Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungsproblem  (läst 2058 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Honungsproblem
« skrivet: 13 jul-14 kl 10:38 »
Att röra eller inte röra - det är frågan  ;D

Vi är nybörjare och har bara slungat 3 gånger  :D
Första slungningen blev jättebra, den rördes och blev superlen och smidig.
Andra slungningen visste jag inte riktigt hur länge jag skulle hålla på, tog med ett litet prov till biföreningen och blev rekommenderad att röra ett par dagar till.....morgonen efter var honungen så hård att vi fick skeda ur den!  :o När man satte skeden ner i byttan så satt den helt stilla, med andra ord - honungen hade blivit stenhård. Nu vet jag att om vi rört igen så hade den mjuknat  :-[  :P
Tredje slungningen..nu har vi en vattenhaltsmätare och honungen hade 17% vattenhalt. Så vi rörde bara ett par dagar. Denna honung var det mycket äppelblom och hästkastanj i - det kunde ge mörkare och lösare honung. Så vi blev jätteglada och alla våra kunder ville gärna ha denna lösa jättegoda honung.
Nu har det gått en månad och den har blivit fast men fortfarande mörkare än de tidigare. Man kan ana början på kristaller, en aning av kornighet.

 ???  :o Kan man förhindra att den blir ännu kornigare, eller är det för sent? Om man tömmer ur burkarna och rör - kan det rädda upp situationen?
Jag vet att  man kan värma den i mikron och då få den lös igen, men då dödas alla enzymer och jag vet inte om kornigheten försvinner då.

Vad säger ni erfarna.  Är det en ofrånkomlig läxa eller kan man göra nå´t?

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Honungsproblem
« Svar #1 skrivet: 13 jul-14 kl 11:41 »
Är den kornig har ni inte fått tillräckligt med kristallämnen utan ni får få men stora kristaller och därmed kornig honung. Vill ni ha ett säkert och förutsägbart resultat så är det ympning som gäller. Sök på ekobi-metoden. Om ni har fått en kornig honung så är enda sättet att åtgärda det att värma allt så det smälter och röra på nytt eller ympa.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Honungsproblem
« Svar #2 skrivet: 20 jul-22 kl 22:18 »
Jag har rapshonung jag rört som vanligt men upplever små (mycket små) kristaller i den. Det märks endast när man har honungen på tungan.
De syns inte och honungen har bra konsistens i övrigt.
De verkar inte gå att röra bort.

Det är väl inte jättepåtagligt men ändå lite irriterande eftersom jag har lyckats röra rapshonung slät alla år tidigare.

Vad kan detta bero på?
Är det bara att fortsätta röra eller ska jag ignorera kristallerna och tappa honungen på burk?

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Honungsproblem
« Svar #3 skrivet: 21 jul-22 kl 19:22 »
Jag rör aldrig min honung, tappar så fort jag hinner efter slungning och sen får den stelna som den vill i burken. Mina kunder verkar tycka att det är bra. Men jag har inte haft rapshonung på många år, då hade jag gjort något. Men annan honung tycker jag inte behöver röras, att den blir lite grov i konsistensen tycker jag bara visar tydligt att det inte är samma honung som kommer från Mantorp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 2 användare
Anna 123, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser