Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysa saltat skinn? Nya problem!  (läst 6630 gånger)

Moster

  • Inlägg: 42
    • Gotland
Frysa saltat skinn? Nya problem!
« skrivet: 20 jan-12 kl 11:04 »
Hej,
jag håller på med att bereda ett långhårigt lammskinn. Har saltat det efter slakt i höstas och nu skrapat bort det värsta. Så har jag lagt det i blöt för att tvätta det så det ska bli lite trevligare att hålla på med. Nu undrar jag:

Kan jag frysa in skinnet efter tvätt och viss torkning för att avvakta och fortsätta med beredningen senare (har för mig att jag läst någonstans att man inte bör frysa saltade skinn)?

/Moster
« Senast ändrad: 24 jan-12 kl 09:10 av Moster »

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Frysa saltat skinn?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-12 kl 11:11 »
Jag har haft saltade skinn som jag sedan fryst och tycker det har funkat bra. De brukar vara de skinn som är lättast att skrapa sen enligt mig.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Frysa saltat skinn?
« Svar #2 skrivet: 20 jan-12 kl 17:31 »
Jo, du kan frysa skinnet tills du har tid och lust att göra något med det.
Frysningen hjälper till att spränga cellväggarna så skinnet blir lättare att mjukgöra.
Vid sista mjukgörningen kan skinn med fördel stoppas i frysen flera gånger.
Det är bara fördelaktigt.

Däremot så ska man inte frysa oskrapade, saltade skinn. Saltet motverkar infrysningen
och då fortsätter förruttnelsen.

Vid längre tids förvaring kan man salta eller frysa skinnen. Aldrig både och.
« Senast ändrad: 21 jan-12 kl 11:37 av fjällfäll »

Moster

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Frysa saltat skinn? Nya problem!
« Svar #3 skrivet: 24 jan-12 kl 09:09 »
Hej igen,
tack för svar. Det lät lovande och nu förstår jag!

Dock, nu har jag uppenbarligen gjort något dumt, och tyvärr misslyckats. Första försöket att bereda skinn, så jag får väl stå ut med lärdomen. Ullen lossnar nämligen...

Men det vore intressant att höra era åsikter om vad jag gjort för fel och framförallt vad jag skulle ha gjort annorlunda...  I fredags tvättade jag skinnet i bad med lite såpa, 30-35 grader. Sköljde noga och hängde upp över en bock för att rinna av. Jag vred inte ur något alls i princip, för det är ett finullsskinn och jag är väldigt rädd att det ska tova ihop sig. Sen har jag haft skinnet hängande över denna bock till idag, tisdag, inne i köket med en byggfläkt konstant blåsandes på skinnets ullsida för att få den att torka. Inte varmluft, utan bara luft. Men jag har tyckt att det gått för långsamt med torkningen? Min plan var att få skinnet att torka tillräckligt under lördagen för att sedan frysa det och ta fram det idag tisdag när jag åter skulle ha tid att påbörja skrapningen. Men det har alltså inte torkat ordentligt på ullsidan förrän i går kväll, inte heller köttsidan har blivit så torr, eftersom den hängt "inåt" och jag förstått att man inte vill att den ska vara helt torr när man skrapar. Men nu när jag började skrapningen märkte jag alltså att ullen lossar, och det luktar också lite märkligt. Min gissning är att det tagit för lång tid att torka och därför har det ruttnat? Men hur skulle jag ha gjort? Borde jag inte alls ha tvättat? Eller skulle jag ha torkat på något annat sätt? Och vad ska jag göra nu? Kan jag dra loss all ull och använda den till något annat? Går det att garva skinnet utan ullen nu?


Tacksam för era tankar och funderingar så jag kan lära mig till nästa gång!
/Moster


MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Frysa saltat skinn? Nya problem!
« Svar #4 skrivet: 24 jan-12 kl 09:56 »
Det har börjat ruttna. Det tog för lång tid att torka. Det har du rätt i.

Jag brukar inte tvätta skinnet för ens jag har garvat skinnet. Vet inte vilken garvmetod du använder.
Själv fettgarvar jag och då kan man tvätta skinnet efter man har garvat. Men om man använder alun så blir inte skinnet riktigt garvat utan bara konserverat eller vad man ska säga. Det betyder att om du tvättar det så försvinner alun ur skinnet och du måste börja om. Skulle häller inte tvätta skinnet med såpa ett tips jag själv fått av en som är duktig. Lätt att skinnen blir dåliga av såpa då de är väldigt basiskt och bakterier frodas då. Använd lite diskmedel eller schampo.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Moster

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Frysa saltat skinn? Nya problem!
« Svar #5 skrivet: 26 jan-12 kl 10:20 »
Bra tips det där med att inte använda såpa, tack! Ja, jag hade tänkt fettgarva, och då låter det klart bättre med tvätt efteråt istället. Så ska jag göra nästa gång.  :) Men, det känns ändå dumt att torka det så långsamt vilka metoder använder ni för att torka skinnen efter tvätt (fram till mjukgörning)?

Men vad gör jag nu med skinnet? Jag har dragit av all ull som går att använda till annat och hängt ut huden i en papperspåse i kylan ute. Någon som vet om jag kan garva det på något annat sätt nu när det ruttnat? Eller är det bara att lägga i komposten?


fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Frysa saltat skinn? Nya problem!
« Svar #6 skrivet: 26 jan-12 kl 11:32 »
Jag brukar inte bereda skinn förrän det är så varmt att man kan hålla till utomhus. April- maj...hos mej.
Då blåser det varma, torra vindar och jag hänger skinnet över kompostgaller för att det ska torka fort.
Men ställ inte i solen, det blir för hett för skinnet.
Då går det på en dag. Skaka skinnet ofta så det kommer luft mellan alla lockar så ska du se att det blir bra.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Frysa saltat skinn? Nya problem!
« Svar #7 skrivet: 26 jan-12 kl 17:00 »
Om du vill garva det utan päls så får du rycka port all päls på skinnet. Lossnar inte all päls så får du starta förruttnelseprocessen igen tills all päls lossnar lätt. Sen är det bara att svabba av det lite och garva det.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Moster

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Frysa saltat skinn? Nya problem!
« Svar #8 skrivet: 28 jan-12 kl 08:21 »
Perfekt! Tack för bra svar igen, fjällfäll och mickemård!

Idaandree89

  • Inlägg: 13
  • Jag köper skinnet av dig!
    • Uppland
SV: Frysa saltat skinn?
« Svar #9 skrivet: 10 mar-20 kl 20:49 »
Jag har haft saltade skinn som jag sedan fryst och tycker det har funkat bra. De brukar vara de skinn som är lättast att skrapa sen enligt mig.

Men var de konserverade skinn du hade då? Tvättade du ut saltet o sen frös skinnet?
Har nämligen 4 skinn som är konserverade och har varit de 2018, som då jag har köpt. Hur gör jag?? De är lång håriga pälsar. HELP!?!!?
Jag är en Ny börjar  och kan allt gå fel. Men man lär sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser