Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal fårgödsel, farligt/eller användbart?  (läst 1478 gånger)

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
Gammal fårgödsel, farligt/eller användbart?
« skrivet: 04 aug-18 kl 16:42 »
Hej, vet ej om det här är rätt forum, men gör ett försök.
Har ett mindre uthus på gården som använts som fårhus i ca 15 år, sista gick till slakt runt 2005. Plåttak så hyffsat torrt invändigt.

Tänkte göra iordning uthuset, gräva ut och grusa invändigt. Är denna gamla gödseln, som utgör golvet idag, användbar som gödsel, farlig att gräva ut eller "dött material" som kan spridas ut som fylle?

Om det går att gödsla med så är det mest frukt och bärodling som är av intresse.

Mvh Johan

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal fårgödsel, farligt/eller användbart?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-18 kl 17:31 »
Använd andningsskydd (Edit, dvs gärna någonting bättre än ett "kaffefilter"  om du har, men det är i allafall bättre än inget... ) mot mögel och råttbajs, men annars är det en utmärkt bas för mull när det förmultnat.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gammal fårgödsel, farligt/eller användbart?
« Svar #2 skrivet: 04 aug-18 kl 17:46 »
Som sagt skydda lungorna!
Ett gott råd är,att göra jobbet en dag det fläktar då kan det vädras ut ganska lätt.
Vattna är oxå bra. En fin dimma över bädden.
Den blir skittung om du har på för mycket.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser