Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur introducera ny hona till gåspar akut  (läst 2740 gånger)

HelenaSörmland

  • Inlägg: 20
  • Djurgalen!
    • Södermanland
Hur introducera ny hona till gåspar akut
« skrivet: 21 jul-16 kl 17:27 »
Hej! Vi har ett par ölandsgäss (genbank), en hane och en hona. Vi vill gärna utöka flocken med en hona. Jag har läst att det är lättast att introducera nya djur på hösten. Nu är det så att vi har hittat en hona bara några mil härifrån som vi gärna vill köpa. Det är ju skönt att slippa åka så långt. Hur gör vi för att det ska bli lättast för alla inblandade parter? Tacksam för snabba svar för vi ska åka i morgon, fredag!  ::)
Hus på landet, passionerad odlare! En fantastisk man, två dobermann, två ölandsgäss samt nitton kindahöns.

HelenaSörmland

  • Inlägg: 20
  • Djurgalen!
    • Södermanland
SV: Hur introducera ny hona till gåspar akut
« Svar #1 skrivet: 27 jul-16 kl 13:13 »
Nu har hon varit hos oss sen i fredags. Vi tror i alla fall att det är en hon. Gåshonan har accepterat henne hyfsat men hanen är inte glad. Kommer hon att bli accepterad? Och hur lång tid kan det ta? Vi har suttit ute hela dagarna och "övervakat" det hela, på natten sover den nya gåsen för sig. Kan vi göra något för att underlätta allting?? Jag skulle verkligen vara tacksam om någon kunnig person vill ge lite tips och råd!!
Hus på landet, passionerad odlare! En fantastisk man, två dobermann, två ölandsgäss samt nitton kindahöns.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur introducera ny hona till gåspar akut
« Svar #2 skrivet: 27 jul-16 kl 14:21 »
Vi har skånegås. Vi har introducerat grupper och vuxna djur. De sköter allt själva och det blir lite avstånd och gnäbb ett tag men det går över på några veckor.
När vi släppte ihop grupperna rök hanarna ihop direkt så fjädrarna rök. Men kombattanterna kom över ens efter några dagar. Så går det till med alla gäss, låt de rangordna själva.

HelenaSörmland

  • Inlägg: 20
  • Djurgalen!
    • Södermanland
SV: Hur introducera ny hona till gåspar akut
« Svar #3 skrivet: 27 jul-16 kl 17:30 »
Tack Gilbert! Jag har förstått att ni har många gäss så jag litar på att allt kommer att ordna sig hos oss! Det är nog bara jag som är lite blödig när de jagar bort den lilla!  ;D Tack för ditt svar, jag känner mig lite lugnad!
Hus på landet, passionerad odlare! En fantastisk man, två dobermann, två ölandsgäss samt nitton kindahöns.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur introducera ny hona till gåspar akut
« Svar #4 skrivet: 27 jul-16 kl 19:41 »
Vi har i nuläget 17 Skånegäss och en liten som slagit från guling till viting på en vecka. Den lilla har de varit elaka vid och någon typ adoption skall man aldrig vara säker på.
Det finns inga givna regler för fjäderfän mera än att de kan vara otroligt elaka vid små och nya, samt ännu elakare vid kombinationen liten och ny.
Vi går ner med den lilla dagligen när jag fixar till vatten mm hos gässen. Den lilla går fot med mig hela tiden och är rätt rädd för de stora gässen.
Nya damer till hangäss brukar inte vara så svåra, en gåsherre här hade för sig att alla damerna gamla som nya var hans. Han fick ge upp den tanken till slut och nu är det fyra grupper som går alla på en gång men ändå i grupp. Vid matning med majs mm ser man det tydligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser