Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning gäss saknas i Handboken  (läst 2944 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Avmaskning gäss saknas i Handboken
« skrivet: 11 aug-15 kl 10:18 »
Det saknas en del viktig information om avmaskning av t ex gässlingar i handboken.

De flesta av oss är säker inte intresserade av att bekosta en veterinär för att avmaska några gässlingar. Men vid 7-8 veckor bör de avmaskas rutinmässigt. Plötsliga dödsfall bland unga gässlingar är ofta på grund av mask.

Jag har själv haft tröttisar som bara lagt sig ner och de har avmaskats och klarat sig.

Det som saknas är "gör det själv kur" med bästa möjliga påverkan. T ex att mosa en 250 mg Axilurtablett i mortel och lösa upp i vatten och ge lämplig dos/streck på sprutan/mm till gässlingen för att den skall få runt 20 mg i sig.

De bajsar ganska bra och står de tätt blir kontamineringen stor när det bildas mask. De smittar varandra.

Åtgärd: avmaskning plus flytt till rent bete.

Mosar man 1 st 250 mg Axilur och späder med 12 sprutor vatten och löser upp ORDENTLIGT och skakar flaskan före varje fyllning av sprutan och sprutar in en spruta i varje gässlings mun och håller den i ca 30 sekunder då drar den ner allt.

Doseringen räcker alltså till 12 gäss. 250 mg / 20 mg = ca 12.


Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Avmaskning gäss saknas i Handboken
« Svar #1 skrivet: 11 aug-15 kl 14:49 »
Det är väl fritt fram för alla att skriva i handboken tror  jag. Du får gärna skriva vilken storlek på spruta du har också. Lite skillnad på 1ml eller 30...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Gilbert

  • Gäst
SV: Avmaskning gäss saknas i Handboken
« Svar #2 skrivet: 11 aug-15 kl 16:03 »
Storleken på spruta i ml är valbar i min formel. Jag vill mest stämma av med hur andra gör när de maskar av sina gäss.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Avmaskning gäss saknas i Handboken
« Svar #3 skrivet: 02 sep-15 kl 23:36 »
Vi har i år avmaskat med flytande axilur från apoteket, har fungerat utmärkt för oss!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Gilbert

  • Gäst
SV: Avmaskning gäss saknas i Handboken
« Svar #4 skrivet: 02 sep-15 kl 23:37 »
Vid vilken vecka och hur mycket per gässling använde du?

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Avmaskning gäss saknas i Handboken
« Svar #5 skrivet: 02 sep-15 kl 23:43 »
Jag har bara avmaskat om jag ser symtpom, tex utmärgling, sega etc.
Har tagit ca 1,2-2 sprutor sprutan som medföljer) till varje gässling, men då är de lite större gässlingar. Har gått efter vikt som står på produkten.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Avmaskning gäss saknas i Handboken
« Svar #6 skrivet: 02 sep-15 kl 23:44 »
Föresten, de ska ha samma dos 3 dagar i rad med det medlet!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

bläsan

  • Inlägg: 0
    • Skåne
SV: Avmaskning gäss saknas i Handboken
« Svar #7 skrivet: 20 dec-15 kl 23:13 »
Jag undrar vad för Axilur ni använder. Kanske en dum fråga men finns det avmaskningsmedel för fågel på apoteket eller är det till andra djurslag ni använder?
Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Avmaskning gäss saknas i Handboken
« Svar #8 skrivet: 22 dec-15 kl 22:54 »
Nej det finns inget avmaskningsmedel för fjäderfä.
Det jag använder är Axilur i tablettform eller i droppform för hund och katt, Axilur är inte särskilt giftigt så man kan vräka på dosen ganska ordentligt utan problem och även fortsätta behandlingen ytterligare några dagar utöver de tre som rekommenderas på förpackning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser