Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alm?  (läst 7691 gånger)

aeej

  • Inlägg: 8
  • Nybörjare som just blivit med trädgård igen...
    • Östergötland
Alm?
« skrivet: 25 jul-12 kl 19:01 »
Hej
Jag är alldeles ny här så jag hoppas att jag la inlägget i rätt forum:
Jag skulle vilja plantera ett par almar vid mitt hus, var får man tag på det? Plantskola? Är det sticklingar eller frön eller småalmar man köper?
Mvh
/Erika

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Alm?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-12 kl 19:47 »
Plantskola är väl en bra plats att börja på. Eller beställa på nätet. Tror säkert att du kan köpa både träd, plantor eller frö. Själv skulle jag nog satsa på en planta faktiskt. Frö tar tid och kan vara lite mer osäkert kort ju..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Huggorm

  • Gäst
SV: Alm?
« Svar #2 skrivet: 25 jul-12 kl 20:06 »
Frön har lite dålig hållbarhet, och det är elva månader till nästa frösättning. Småplantor är det bästa, man kan enkelt gräva upp tvååringar i storlek runt 30cm, helst i höst efter att löven fallit. Sedan får man vattna noga efter att man planterat, de hinner ofta börja skapa rötter redan i år om det dröjer innan kylan kommer. Och förståss vattna noga till våren och hela nästa sommar och gärna året därefter också.

Jag har aldrig sett vanlig alm på plantskolorna, men däremot turkestansk alm, korkalm och en del andra sorter. Nu när almsjukan härjar bör man dock satsa på någon av de resistenta sorter som tagits fram, om man ändå skall lägga pengar på det. Men de är tyvärr ganska dyra, och finns bara som relativt stora att köpa.

Sticklingar av alm tror jag inte fungerar tyvärr.

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Alm?
« Svar #3 skrivet: 25 jul-12 kl 22:10 »
Nja sticklingar funkar bara med extrem tur.. har testat det själv för länge sedan..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Alm?
« Svar #4 skrivet: 25 jul-12 kl 22:26 »
Hej
Jag är alldeles ny här så jag hoppas att jag la inlägget i rätt forum:
Jag skulle vilja plantera ett par almar vid mitt hus, var får man tag på det? Plantskola? Är det sticklingar eller frön eller småalmar man köper?
Mvh
/Erika

Varför vill man ha almar? Trädet växer snabbt upp till 5 m och sedan dör det i regel av almsjukan. Det är lättare att köpa små almplantor än att dra upp dem från frö. Sår du frö och har de i näringsrik mark så kan du ha tre meters plantor efter tre år. Almen växer snabbt om den står i bra jord.
För att skydda växten mot almsjukan kan man såga ner den varje gång trädet är ca 3 m. Almen skjuter lätt nya skott från stubben och efter 2-3 år så är den igen uppe på 3 m och dags att kapas.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

aeej

  • Inlägg: 8
  • Nybörjare som just blivit med trädgård igen...
    • Östergötland
SV: Alm?
« Svar #5 skrivet: 26 jul-12 kl 13:04 »
Ok då blir det att leta småplantor alltså :)

Händer inte almsjuka förrän dom blir höga??? I s f behöver jag inte oroa mig för det - anledningen till att jag vill ha alm är att min ena hund älskar doften och smaken av almlöv så jag tror inte att dom kommer att bli så jättehöga eftersom dom kommer att betas  :-[

Huggorm

  • Gäst
SV: Alm?
« Svar #6 skrivet: 26 jul-12 kl 14:08 »
Almsjukan beror på att en skalbagge, almsplintborren, tycker om att äta av almens bark. Tyvärr drar den med sig sporer från svampen som orsakar almsjukan, och "planterar" dessa innanför barken. Denna svamp växer sedan därinne, och täpper till vattentransporterna i trädet så att det torkar ihjäl. Om jag har förstått det rätt. Men det krävs en viss mängd lövmassa för att almsplintborren skall känna lukten av trädet och ta sig dit. Därför drabbas de inte förrän de är omkring fem meter eller däromkring. Av samma anledning drabbas olika sorters alm olika hårt, en del luktar helt enkelt inte lika gott.

jsax

  • Gäst
SV: Alm?
« Svar #7 skrivet: 26 jul-12 kl 17:46 »
Almsjukan beror på att en skalbagge, almsplintborren, tycker om att äta av almens bark. Tyvärr drar den med sig sporer från svampen som orsakar almsjukan, och "planterar" dessa innanför barken. Denna svamp växer sedan därinne, och täpper till vattentransporterna i trädet så att det torkar ihjäl. Om jag har förstått det rätt. Men det krävs en viss mängd lövmassa för att almsplintborren skall känna lukten av trädet och ta sig dit. Därför drabbas de inte förrän de är omkring fem meter eller däromkring. Av samma anledning drabbas olika sorters alm olika hårt, en del luktar helt enkelt inte lika gott.

Så om det är kilometer, eller mil, till närmsta alm så är risken för infektion lägre, eller låg? Tänker för övrigt på att hela Göteborg är fullt av gammal alm, så det kan inte vara jätteförödande?

Huggorm

  • Gäst
SV: Alm?
« Svar #8 skrivet: 26 jul-12 kl 18:07 »
Jag vet inte hur långt almsplintborren orkar flyga, men nog tror jag att de sista almarna som kommer så kvar är de fåtaliga bestånden långt norrut. Här hos mig i Bohuslän finns det också många stora almar kvar, men vissa är drabbade också. Det är ett relativt långsamt insjuknande jämfört med exempelvis askskottsjukan som slagit stenhårt här.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Alm?
« Svar #9 skrivet: 26 jul-12 kl 22:31 »
Almsplintborren vill ha stammar som är 5 cm eller grövre och föredrar träd som är 10 cm grova eller större. Finns det redan sjuka träd så innebär det att både almsplintborren och svampen finns i området och då ökar risken för fler sjuka träd. Almsplintborren behöver varma somrar och mild vintrar och det gör i sin tur att almsjukan inte sprider sig så snabbt norrut. Jag tror att de vilda almarna i exempelvis Jämtland är relativt säkra.

Håller man almens stammar under 5 cm så är man skyddad mot almsjukan. Det räcker inte med att man toppar toppen. Det är tjockleken på stammen som är avgörande.

Jag kan se ett hundratal döda almar om jag tittar ut genom fönstret...
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

boklok

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Alm?
« Svar #10 skrivet: 26 dec-21 kl 15:16 »
Vill man ha ett snabbväxande träd och ved är alnar ett perfekt träd att bruka på en åkerplätt

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Alm?
« Svar #11 skrivet: 26 dec-21 kl 17:49 »
Vill man ha ett snabbväxande träd och ved är alnar ett perfekt träd att bruka på en åkerplätt
Vilken sorts träd menar du?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Alm?
« Svar #12 skrivet: 26 dec-21 kl 21:04 »
Hade det inte varit för almsjukan hade väl almen varit bra att odla på åkerjord, är det bara tillräckligt bördigt så växer de snabbt och virket är bra. Men i nuläget finns det bättre alternativ.

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Alm?
« Svar #13 skrivet: 27 dec-21 kl 08:55 »
Observera att detta är en tråd från 2012. Det är alltid smart att kolla datum på inlägg när man snöar in sig i intressanta trådar. Det räcker med att en har svarat på en gammal fråga ifall man bara reagerar på senaste inlägg så är diskussionen igång igen, ofta helt i onödan. TS har troligen redan hittat en lösning. Annars är det förstås fritt fram att diskutera även gamla frågor.  :)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Alm?
« Svar #14 skrivet: 04 jan-22 kl 00:41 »

Annars är det förstås fritt fram att diskutera även gamla frågor.  :)
Tackar ödmjukast ;)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Alm?
« Svar #15 skrivet: 04 jan-22 kl 10:45 »
Tackar ödmjukast ;)

även jag tackar för att vi fritt får använda "gamla" frågor som aldrig kan bli ålderliga!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser