av dålig fallfrukt och så insektsätning. Samt att huset där de skall huseras är intill plätten samt att det finns ett vattendrag med snälla kanter på vissa ställen så att det är lätt för gässen att komma i och ur.

Min fråga till er som har gäss är:
Hur mycket låter gäss och är det skillnad på  olika raser. Har läst på en sida att man tyckte Italiensk vit var mer tystare än t ex skåne. 
Med tanke på höjdskillnaden mellan gäss och de förbipasserande, kommer gässen känna att de förbipasserande är inne på deras revir och då börja skräna eller kommer dom inte att bry sig.

Med tiden kommer även trädkronor att skymma sikten uppåt (och nedåt) med det kommer ta ett par år innan vi är där och gässen vill jag införskaffa mig 2018.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Gässens revir, vart går gränsen
« Svar #1 skrivet: 18 mar-17 kl 18:22 »
Jag tycker inte att mina är så högljudda. Har just nu en italiensk hona och en skånehane. Annars får du väl sätta ett plank mellan grannen och dig.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Gässens revir, vart går gränsen
« Svar #2 skrivet: 18 mar-17 kl 20:40 »
Varför bry sig är ju min stilla tanke?

Är grannarna mer förtjusta i en liten men ivrig terrier som springer fram o tillbaka som en idiot och skäller?

Oavsett...min erfarenhet är att gässen är mest högljudda när dom ser den hand som föder dom... så mata dom i ett annat hörn så kommer dom nog bara att ge läten för att markera att det är en potentiell fara i grannarnas riktning..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Gässens revir, vart går gränsen
« Svar #3 skrivet: 18 mar-17 kl 22:16 »
Våra skånegäss låter rätt mycket när de varnar eller hälsar, och det gör de rätt ofta. Men som Bösahusarn skriver, det finns annat som låter som en granne inte skulle komma på att klaga på eller lägga sig i. Våra barn låter nog mer än gässen ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, javill, malarmaster, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser