Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Frukttork, dehydrator, torkmaskin  (läst 1803 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Frukttork, dehydrator, torkmaskin
« skrivet: 05 aug-21 kl 22:41 »
Hej på er!
Snart är är det en del äpplen och päron att ta hand om och tycker det är gott att torka. Torkade päron är riktigt gott.
Har en billig rund tork med plastbrickor som sjunger på sista versen. Trots att den inte är så gammal.

Hsr tänkt köpa en ny och funderar lite på den här:
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-mattorkare-med-10-brickor---rostfritt-stal/8718475889359.html?gclid=EAIaIQobChMIrbPUw9-U8gIVjsSyCh1KZQA7EAQYAiABEgILMfD_BwE

Verkar lätt att rengöra, helt i rostfritt vilket inte spricker, till skillnad från plast. Även brickor i rostfritt, kan köras i diskmaskin. Finmaskiga brickor till bär vilket jag saknar idag.

Några tankar kring produkten eller mitt resonemang?

Allt gott!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Frukttork, dehydrator, torkmaskin
« Svar #1 skrivet: 05 aug-21 kl 23:22 »
Verkar vara en fin grej om man är i torktagen. Går ju att bygga själv, men ibland är det kul att köpa något färdigt.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Frukttork, dehydrator, torkmaskin
« Svar #2 skrivet: 05 aug-21 kl 23:38 »
Den ser rejäl ut. Kostar visserligen en del men om du torkar mycket borde det vara smidigt att kunna diska ollorna i maskin. De verkar dessutom rejäla och bra med de finmaskiga.
Rapportera gärna vad du tycker sen om du slår till.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Frukttork, dehydrator, torkmaskin
« Svar #3 skrivet: 06 aug-21 kl 07:31 »
Jag håller med!
Lite dyr men håller nog länge. Återkommer i frågan om det blir ett köp!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Frukttork, dehydrator, torkmaskin
« Svar #4 skrivet: 06 aug-21 kl 08:51 »
Jag har ett tipps till alla som torkar mat. För att den ska hålla sig. När jag torkat frukt och lagt dom i en burk så strör jag i en matsked pärlsocker. När det gäller torkade grönsaker så använder jag grovsalt. Det här knepet har hjälp mej att lagra torkat utan att det unknat eller möglat.
kretslopp

PetterJ

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Frukttork, dehydrator, torkmaskin
« Svar #5 skrivet: 06 aug-21 kl 09:02 »
Ser ut som en riktigt fin maskin! Jag går själv och funderar på deras stora regntunna: https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-regntunna-hopfallbar-med-kran-1500-l/8719883804262.html

Det som hittills avskräckt mig är att VidaXL har så fruktansvärt dåliga recensioner på Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=16587

Om du vågar dig på en beställning, dela gärna med dig av dina erfarenheter av både maskinen och företaget! :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Frukttork, dehydrator, torkmaskin
« Svar #6 skrivet: 06 aug-21 kl 09:23 »
Jag har handlat två grejer därifrån, och det var inget strul med företaget vad jag minns. Lite dålig måttöverensstämmelse på den ena grejen.

Förmodligen håller den där vattensäcken lika bra som poolerna, och det är ju lätt att laga.

PetterJ

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Frukttork, dehydrator, torkmaskin
« Svar #7 skrivet: 06 aug-21 kl 10:03 »
Fint att höra! Måtten spelar ju ingen roll i mitt fall, och som du skriver, det går ju att laga.

Oftast är det säkert också så att det är dom missnöjda som har energi att lämna omdömen medan de nöjda kunderna bara går vidare med sina liv. Men riktigt så många missnöjda i förhållande till nöjda omdömen som VidaXL lyckats samla på sig är det sällan man ser... :-\

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Frukttork, dehydrator, torkmaskin
« Svar #8 skrivet: 06 aug-21 kl 10:53 »
Man ska vara försiktig med att bedöma både positiva och negativa omdömen på såna där siter. Det kan ju vara någon konkurrent som har satt i system att spamma en viss firma med negativa omdömen på alla möjliga plattformar i hopp om att själv få kapa åt sig marknadsandelar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Frukttork, dehydrator, torkmaskin
« Svar #9 skrivet: 06 aug-21 kl 12:37 »
Brodern handlade en pool där och fick vänta någon vecka extra, ingen stor grej att reta sig på egentligen, men för någon väldigt badsugen med kort semester så kan det nog bli en sur kommentar ;D

Det där som du skriver, torbjörn, märkte jag när jag skulle kolla en bilfirma en gång. Extremt nöjda och likaså otroligt missnöjda.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Frukttork, dehydrator, torkmaskin
« Svar #10 skrivet: 07 aug-21 kl 21:08 »
Ser ut som en riktigt fin maskin! Jag går själv och funderar på deras stora regntunna: https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-regntunna-hopfallbar-med-kran-1500-l/8719883804262.html


Det som hittills avskräckt mig är att VidaXL har så fruktansvärt dåliga recensioner på Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=16587

Om du vågar dig på en beställning, dela gärna med dig av dina erfarenheter av både maskinen och företaget! :)

Jag har beställt en äggkläckare från Vida och det köpet gick smärtfritt! Och produkten motsvarade beskrivningen. Håller fortfarande på att stångas med mig själv ang torken.
Vill så gärna men liiiite dyr är den.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Frukttork, dehydrator, torkmaskin
« Svar #11 skrivet: 07 aug-21 kl 21:10 »
Jag har ett tipps till alla som torkar mat. För att den ska hålla sig. När jag torkat frukt och lagt dom i en burk så strör jag i en matsked pärlsocker. När det gäller torkade grönsaker så använder jag grovsalt. Det här knepet har hjälp mej att lagra torkat utan att det unknat eller möglat.
Tack! Tar det med mig. Just nu går den torkade frukten åt snabbare än jag hinner torka. ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser