Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalk och skurgolv  (läst 10438 gånger)

Klara

  • Inlägg: 106
    • Östergötland
kalk och skurgolv
« skrivet: 13 sep-12 kl 17:31 »
Hej alla kloka människor! Jag är i behov av era erfarenheter. Jag håller på med att renovera en gammal gruvarbetarbostad. Eftersom delar av bjälklaget var ruttet var det nödvändigt att bryta upp golvet i två rum. Nu håller de äntligen på med att lägga de nya golven, nya hyvlade furuplank. Det blir jättefint och jag har tänkt mig skurgolv. Är dock lite osäker på vissa saker. Eftersom det ena rummet är köket har jag funderingar på att testa att kalka innan jag skurar första gången, ska bli hårdare och ljusare och mer lättskött (?). Jag har ju kalkpasta kvar sedan jag kalkade murstocken, har fattat det som att man blandar den ca 1:9 med vatten och bara skurar på. och när det har torkar såpskurar man som vanligt. Är det någon som har provat?

Jag undrar också om man är tvungen att slipa det hyvlade golvet innan man skurar? Det påstår byggarna som ju är vana vid gamla hus. Men jag tycker det känns rätt onödigt...

Broberg

  • Gäst
SV: kalk och skurgolv
« Svar #1 skrivet: 13 sep-12 kl 18:02 »

Jag undrar också om man är tvungen att slipa det hyvlade golvet innan man skurar? Det påstår byggarna som ju är vana vid gamla hus. Men jag tycker det känns rätt onödigt...

En hyvlad yta är ju hela grejen. Slipar du så pajas ytan. Ingen kompetent yrkesman skulle få för sig att slipa ett nytt golv. Och gamla endast i extrema undantagsfall.

Klara

  • Inlägg: 106
    • Östergötland
SV: kalk och skurgolv
« Svar #2 skrivet: 13 sep-12 kl 19:01 »
Ja, så känns det tycker jag också. De som sa att jag skulle slipa trodde jag tänkte olja golvet och de menade att det inte skulle suga åt sig oljan annars. Men det tänker jag ju inte. Tycker det verkar så hårt och hållbart med den hyvlade ytan.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: kalk och skurgolv
« Svar #3 skrivet: 13 sep-12 kl 19:29 »
Gör bara inte om mitt misstag.
Jag hade obehandlade furugolv när jag slitit ut den gamla linoleummattan, skurade o skurade o skurade, använde norsk överfettad såpa. Det blev bara skitigare, varmare vatten o skura, o igen, o igen.... fel, fel fel!
Man ska absolut inte använda hett vatten, då reser sig fibrerna o riktigt drar i sig all skit plankan förmår. Kalka gärna först om du gillar det, sen är det såpa o kallt vatten som gäller..
Lycka till! ... fint blir det
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Broberg

  • Gäst
SV: kalk och skurgolv
« Svar #4 skrivet: 13 sep-12 kl 20:15 »
Ja, så känns det tycker jag också. De som sa att jag skulle slipa trodde jag tänkte olja golvet och de menade att det inte skulle suga åt sig oljan annars. Men det tänker jag ju inte. Tycker det verkar så hårt och hållbart med den hyvlade ytan.

Bra att gå på känsla ibland  :)

Angående att olja hyvlade ytor så suger de till sig så mycket olja de behöver. Fast det finns säkert dåliga oljor också förstås..

Klara

  • Inlägg: 106
    • Östergötland
SV: kalk och skurgolv
« Svar #5 skrivet: 14 sep-12 kl 20:28 »
Ja, eftersom jag inte har någon kunskap om gamla hus och trägolv och sånt får jag ofta gå på känsla...  :)

Men när det gäller den här kalkningen innan man skurar första gången vill inte känslan ge något besked... fast det lutar nog åt att jag provar...

Och slipas ska det inte, det har jag numera bestämt mig för. Tack för tipset om kallvatten, har sett det på fler ställen och det ska jag absolut tänka på. Hade jag inte fått veta det hade jag absolut skurat med varmt vatten, det har jag alltid hittills gjort i mitt liv men jag har inte skurat obehandlade trägolv som tur är. men snart så....   :D

Broberg

  • Gäst
SV: kalk och skurgolv
« Svar #6 skrivet: 14 sep-12 kl 20:32 »
Har aldrig sysslat med kalk på några golv jag. Prova på en bit där det ska stå möbler sedan.

Klara

  • Inlägg: 106
    • Östergötland
SV: kalk och skurgolv
« Svar #7 skrivet: 14 sep-12 kl 20:44 »
Kom just på att jag kan ju prova på en sån där liten brädlapp som blir över här och där.. Den måste ju inte sitta fast på golvet för att jag ska kunna provskura :)

poe5

  • Inlägg: 50
    • Skåne
SV: kalk och skurgolv
« Svar #8 skrivet: 15 sep-12 kl 21:04 »
Jag kalkade ett golv i min stuga i början av 90-talet, furugolv. Golvet är fortfarande ljust och fint! Enda problemet är att när det lades så låg det så tätt att den gärna lyfte sig, nu tjugo år senare så har jag torkat ut huset så att jag skulle kunna få in en halv planka till... men det är ju inte kalkens fel.
Kalken skall täppa igen porerna och för mig funkade det fint! Så kör på!
//pär

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: kalk och skurgolv
« Svar #9 skrivet: 17 sep-12 kl 15:45 »
Från Gysinges Målade golv:
"Att kalka trägolv för att få dem att se ut som skurgolv, hör man ibland talas om. I tidningarnas inredningsbilagor presenteras recept som `gammalt` och det talas om kalkade golv som om det skulle ha varit vanligt förr. I Gysinge har vi genom åren fått flera desperata samtal från folk som prövat på behandlingen... Vi vill bara säga det, en gång för alla. Vi rekommenderar inte metoden! Vill du ha ett skurgolv finns det bara en metod - såpskurning!"

Det du kan göra för att skynda på processen är att du kan fördubbla mängden linoljesåpa och skura det flera gånger innan rummet tas i bruk. Det står också att du kan slita på med en skurborste på skaft så att ytan blir hård och smutsavvisande. :)

Hoppas det hjälper
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Klara

  • Inlägg: 106
    • Östergötland
SV: kalk och skurgolv
« Svar #10 skrivet: 17 sep-12 kl 22:51 »
Tack för era svar.

Jag har hittat en granne i gruvbyn där det ju finns flera riktigt gamla hus än just mitt. Hon har ett golv som hon har kalkat och det var hon nöjd med och jag har fått se det och det var helt OK. Fast ett helt annat sorts golv än det jag tänker kalka, hennes var ett urgammalt väldigt slitet och jag tänker ju kalka ett sprillans hyvlat furugolv. Inte för att det ska se gammalt ut utan för att jag tror det blir hårdare och mer lättstädat som köksgolv. I det andra rummet tänker jag inte kalka. Men som ni märker har jag nu bestämt mig för att prova.

Broberg

  • Gäst
SV: kalk och skurgolv
« Svar #11 skrivet: 17 sep-12 kl 22:59 »
Tack för era svar.

Jag har hittat en granne i gruvbyn där det ju finns flera riktigt gamla hus än just mitt. Hon har ett golv som hon har kalkat och det var hon nöjd med och jag har fått se det och det var helt OK. Fast ett helt annat sorts golv än det jag tänker kalka, hennes var ett urgammalt väldigt slitet och jag tänker ju kalka ett sprillans hyvlat furugolv. Inte för att det ska se gammalt ut utan för att jag tror det blir hårdare och mer lättstädat som köksgolv. I det andra rummet tänker jag inte kalka. Men som ni märker har jag nu bestämt mig för att prova.

Hur gör man när man kalkar ett golv? Om jag hade skurat ett nytt golv som det låg kalk på så hade kalken skurats bort. På ett gammalt, grovt hade det kanske blivit rester kvar i fördjupningar i träet.

Broberg

  • Gäst
SV: kalk och skurgolv
« Svar #12 skrivet: 17 sep-12 kl 23:03 »
Från Gysinges Målade golv:
"Att kalka trägolv för att få dem att se ut som skurgolv, hör man ibland talas om. I tidningarnas inredningsbilagor presenteras recept som `gammalt` och det talas om kalkade golv som om det skulle ha varit vanligt förr. I Gysinge har vi genom åren fått flera desperata samtal från folk som prövat på behandlingen... Vi vill bara säga det, en gång för alla. Vi rekommenderar inte metoden! Vill du ha ett skurgolv finns det bara en metod - såpskurning!"

Det du kan göra för att skynda på processen är att du kan fördubbla mängden linoljesåpa och skura det flera gånger innan rummet tas i bruk. Det står också att du kan slita på med en skurborste på skaft så att ytan blir hård och smutsavvisande. :)

Hoppas det hjälper

Gode Göran kan mycket och har en tung bakgrund, men förglöm inte heller att han är en djävulsk affärsman och kan en duktig filur på marknadsföring.
Har som sagt ingen erfarenhet av kalk på golv, men vilken bra såpa som helst, funkar lika bra som linoljesåpa, det vet jag.

bua

  • Inlägg: 478
SV: kalk och skurgolv
« Svar #13 skrivet: 17 sep-12 kl 23:18 »
När mina golv var nya (nyslipade när jag köpte huset) fick de lätt fläckar (vin, olja etc) men alla försvann efter 1 - 6 månader så bli inte desperat om du råkar spilla något som golvet suger åt sig, eftersom det försvinner med tiden. Däremot har jag ställt blöta förzinkade hinkar eller koppargrytor på golven och märkena (svart resp blått) går inte bort.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: kalk och skurgolv
« Svar #14 skrivet: 17 sep-12 kl 23:23 »
Gode Göran kan mycket och har en tung bakgrund, men förglöm inte heller att han är en djävulsk affärsman och kan en duktig filur på marknadsföring.
Har som sagt ingen erfarenhet av kalk på golv, men vilken bra såpa som helst, funkar lika bra som linoljesåpa, det vet jag.

Vad är i så fall "vilken bra såpa som helst"? Vanlig gul eller grön? Och kan man på nåt vis (kalk eller ej) pigmentera såpan? Ska ju också lägga in trägolv i köket, och såpskura... Men hade nån tanke om att det kunde gå att få golvet en liten aning ljusare... Köket ligger i husets mörkaste hörn, och jag kommer att göra det mindre, då jag vill bygga tillbaks det kallskafferi som tidigare ägare rivit.. Därav ser jag ett behov av ljus i rummet.

bua

  • Inlägg: 478
SV: kalk och skurgolv
« Svar #15 skrivet: 17 sep-12 kl 23:30 »
@ Fru Jansson: Tror inte på pigmentering av såpa och vet inget om kalkning. Tycker såpskurat är ganska ljust.
Vilken såpa som helst för normalt underhåll/rengöring, t ex Grumme men bara den gula, den gröna är gul såpa färgad grön. Däremot tror jag att det är bra att linoljesåpa golvet ett par, tre gånger när det är nytt. Tror att man snabbare får en mer resistent yta.

Broberg

  • Gäst
SV: kalk och skurgolv
« Svar #16 skrivet: 17 sep-12 kl 23:41 »
Vad är i så fall "vilken bra såpa som helst"? Vanlig gul eller grön? Och kan man på nåt vis (kalk eller ej) pigmentera såpan? Ska ju också lägga in trägolv i köket, och såpskura... Men hade nån tanke om att det kunde gå att få golvet en liten aning ljusare... Köket ligger i husets mörkaste hörn, och jag kommer att göra det mindre, då jag vill bygga tillbaks det kallskafferi som tidigare ägare rivit.. Därav ser jag ett behov av ljus i rummet.

Pigmentera såpan? Såpan är rengöringsmedlet som ska lösa bort skiten som sitter på golvbräderna. Efter allt är upplöst slabbar man bort skiten med skitvattnet..

Bra, vanlig såpa gör detta utan att sabba träet som nåt avlutningsmedel. Skurar, som jag nämnt på andra ställen även mig själv i såpa. All smuts bort utan torka ut, då är det bra.
Färg spelar ingen roll, bara såpan är bra och bra gjord utan mysko innehåll.

Broberg

  • Gäst
SV: kalk och skurgolv
« Svar #17 skrivet: 17 sep-12 kl 23:46 »
Men hade nån tanke om att det kunde gå att få golvet en liten aning ljusare...

De säger att gran mörknar mindre än furu.

poe5

  • Inlägg: 50
    • Skåne
SV: kalk och skurgolv
« Svar #18 skrivet: 17 sep-12 kl 23:51 »
"Hur gör man när man kalkar ett golv"

Ja kanske inte sedvanlig kalkning. Använde kalkmjölken och dess uppgift är att sätta igen porerna i träet. När kalkningen torkat så sopar man bort all överflödig kalk. Använde släckt kalk och vatten 1:4
lät det bara strykas på som en tunn vit hinna.
Fick iden från "så rnoveras torp och gårdar" ICA 1982.
så jag traskar inte omkring på ett kalkskal...
//p

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: kalk och skurgolv
« Svar #19 skrivet: 18 sep-12 kl 01:10 »
Vi har lagt in nya, hyvlade furugolv i flera rum, och kalkat i alla utom ett. Det blir kanon bra! Där vi inte använde kalk först, så tog det flera år innan golvet mognade till fungerande skurgolv.

Precis som någon sa: kalken ska hjälpa golvet att "mogna" till skurgolv fortare, och täta porerna.

Så här har vi gjort: först har vi "skurat" in utspädd målarkalk på golvet, långborste och gummihandskar bör man använda för att slippa kalkbränna på handerna. Obs kallt vatten!
När det torkat, så har vi först sopat och dammsugit, sedan skurat med såpa "på vanligt vis", och låtit det torka.

Innan vi möblerat, så har vi skurat ytterligare en eller ett par gånger för att snabba på processen att få till ett moget, och därmed smutsavvisande golv.

Under de första året/åren, så bör man flytta undan möbler och skura noga, enligt alla konstens regler varannan/var tredje månad eller så.

Sedan, när man märker att golvet fått en bra yta, så kan man nöja sig med att moppa med kallt vatten och lite såpa när man städar, och skura ordentligt en gång om året eller så.

Det blir fantastiskt trevliga och lättskötta golv när det är klart!
T.o.m. blod från löptikar, eller läbbigt fett från tappade stekfat går bort lätt som en plätt, med kallt vatten och lite såpa...

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: kalk och skurgolv
« Svar #20 skrivet: 25 sep-12 kl 16:36 »
Fru Jansson bifogar en länk till en dansk pdf-fil där det står hur man kalkbehandlar ett nytt skurgolv. Det står bl a att det inte är själva kalken som ska användas utan kalkvattnet.

http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger2010/20-ANVISN_saebeskuring_traegulve.pdf

Om du inte reder ut danskan så kanske Skogsvilden kan? (Tänker att han kanske kollat på dansk teve som liten. För han är väl skåning?)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Klara

  • Inlägg: 106
    • Östergötland
SV: kalk och skurgolv
« Svar #21 skrivet: 26 sep-12 kl 13:53 »
Ah, tack, det var en bra länk. Själv fick jag idén från Claessons trätjära som beskriver metoden så här:

"5. Kalksåpning av skurgolv
Enkel metod med gammal tradition. Behandlingen ger träet en hård och lättstädad yta. Ytan blir bara hårdare ju fler gånger du såpar den. Endast för barrträ. En liter vattenslagen kalk i pastaform blandas ut med vatten till gräddkonsistens. 10-20 % kalk i 80-90% vatten. Stryk ut kalkgrädden över golvet och skura hårt. Efter ett dygn när golvet är helt torrt såpskuras golvet hårt med borste (5-25% såpa beroende på såpans styrka). Bästa resultatet får du om ytan varje halvår skuras med vanlig såplösning. Använd inte lut som handeln säljer, det gjordes inte förr."

Men där framgår ju inte att det helst bara är kalkvattnet man ska använda. Jag är snart mogen att sätta tänderna (?) i mitt nya furugolv nu...

Hör av mig med resultatet  :-)




simpleman

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: kalk och skurgolv
« Svar #22 skrivet: 31 mar-21 kl 09:13 »
Vad är i så fall "vilken bra såpa som helst"? Vanlig gul eller grön? Och kan man på nåt vis (kalk eller ej) pigmentera såpan? Ska ju också lägga in trägolv i köket, och såpskura... Men hade nån tanke om att det kunde gå att få golvet en liten aning ljusare... Köket ligger i husets mörkaste hörn, och jag kommer att göra det mindre, då jag vill bygga tillbaks det kallskafferi som tidigare ägare rivit.. Därav ser jag ett behov av ljus i rummet.


Jag kollade med Grumme och de hävdar att det går alldeles utmärkt att använda deras såpa för att göra såpskurade golv. Men det ska vara den gula, ofärgade, såpan. Och jag såg själv på ett provställe att deras gröna (färgade) såpa missfärgade golvet. Såg inte snyggt ut. Grumme rekommenderar två liter såpa till 10 liter vatten. Alltså betydligt mer än vad som brukar rekommenderas för linoljesåpa, men jag tror man kan använda mindre än så med gott resultat. Grummes såpan är gjord på tallolja i stället för linolja och innehåller 15-30 procent försåpade fettsyror. Vet inte varför linoljesåpa sägs vara "fetare". Syftar uttrycket till att såpan innehåller större andel försåpade fettsyror, eller innehåller den en viss del oförsåpade fettsyror (olja), det vet jag inte. Kanske någon här känner till. Köpte fem liter gul Grummes såpa för en spottstyver på Dollarstore. Lidl säljer en såpa med bara 5-15 procent försåpade fettsyror, och det är nog bra till rengöring, men förmodligen inte till att göra såpskurade golv. Är man osäker är nog en "fet" linoljesåpa alltid ett säkert kort, väl utprovat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 3 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser