Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvar mitt i vintern, kan detta gå bra?  (läst 2344 gånger)

Ipidia

  • Inlägg: 92
Ruvar mitt i vintern, kan detta gå bra?
« skrivet: 08 jan-16 kl 22:22 »
Vi skaffade ett par gäss i somras (amerikansk gul gås). När det var så milt och soligt i december fick de visst lite vårkänslor och började para sig. På julafton av alla dagar hade honan byggt sig ett rede och lagt sitt första ägg. Sedan en vecka ca ligger hon och ruvar. Det är ju ordentligt kallt nu så vi funderar på om det här verkligen kan funka. Visserligen har hon byggt ett väldigt fint rede och klätt in det med dun, och hon täcker över äggen med halm när hon lämnar redet, men hur länge klarar sig äggen i minusgrader utan att embryona dör?
Tips och råd mottages gärna!
I brist på bättre plan så väntar vi väl ruvtiden ut och ser om det blir nåt, eller kan man lysa gåsägg?
Skulle det (mot förmodan) bli gässlingar så vill vi även gärna ha tips på hur vi klarar livhanken på dem.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ruvar mitt i vintern, kan detta gå bra?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-16 kl 22:38 »
Yess va kul.
Titta lite på hur man tar hand om höns.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ruvar mitt i vintern, kan detta gå bra?
« Svar #2 skrivet: 09 jan-16 kl 08:41 »
Äggen klarar sig säkert alldeles utmärkt, gåsägg är tåliga. Och, ja, man kan lysa dem men inte lika tidigt som hönsägg, skalen är tjocka och äggen blir ofta smutsiga. Och så får vi väl hoppas att det hinner bli vår under tiden hon ruvar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Ruvar mitt i vintern, kan detta gå bra?
« Svar #3 skrivet: 14 feb-16 kl 17:52 »
Samma sak här men jag hängde upp en grislampa ovanför redet då jag hittade sönderfrysta ägg.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Be, javill, Lucas Axman, Jon.b, pjsl

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser