Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvande gåshona men inga gässlingar  (läst 2139 gånger)

HelenaSörmland

  • Inlägg: 20
  • Djurgalen!
    • Södermanland
Ruvande gåshona men inga gässlingar
« skrivet: 27 jun-16 kl 13:40 »
Hej!

Min ölandsgåshona har nu ruvat i dryga trettio dagar men inga gässlingar har kommit än. Hur ska jag göra med äggen? Hur länge ska jag låta dem ligga kvar? Kliver honan av själv efter en tid? Jag har bara haft gäss i ett år så detta är "min" första ruvning. Gässen är två år gamla. Tacksam för tips på hur jag hanterar detta!  ::)
Hus på landet, passionerad odlare! En fantastisk man, två dobermann, två ölandsgäss samt nitton kindahöns.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Ruvande gåshona men inga gässlingar
« Svar #1 skrivet: 27 jun-16 kl 16:01 »
det brukar ta kring 30 dagar, men det ta flera dar till. Ta det lugnt o vänta!
Efter 35 dar kanske du kan lysa dem o se om det är liv i dem.
Lycka till
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Ruvande gåshona men inga gässlingar
« Svar #2 skrivet: 29 jun-16 kl 11:58 »
Här kläcktes gässlingarna dag 34. Skulle avsluta ruvningen och lyfte ut mamman, under sig hade hon 3 gässlingar, så vänta ännu

HelenaSörmland

  • Inlägg: 20
  • Djurgalen!
    • Södermanland
SV: Ruvande gåshona men inga gässlingar
« Svar #3 skrivet: 30 jun-16 kl 15:28 »
Tack för svaren men jag undrar: kliver honan av äggen själv om inget nu skulle hända? Eller ska vi "smyga" in och ta bort äggen när hon är ute? Vi tänkte inte göra något förrän om 1,5 vecka.  ::)
Hus på landet, passionerad odlare! En fantastisk man, två dobermann, två ölandsgäss samt nitton kindahöns.

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Ruvande gåshona men inga gässlingar
« Svar #4 skrivet: 30 jun-16 kl 15:50 »
Tack för svaren men jag undrar: kliver honan av äggen själv om inget nu skulle hända? Eller ska vi "smyga" in och ta bort äggen när hon är ute? Vi tänkte inte göra något förrän om 1,5 vecka.  ::)

Det är bäst att ta bort äggen annars kan hon ligga väldigt länge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 4 användare
xaelanar, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser