Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snart valpning för isländskfårhund  (läst 2047 gånger)

Gunhild

  • Inlägg: 145
Snart valpning för isländskfårhund
« skrivet: 13 feb-10 kl 19:43 »
Snart blir det valpar efter våran isländska fårhund. Det är beräknat till den 28 februari. Vi har haft valpar tidigare efter våra beaglar, de har alltid gått mer än 63 dagar. Nu hörde jag att islänningar brukar komma ner med sina valpar efter 58 dagar. Är det någon mer som har någon erfarenhet av olika raser och hur många dagar de brukar gå?

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Snart valpning för isländskfårhund
« Svar #1 skrivet: 17 feb-10 kl 19:35 »
Nu är valplådan på plats, så nu är det bara att vänta. Finns det någon som har erfarenhet om valpning efter isländsk fårhund?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Snart valpning för isländskfårhund
« Svar #2 skrivet: 18 feb-10 kl 09:48 »
Tyvärr! Men det är ju sunda hundar, så det går säkert bra.
När de valpar tror jag är individuellt, men också beroende på hur många valpar de får. Så där kan rasen spela in, beroende på hur många valpar de brukar få.
Lycka till med valpningen!

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Snart valpning för isländskfårhund
« Svar #3 skrivet: 26 feb-10 kl 19:18 »
Valparna har kommit allt gick bra. Hon valpade på daf 60 så det var tidigare än våra beaglar. Allt gick fort hon bäddade på kvällen och vi trodde att det skulle minst dröja ett dygn innan valparna vara ute. Hon fick ligga brevid vår säng dedn natten och redan vid halv två. Då väcktes vi av vapl skrik. Redan vi fyra var alla fyra valpar födda. Det var den smidigaste valpning jag varit med om.

När kan man andvända hunden till fåren igenn?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Snart valpning för isländskfårhund
« Svar #4 skrivet: 02 mar-10 kl 06:56 »
När valparna blivet så stora att hon endast vill vara korta stunder hos dem, skulle jag tänka.
I början ligger ju tiken hos valparna i stort sett hela tiden, men från 5-6v kan man nog börja så smått igen.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Snart valpning för isländskfårhund
« Svar #5 skrivet: 03 mar-10 kl 08:49 »
Det beror väldigt mycket på tiken!
Har hon en mycket stark motor och känner sig straffad för att inte få gå med ut till djuren, så är det bättre att hon får följa med en stund. Annars är risken att hon stressar upp sig och far runt inne - och det är mer skadligt för valparna. Naturligtvis ska hon inte göra något hårt arbete förrän det är dags att vänja av valparna. När hunden arbetar/ anstränger sig fysiskt, minskar mjölkmängden.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 3 användare (1 dolda)
tuslus, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser