Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hålla gäss utan omkostnader  (läst 4510 gånger)

Gröngöling

  • Inlägg: 7
    • Uppland
Hålla gäss utan omkostnader
« skrivet: 11 aug-16 kl 09:31 »
Jag är helt ny här och har nästan inga kunskaper om självhushåll och odling, men jag funderar och vill veta saker...
Så min fråga är:
OM man skulle vilja hålla tex gäss men inte har möjligheten att betala för foder utan vill att det ska gå runt av sig själv hur gör man då?
Finns det något som är lätt att odla som ger bra näring under vintern?
Jag är ute efter tre saker:
Inga omkostnader. (Utom de inledningsvis nödvändiga)
Så lättskött som möjligt (men absolut välskött, inget fusk med djurhållningen)
Så mycket ägg och kött som möjligt.
Kanske är min fråga fånig om man är erfaren av djurhållning och odling...ber om lite överseende i såna fall.
Jag vet dock att gässen behöver cirka 1000 kvm gräsyta för några stycken och jag vet att de behöver tillgång till vatten och "hönshus" det är detta med foder jag vill lösa på bästa sätt.

Gröngöling

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Hålla gäss utan omkostnader
« Svar #1 skrivet: 11 aug-16 kl 09:35 »
Såg denna tråd nu..men det kan vara kul att höra mer om saken om någon ids :)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=176512.0

Gilbert

  • Gäst
SV: Hålla gäss utan omkostnader
« Svar #2 skrivet: 11 aug-16 kl 09:58 »
Delar av det jag började med fungerade inte så länge med gässen. Blir det riktigt kallt måste man tillföra foder för att de skall klara kylan. Vi hade -20 och gässen var ändå ute men långsamma.

Vi har 3 zoner. En nätinhägnad rävsäket för vintern. Utanför den ca 1/2 Ha med 5-tråd el. Och sedan ut i fårhagen på ett par Ha.

När jag vill ha in gässen visar jag bara en orange skopa med majs så kommer de i full fart med vingarna ute och nästan flyger hem.

Helt kostnadsfritt blir det inte. De har 3 låga hinkar och 3 vanliga 12 liters hinkar med dagligt nytt dricksvatten. Sedan en balja på ca 100 liter till bad dagligen som är så pass stor att jag sett 4:a gäss samtidigt i den. De skiter i vattnet och gäss är som typ grisar.

Lite Vitamintillskott vintertid i dricksvatten.

När det finns gräs så lever de nästan enbart på gräs. När körsbären mognat letar de godis under körsbärsträdet.

Visst kan man samla gräsklipp, denna sommar blir det inget klipp pga torkan. Av hö äter de bara fröhusen, lusernhack ratar de i alla former även pellets. De åt lite i början men slutade helt.

Så på vintern får de spannmål och pellets. Vi har många gäss som skall bli flera och vi vill att de lägger ägg och även ruvar själva på våren. Då måste man ha friska fina välgödda gäss.

De gässlingar vi fått har på 3 månader blivit rätt stora men är fortfarande lite mat för att vara en skånegås. Det tar hela sommaren för att det skall bli en gås på 3-4 kg på matbordet. De stora gässen väger säkert mer än dubbelt så mycket.

Att spara och torka grönt som varar en hel vinter tar mycket tid i anspråk. Har du odlingar, skog, virke, andra inkomstkällor är det mera ekonomiskt att köpa lite foder/spannmål blanda och ge på värsta vintermånaderna.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hålla gäss utan omkostnader
« Svar #3 skrivet: 11 aug-16 kl 10:02 »
Det billigaste djuret att föda upp torde väl vara kaniner, kräver mindre yta också.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hålla gäss utan omkostnader
« Svar #4 skrivet: 11 aug-16 kl 11:04 »
Det är jag också intresserad av men de är dåliga på att diskutera det i kanintråden.

Gröngöling

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Hålla gäss utan omkostnader
« Svar #5 skrivet: 11 aug-16 kl 11:09 »
Tack snälla Gilbert och Kurt för svar! :)
Nu fick jag veta viktiga saker och blev dessutom intresserad av kaniner.

Gröngöling

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Hålla gäss utan omkostnader
« Svar #6 skrivet: 11 aug-16 kl 11:16 »
 Undrar förresten hur många gäss har du Gilbert? Och undrar om man skulle bara ha några få om det blir enklare med bestyren med utfodringen då. Man får lite ägg för husbehov och det lönar sig?
Jag är ute efter att det ska löna sig, jag menar att maten man får ska inte kosta mer än det smakar liksom.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hålla gäss utan omkostnader
« Svar #7 skrivet: 11 aug-16 kl 11:18 »
Får, gäss och kanin äter hö/gräs. En annars bra kombo som sköter sig själva större delen av året. Det är bara frigående kanin jag inte provat, vill gärna inte ha djur i bur kontinuerligt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hålla gäss utan omkostnader
« Svar #8 skrivet: 11 aug-16 kl 11:19 »
Undrar förresten hur många gäss har du Gilbert? Och undrar om man skulle bara ha några få om det blir enklare med bestyren med utfodringen då. Man får lite ägg för husbehov och det lönar sig?
Jag är ute efter att det ska löna sig, jag menar att maten man får ska inte kosta mer än det smakar liksom.

Vi hade 17 st som mest i år och har plockat bort några. Skaran växer varje år och vi vill upp till 25-30.
Det blir många ägg att baka på även om du låter dem ruva och också fylla en kläckare.

Man får se en del mat som eget och man vet hur de skötts och ätit. Det kostar att få upp en volym på gäss så att man kan ha samma flockmängd kvar och leva på "räntan".
Viltet kostar också, jaktutrustning och ammo. Men vi slipper köpa kött som är en stor utgift. Vi är helt självförsörjande på kött i form av lamm, höns, gäss, hjort, älg och mindre vilt.
En gås på några kg kan kosta 500 SEK i butik. Det blir ändå flera gåsmiddagar här och det skulle det inte blivit om vi inte hade och fick köpa maten. Gässen går med plus på det sättet att räkna.
« Senast ändrad: 11 aug-16 kl 11:28 av Gilbert »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hålla gäss utan omkostnader
« Svar #9 skrivet: 11 aug-16 kl 12:42 »
Jag torkar klippet från gräsmattan och har som vinterfoder till gässen. Dessutom har jag många äppelträd, så de får mycket äpple. Det där med gräsklippet är förstås väderberoende. I år har det inte blivit mycket.  Först var det torrt ett par månader så  gräset knappt växte, sedan blev det så regnigt att det varken gick att klippa eller torka. Som tur var har jag kvar från förra året, då hade gässen bete stor del av vintern, så det gick inte åt så mycket.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gröngöling

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Hålla gäss utan omkostnader
« Svar #10 skrivet: 11 aug-16 kl 13:03 »
Tack Gilbert och tack Sonja för svar.
Det där med gräs ska jag absolut satsa på också. Det låter jättebra. Och äpplen borde väl gå att få tag på. Bra tips!

Det låter underbart att ha en sådan tillgång till fint kött som du har Gilbert. Gåsstek kan ju inte vara helt fel då och då! ;D Själv skulle jag knappast köpa en för femhundra.
Nu börjar jag få en lite av en bild av hur jag ska göra. Har gått och tänkt i dessa banor under många år. Jag vill gärna äta sånt som jag vet är schysst och vill gärna vara lite oberoende. Jag börjar nog i mindre skala för att lära upp mig.


Gilbert

  • Gäst
SV: Hålla gäss utan omkostnader
« Svar #11 skrivet: 11 aug-16 kl 13:39 »
Det finns en mängd olika gåsraser.
Till slaktgäss använder man sig vanligtvis av korsningar mellan dessa för att få fram de önskade egenskaperna som slaktkropp och fertilitet hos djuren.
De raser som korsas brukar vara italiensk gås och Skåne gås, man har valt detta efter att den italienska gåsen har god fertilitet och mindre slaktkropp och korsat in skånegåsen som har en god tillväxt och som ger en tyngre slaktkropp.
Detta tillsammans ger en avkomma som växer bra samtidigt som man får många avkommor från modern.

Slaktgäss börjar tas efter 18 veckor, runt 4 månader.

/Knyckt från SLU's Gåsproduktion.

Korsningarna lägger alltså flera ägg, pga den Italienska gåsen lägger 25% mer ägg än Skånegåsen. Men för att få fram dessa var 18 vecka krävs proteinrikt foder från spannmål också. De här gässen brukar väga mellan 3-4 kg i butiken.

Det var heller inte lätt att få tag på gäss och starta upp verksamheten, inga gäss till salu då. Fick tag på ett gäng från en vän och började med 5 gäss. Han hade Skånegäss samt korsningar och Italienska gäss, något aggressivare än Skånegåsen. Blandningen blir tyvärr inte snällare.

När jag släpper ut gässen på betet på morgonen drar de iväg som torpeder till platsen där fåren betar och motar bort dem och knycker platsen. Typiskt gäss!
« Senast ändrad: 11 aug-16 kl 13:56 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Hålla gäss utan omkostnader
« Svar #12 skrivet: 11 aug-16 kl 13:50 »
Med Gåsproduktion menar jag då att man tar till i antal och säljer av för att täcka upp kostnaderna och göra resten av gässen man har kostnadsneutrala, dvs inga kostnader i slutändan.

Det är också en formel för låga omkostnader! Trots inköp av foder mm.

Gröngöling

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Hålla gäss utan omkostnader
« Svar #13 skrivet: 11 aug-16 kl 17:44 »
Tack för verkligen jättebra info! Ja då vet jag vilken typ av gås som jag nog skulle satsa på...den där blandrasen mellan Italiengås och Skånegås...även om de är lite kaxigare än skånegåsen...verkar vara roliga djur...haha motar bort fåren, vilka gökar. Men så vaktar dom väl huset också såg jag någonstans?

"Med Gåsproduktion menar jag då att man tar till i antal och säljer av för att täcka upp kostnaderna och göra resten av gässen man har kostnadsneutrala, dvs inga kostnader i slutändan.

Det är också en formel för låga omkostnader! Trots inköp av foder mm."

Tack för det rådet...helt vettigt.. jag fattar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 8 användare (2 dolda)
javill, xaelanar, Be, Lucas Axman, Jon.b, pjsl

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser