Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tandsten ?  (läst 3854 gånger)

komposten

  • Inlägg: 61
tandsten ?
« skrivet: 10 sep-08 kl 12:34 »

hej ,
undrar hur mycket det kostar att ta bort tandsten på mindre hund ?  :P

vivi850528

  • Inlägg: 106
  • Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
SV: tandsten ?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-08 kl 13:21 »
Tog bort tandsten på min 36 kilos hund i somras det kostade 500kr hos en privatpraktiserande veterinär i Skåne.
Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

Lusa

  • Gäst
SV: tandsten ?
« Svar #2 skrivet: 11 sep-08 kl 15:33 »
eller så kostar det inget om man gör det själv :)
fast det är kanske inte så lätt med alla hundar, men med lite träning och tålamod så :)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: tandsten ?
« Svar #3 skrivet: 11 sep-08 kl 16:40 »
Eller så ger man dem alger och slipper både dålig andedräkt och tandsten
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: tandsten ?
« Svar #4 skrivet: 11 sep-08 kl 16:41 »
Tog bort tandsten på min 36 kilos hund i somras det kostade 500kr hos en privatpraktiserande veterinär i Skåne.
Vardå i skåne? Tycker de är lika dyra allihop här
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

komposten

  • Inlägg: 61
SV: tandsten ?
« Svar #5 skrivet: 11 sep-08 kl 20:42 »
Vardå i skåne? Tycker de är lika dyra allihop här

men kostar det runt 500 kr ? 
har ingen tidigare erfarenhet ^^ skulle nog inte klara av att ta bort själv heller .

johlin

  • Inlägg: 822
SV: tandsten ?
« Svar #6 skrivet: 11 sep-08 kl 22:57 »
Munsanering med ultraljud, inklusive polering kostar ca 2000 pengar..
Sambon gör sånt på djursjukhuset almost every day.. 
 ;)
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

Fairy Dreamland´s

  • Gäst
SV: tandsten ?
« Svar #7 skrivet: 12 sep-08 kl 00:09 »
Jag betalade 1000 kr när jag var hos vet. klinik (kalmar län) med min papillon hane.
Denna hund importerade jag från ett annat land, 6 år gammal är han.
När jag väl fick hem honom så var han helt misskött i munnen, så veterinären fick
göra mer än bara ta bort tandsten. En del tänder fick dras ur :(
Men nu är han fina killen i munnen..och billigt tycker jag att det var :D

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: tandsten ?
« Svar #8 skrivet: 12 sep-08 kl 11:58 »
Mina BARFade hundar har heller ingen tandsten eller dålig andedräkt ;)

vivi850528

  • Inlägg: 106
  • Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
SV: tandsten ?
« Svar #9 skrivet: 16 sep-08 kl 10:10 »
Vardå i skåne? Tycker de är lika dyra allihop här
Utanför Kristianstad, hon gav hunden lugnande och tog bort tandstenen med tandskrapa. Hon fick också penicillin för att hon var inflamerad i tandköttet.

Jag ville inte heller göra det själv första gången, man kan skada emaljen eller tandköttet. Så det är bäst att låta veterinär visa hur man ska göra om man nu ska det.

Har också provat med plaque off men det fungerar inte på alla hundar, den gör att hundens salivproduktion ökar så placket har svårare för att fastna. En del ställen i munnen försvinner tandstenen på, min inte allt. Jag har börjat borsta tänderna på mina hundar varje/varannan kväll, man behöver inte andvända tandkräm, det räcker med vatten på tandborsten.
Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
SV: tandsten ?
« Svar #10 skrivet: 23 sep-08 kl 11:24 »
Hej!
Sedan jag började ge mina hundar frusna råa köttben så har jag inte haft några bekymmer alls med tandsten. Men de luktar där bak istället om de får för mycket.
/Lindeus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 6 användare (2 dolda)
Angellore, Tur-Johan, Assa, Marcus81

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser