Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta bagge med varandra?  (läst 3609 gånger)

hazelwood

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Byta bagge med varandra?
« skrivet: 19 jul-16 kl 20:56 »
Hej.
Vi köpte tre dräktiga tackor i våras som gav oss två tacklamm och två bagglamm.

Till hösten behöver vi en bagge för att betäcka tackorna, och tänkte att det enklaste vore ju att byta bagge med någon annan för att undvika inavel.

Eller hur brukar ni andra göra som inte har så stor flock eller sköter det hela på lite hobbynivå?

Mvh Marcus

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Byta bagge med varandra?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-16 kl 11:46 »
Jag har det på min agenda...när nu bekanta också skaffar sig en genbank med värmlandsfår.

Men problemet uppstår om någon skaffar sig en bagge med MV3-status...då blir den smutsig när den kommer till oss.

Men försöker man bara ha koll på sjukdomar och parasiter så ser jag det som det optimala...att kunna låna ibland.
Det är aldrig för sent att ge upp.

queer

  • Inlägg: 195
SV: Byta bagge med varandra?
« Svar #2 skrivet: 20 jul-16 kl 13:30 »
En generation inavel är inga problem ... med mindre att man tänkt sälja "avelsdjur" till överpriser.

Har Du friska djur så är eventuell smitta ett större problem.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Byta bagge med varandra?
« Svar #3 skrivet: 21 jul-16 kl 09:10 »
Jag har det på min agenda...när nu bekanta också skaffar sig en genbank med värmlandsfår.

Men problemet uppstår om någon skaffar sig en bagge med MV3-status...då blir den smutsig när den kommer till oss.

Men försöker man bara ha koll på sjukdomar och parasiter så ser jag det som det optimala...att kunna låna ibland.

Ja jag kan nästan garantera att ingen med M3-status kommer låna ut en bagge till någon med lägre eller ingen status...
Men å andra sidan så kan man ju hoppas att MV-kontrollen ska bli obligatorisk och ALLA på sikt ska klassas som MV-fria.
Kennel SweetCaileanz

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Byta bagge med varandra?
« Svar #4 skrivet: 21 jul-16 kl 12:11 »
Sant, det bästa hade varit om MV-kontrollen blev obligatorisk, såsom att man ska ha SE-nummer osv.

Men för min del just nu så har jag ingen status och kan väl tänka mej att gå in i MV-programmet om något år när jag har fått ordning på mina får.

Det är ju en hel del kostnader för oss med små olönsamma besättningar...och då kommer inte MV alltid högst upp på prio-listan.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Ricbot

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Byta bagge med varandra?
« Svar #5 skrivet: 12 jul-21 kl 14:40 »
Ja det där med MV kontroll är ju fint men det går inte riktigt att motivera för många små producenter, bra tänk men ägaren får andra problem med var enskild kostnad som läggs på så vissa måste ta en risk för att få livet att gå ihop.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Byta bagge med varandra?
« Svar #6 skrivet: 12 jul-21 kl 16:37 »
Ja det där med MV kontroll är ju fint men det går inte riktigt att motivera för många små producenter, bra tänk men ägaren får andra problem med var enskild kostnad som läggs på så vissa måste ta en risk för att få livet att gå ihop.

Om man börjar med att köpa MV-fria djur, köper MV-fria bagge när baggen ska bytas ut, så är kostnaden 350 kr per år, för att Gård och Djurhälsan ska granska kontaktlistan. Ingen provtagning behövs om man utgår från MV-fria djur.

MV är en fruktansvärd sjukdom, så att hänvisa till att man inte skulle ha råd att betala årsavgiften på 350, blir lite konstigt.

Att gå med i programmet när man har ett fåtal hobbydjur som måste testas, är inte heller så värst oöverkomligt. Det är värre om man har 50-60-100 får som ska testas.

Att ignorera viktiga hälsoprogram, som är förhållandevis billiga, är ett väldigt kortsiktigt tänk.

Betala några kronor till, och köp hälsokontrollerade och parasitkontrollerade livdjur i stället för otestade djur.

Att jobba med förebyggande friskvård på sina får, sparar kostnader i långa loppet.

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Byta bagge med varandra?
« Svar #7 skrivet: 12 jul-21 kl 17:44 »
Tror inte det är årskostnaden som avskräcker men det där med att ta ut en veterinär 3 års för blodprovstagning kostar väl sannolikt en del.

Så hade man kunnat jobba ihop ett paketpris så tror jag fler hade gått med i MV3-klubben.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Ricbot

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Byta bagge med varandra?
« Svar #8 skrivet: 10 aug-21 kl 07:57 »
Om man börjar med att köpa MV-fria djur, köper MV-fria bagge när baggen ska bytas ut, så är kostnaden 350 kr per år, för att Gård och Djurhälsan ska granska kontaktlistan. Ingen provtagning behövs om man utgår från MV-fria djur.

MV är en fruktansvärd sjukdom, så att hänvisa till att man inte skulle ha råd att betala årsavgiften på 350, blir lite konstigt.

Att gå med i programmet när man har ett fåtal hobbydjur som måste testas, är inte heller så värst oöverkomligt. Det är värre om man har 50-60-100 får som ska testas.

Att ignorera viktiga hälsoprogram, som är förhållandevis billiga, är ett väldigt kortsiktigt tänk.

Betala några kronor till, och köp hälsokontrollerade och parasitkontrollerade livdjur i stället för otestade djur.

Att jobba med förebyggande friskvård på sina får, sparar kostnader i långa loppet.


Du kanske googla snabbt på kostnaden och där står det 350:- men en veterinär tillkommer på det som kostar minst 1500:- + milersättning varje gång och det ska ske tre ggr för att få MV3 status så då har man ett djur som kostar 2000:-. Jag tycker det är jättebra att mv status finns för då köper man bara mv testade djur och följer man dom rekommendationer för djurhållning så har man en säker miljö för fåren, dels att sanera fårhuset och låta det vila från får i minst tre veckor innan man tar emot får. Säljer man inte några livdjur så finns det väldigt få argument till att skaffa mv status, sjukdomen är nästan utdöd i Sverige. Det viktiga är att alla tar emot enbart mv testade djur på våra gårdar, där har vi en riktigt bra lösning på sikt så att vi inte får ett djur som verkar frisk som flyttas runt och sprider smittan.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Byta bagge med varandra?
« Svar #9 skrivet: 11 aug-21 kl 00:20 »

Du kanske googla snabbt på kostnaden och där står det 350:- men en veterinär tillkommer på det som kostar minst 1500:- + milersättning varje gång och det ska ske tre ggr för att få MV3 status så då har man ett djur som kostar 2000:-. Jag tycker det är jättebra att mv status finns för då köper man bara mv testade djur och följer man dom rekommendationer för djurhållning så har man en säker miljö för fåren, dels att sanera fårhuset och låta det vila från får i minst tre veckor innan man tar emot får. Säljer man inte några livdjur så finns det väldigt få argument till att skaffa mv status, sjukdomen är nästan utdöd i Sverige. Det viktiga är att alla tar emot enbart mv testade djur på våra gårdar, där har vi en riktigt bra lösning på sikt så att vi inte får ett djur som verkar frisk som flyttas runt och sprider smittan.

Givetvis ska man bara köpa MV-fria livdjur till sin besättning!

Men:

1: MV är inte alls utdöd i Sverige. Det hittas fortfarande besättningar.

2: Att man inte säljer livdjur, är ett mycket dåligt argument mot MV fria djur. Förr eller senare så ska besättningen avvecklas, och då säljs kanske djuren istället för att slaktas. Men framförallt, så är det risken att djur kommer lösa av någon anledning, och kommer in till grannens MV-fria djur det stora problemet. Det kan kosta grannen stora pengar, att förlora sin MV-frihet, skadestånd kan i värsta fall bli resultatet.
Tyvärr är rätt många av de riktigt små besättningarna (storlek 3-10 tackor ungefär) föga långvariga. Man kanske tröttnar på att att vara såpass uppbunden som man blir när man har jordbruksdjur, redan efter några få år, och då är fortfarande de inköpta fåren och deras avkommor relativt unga vad avser att kunna vara produktiva och friska, samtidigt som de har ett mycket lågt slaktvärde, och då säljer man hellre fåren levande. Oavsett om de var MV-fria eller ej, oavsett om avsikten var att sälja livdjur eller ej initialt.

3: Jag googlar inte fram information enbart. Jag har får och lever i verkligheten med får. Och är med i MV-programmet (och klövhälsan för den delen). När man väl blivit MV-fri, eller om man börjar en ny besättning med MV-fria djur, så behövs ingen provtagning, = inga kostnader för provtagning.
Man redogör regelbundet för vilka externa kontakter besättningen haft för MV-programmets administratörer istället.
Har man då följt alla regler, och enbart tagit in MV-fria baggar eller kompletterat med MV-fria tackor/tacklamm till besättningen, så krävs ingen provtagning.

Som en randanmärkning bör nämnas att livdjur av får bör kosta minst lika mycket som lamms slaktvärde.
Eftersom ett medelbra klassat och vägande lamm, idag betalas med ca 1000 kr + moms för slaktkroppen från de stora slakterierna, och sedan skinnet ger ytterligare en intäkt på ca 1000 kr + moms (efter beredningskostnader), så kan man egentligen inte sälja livdjur för lägre pris än 2000 kr + moms.
MV-fria livdjur bör kanske vara ännu någon hundralapp dyrare att köpa, eftersom provtagningarna redan är avklarade...



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser