Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trumsjuka?  (läst 4121 gånger)

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Trumsjuka?
« skrivet: 03 maj-14 kl 13:50 »
Grannens får spökar igen.

I början på veckan kom tackorna ut på grönbete med sina lamm. En tacka har nu i slutet på veckan ratat kraftfoder och sidorna har svällt upp som en ballong, hon ser ut att vara dräktig igen. Det är inte hårt och spänt utan mer mjukt som om man själv förätit sig och får magknip! Och det verkar gå i vågor - onsdagen åt hon inget inne, torsdagen åt hon, fredag åt hon inget... men hon äter av gröngräset och försöker komma åt gammalt halm som finns i ladan. Lammen diar och spenarna är varma och mjuka. Tackan står inte stilla så att jag kan lyssnar ifall det kurrar inifrån magarna!

Grannen säger att det är vanligt vid utegång, att jag oroar mig för mycket. Men sist jag lyssnade och inte tog symptom jag själv såg på allvar så fick tackan avlivas. Inte ok för mig, även om jag inte vet om det gjort skillnad.

Telefonsamtal till distriktsveterinär resulterade i att de kan inte ge svar, trumsjuka borda vara hårt och spänt. Och att jag skall hålla ett öga på tackan, ringa om hon slutar äta eller magen blir utspänd och hård.

Jag bekymrar mig ändå, nu när jag läser på nätet. Snälla vad säger din erfarenhet?
Kan det vara begynnande trumsjuka? Helst vill jag inte att hon skall behöva lida eller bli så sjuk att jag behöver tillkalla veterinär...

Kan jag behandla  i förebyggande syfte?
Energibalans, mjölk och olja alternativt bikarbonat verkar vara möjliga behandlingar (förutom att sticka ned rör i magen vilket jag inte klarar). Kanske om jag dränker kraftfoder i olja? Eller köper energibalans (Granngården?) och dränker i olja+varm mjölk? Eller annat? Eller kan behandling orsaka nya problem?

Tacksam för råd!

Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Trumsjuka?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-14 kl 15:21 »
Synd att inte grannen tar vara på dina omsorger.

Det låter ju inte som om det är akut på något sätt. Om jag tolkar dig rätt verkar tackar må bra men med varierande matlust.  Om hon vill ha halm att tugga på så ge henne det. Verkar hon ha ont?   
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

PantaRei

  • Gäst
SV: Trumsjuka?
« Svar #2 skrivet: 03 maj-14 kl 15:30 »
Att tackan försöker komma åt gammal halm ger en aning om vad problemet är - fiberbrist. Har fåren tillgång till hö? När de kommer ut på grönbete efter en vinter på hödiet är det viktigt att omställningen sker långsamt och att de har tillgång till hö så länge de äter av det annars kan den chockerande foderomställningen orsaka våmproblem. Vid trumsjuka så sväller vomen, som sitter på vänster sida, svullnaden är alltså ensidig. Olja minskar ytspänningen och gör på så vis att den extra gas som bildas  vid trumsjuka inte fångas i en massa bubblor, vilket leder till våmsvullnaden, utan kan avgå. Bikarbonat höjer pH och är effektivt vid sur vom. Jäst ger B-vitaminer och kan kanske även bidra till att jäsprocesserna kommer igång igen. Vad mjök gör vet jag inte men antar att det kan ha en skumbrytande effekt.  Mitt råd är: Se till att djuren har hö.  Ge inte tackan mera kraftfoder, dränk ingenting i någonting. Olja skadar inte men du måste hälla det i tackan. Bikarbonat skadar inte heller, 2 msk i 1 liter vatten + 1 msk sirap/honung +ev lite jäst, de flesta får dricker själv om man är generös med sötningen.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Trumsjuka?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-14 kl 00:15 »
Tack snälla för konkreta råd och stöd!

Jag ser inte att tackan har ont men jag vet inte om jag kan fårets signalsystem tillräckligt bra. Hon har hö men jag skall se till att det finns gott om så att hon får välja det hon gillar - de verkar plocka på vissa ställen och lämna annat utan att man kan se skillnaden. Sedan har grannen lämnat en storbal ute sedan i vinter där de håller till men jag skulle inte tro att det är någon bra mat längre...

Alltså hö, bikarbonatlösning, olja och hålla koll på henne. Nu har jag en bra handlingsplan.

En lättad godnatt på er!



Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Trumsjuka?
« Svar #4 skrivet: 09 apr-18 kl 18:58 »
Då blir det till att blanda en liten kvälsgrogg till den ena tackan!

Hon fick två fina lamm för 2 veckor sen nu men ser redan ut att vara på tjocken...på väsnter sida. Hon är uppe och går, äter och ger di. Men hon ser lite slö ut.

EDIT:
Ett dygn senare så här hon pigg och bräker så fort hon ser mej i hopp om kraftfoder.

Jag provade att ge henne vatten med sirap, bikarbonat och jäst i, hon var inte så nyfiken.

Så nån timme senare så blandade jag "shots" med alla nämnda ingidienser; ljummet vatten, jäst, bikarbonat, matolja och mjölk. Sen tvångsmatade jag henne med en 20ml spruta. Sen fick hon vila men hon var så trött på att vara inboxad så att hon väckte mej kl 05...
« Senast ändrad: 10 apr-18 kl 18:03 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
GE202, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser