Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gäss som sedlighetspoliser?!  (läst 2563 gånger)

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
Gäss som sedlighetspoliser?!
« skrivet: 25 okt-15 kl 13:24 »
Hej!

Blev med 3st gäss för inte så länge sedan, skånegäss (såklart :)). De har anpassat sig väl, de fick bo i stallet ett par dagar innan jag satte ut dem i en rasthage av lågt elnät. De glodde på nätet i en minut eller två, sedan hoppade/flög de över :P Så de får gå lösgående med hönsen och ankorna och det trivs de med.

Så till saken. Jag har flera gånger observerat att gässen verkar vara pryda! När de ser stortuppen bestiga någon av sina damer, rusar gässen dit och är mycket upprörda! De tutar och har sig, allmänt missnöjda. Kan det vara så att de uppfattar kärleksstunden som bråk, eller varför uppför de sig på detta vis?

/Blyerts

Gilbert

  • Gäst
SV: Gäss som sedlighetspoliser?!
« Svar #1 skrivet: 25 okt-15 kl 14:45 »
Då har du inte sett när Skånegäss parar sig, inte speciellt sedligt.

Så någon sådan polis tror vi inte på.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gäss som sedlighetspoliser?!
« Svar #2 skrivet: 25 okt-15 kl 15:08 »
Jag tror de ser det som bråk.  Eller våldtäkt.  Mina hundar gör likadant.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gäss som sedlighetspoliser?!
« Svar #3 skrivet: 26 okt-15 kl 06:51 »
Jag ska försöka sätta ut min action kamera och filma gässens parning. För mig liknar det mera misshandel och våldtäkt. I början ingrep jag när jag trodde "slagsmålet" skulle urarta i skador, men nu får de hålla på och sköta sitt.




Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Gäss som sedlighetspoliser?!
« Svar #4 skrivet: 26 okt-15 kl 10:47 »
Mina gäss är också sedlighetspoliser. Inget parande här på gården.

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Gäss som sedlighetspoliser?!
« Svar #5 skrivet: 01 nov-15 kl 09:04 »
Tack för svar! Tycker det ser lite lustigt ut att de hela tiden ska lägga sig i... men charmigt också :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser