Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plocka gås  (läst 8592 gånger)

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
Plocka gås
« skrivet: 16 okt-15 kl 23:11 »
Slaktade gäss idag men oj vad jobbigt det var att plocka dem. Doppade dem i hett vatten men det kändes som om inte vattnet slapp igenom dunen. Fick ge upp plockandet och flå istället men hade helst haft dem med skinnet på. Hur plockar man gäss på rätt sätt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Plocka gås
« Svar #1 skrivet: 17 okt-15 kl 00:40 »
Du måste se till att vattnet kommer in till skinnet. Uttrycket som att hälla vatten på en gås är inte taget ur luften ;)

När jag skållar ankor (som också är täta) så håller jag i benen och doppar/lyfter ivrigt så att det kommer in vatten i fjäderdräkten. Sedan så provdrar jag de kraftigaste pennorna innan jag tar upp ankan. Går snabbare att handplocka än att flå tycker jag, men det är tungt om man inte skållar rätt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plocka gås
« Svar #2 skrivet: 18 okt-15 kl 11:53 »
Skållningstabell för fjäderfän om man maskinplockar. Maskinen kan vara "händerna".
Man kan få bättre skållning genom att sänka kapillären i vattnet med någon matsked diskmedel.

Det är inte bara till att skålla och plocka. Temperaturen och tiden är viktig i alla avseenden. Håll temperatur och tid så blir allt bra.

Skållar man för varmt och för länge skadar man bara skinnet på fågeln. När fågeln plockats läggs den lämpligen i kallt vatten tills man tar ur den.

Värmen är också bra till att ta död på ev bakterier. Kycklingar blir ansade som vilken maskinplockad kyckling som helt från butik. Kvaliteten blir bra om man gör rätt.

Skållningstabell (empiriska mått från USA)
 
Kyckling   60-65   grader C.     70-  90   sekunder.

Anka      63-66          160-180
   
Gås      70-72         120-130
   
Fasan   63-67           70-  90

Kalkon   51-54           80-  95

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Plocka gås
« Svar #3 skrivet: 19 okt-15 kl 06:58 »
Tack Gilbert. Har en kvar och ska försöka med din tabell. Har nu  fyra flådda gäss i frysen och inte en aning om hur jag ska tillaga dem, hade ju tänkt steka dem hela i ugnen.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plocka gås
« Svar #4 skrivet: 19 okt-15 kl 08:57 »
Jag har själv bara plockat höns med skållning och ett hembygge (plock).
Vi har Skånegäss som skall ner i frysen och vill förstås gärna att de kan plockas av maskinen men storleken kan bli ett problem.
Tupparna har jag flått en efter en och flå är snabbt och praktiskt.

Tabellen är vanlig på amerikanska sidor, jag har fått den via mail av Herrick Kimball som var med och startade vågen av hembyggda plockmaskiner där och är vanlig bland självhushållare i USA.

Jag köpte lite delar därifrån till min maskin. Det finns flera trådar här på forumet med bilder på hembyggen.

 http://whizbangbooks.blogspot.se/?m=1

Gilbert

  • Gäst
SV: Plocka gås
« Svar #5 skrivet: 19 okt-15 kl 09:10 »
Tack Gilbert. Har en kvar och ska försöka med din tabell. Har nu  fyra flådda gäss i frysen och inte en aning om hur jag ska tillaga dem, hade ju tänkt steka dem hela i ugnen.

Prova med stekpåse och lägg in lök, äpple, kryddor och rotsaker i påsen. Lägg gåsen med bröstet nedåt. Det finns ju ändå inget krispigt skinn att fika efter. Påsen gör att det inte blir så torrt och bröstet kommer att bada i allt gott i botten.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plocka gås
« Svar #6 skrivet: 20 okt-15 kl 14:29 »
Jag köpte plock-fingrar till min stora Plockmaskin men tog till lite i beställningen så jag fick plockfingrar över. Med hjälp av lite VVS prylar från Bauhaus blev den här lilla fjädersprätten till.

Kopplat till borrmaskin är det tänkt att kunna plocka skållad anka men vi skaffade gås i stället.

Man håller gåsen mot sprätten som roterar "nedåt".

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Plocka gås
« Svar #7 skrivet: 21 okt-15 kl 12:31 »
Berätta gärna hur det fungerade när du prövat den.
Tittat på plockningsmaskiner men känns dyra med tanke på att jag tänkt slakta bara ca 6 gäss per år.
Hönsen är lätta att plocka, torra eller skållade, känns inte att jag behöver någon maskin för dem fast jag slaktar ca 50 per år.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Plocka gås
« Svar #8 skrivet: 21 okt-15 kl 13:09 »
Om man har lite diskmedel i skållvattnet så går det mycket lättare
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Plocka gås
« Svar #9 skrivet: 21 okt-15 kl 13:27 »
Berätta gärna hur det fungerade när du prövat den.
Tittat på plockningsmaskiner men känns dyra med tanke på att jag tänkt slakta bara ca 6 gäss per år.
Hönsen är lätta att plocka, torra eller skållade, känns inte att jag behöver någon maskin för dem fast jag slaktar ca 50 per år.

På nätet finns ju en massa hembyggda plockningsmaskiner, de flesta baserade på olika borrmaskiner

Gilbert

  • Gäst
SV: Plocka gås
« Svar #10 skrivet: 21 okt-15 kl 14:34 »
Fast många är klent dimensionerade, min har flera fingrar och fyra (4) i bredd.

Klart effektivare ... Bäst!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 4 användare
xaelanar, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser