Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till sköljmedel?  (läst 42073 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #20 skrivet: 08 feb-12 kl 18:00 »
Stryk dem. Inga kemikalier, mycket jobb, lite el går åt, om ni inte använder gammeldags strykjärn som värms på spisen. Men mjukt blir det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

SolChans

  • Inlägg: 25
    • Småland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #21 skrivet: 08 feb-12 kl 18:04 »
tjoho!! det ska jag prova!  :D

Cecilia N

  • Inlägg: 46
    • Ångermanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #22 skrivet: 08 feb-12 kl 22:37 »
Man kan dra dem över en kant också. Men kolla så det inte sliter på kanten ... (nybyggt hus med nymålade dörrposter blev helt plötsligt ett hus med rätt avskavd dörrpost ...)

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #23 skrivet: 10 feb-12 kl 20:45 »
Jag har läst något recept där man använde ättika och hårbalsam men kommer inte ihåg var.
elliha.blogspot.com

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #24 skrivet: 10 feb-12 kl 21:45 »
Läge för att experimentera litet då kanske?  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #25 skrivet: 10 feb-12 kl 22:04 »
Både hårbalsam och sköljmedel innehåller ämnen som motverkar statisk elektricitet. Ofta är det katjoniska tensider, ex.vis något som kallas kvartära ammoniumföreningar. Rent teoretiskt borde hårbalsam fungera. Men, dels förställer jag mig att priset på hårbalsam är betydligt högre per "verksam mängd", dels finns det andra tillsatser i balsam som kanske är fel i tvättsammanhang. 

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #26 skrivet: 10 feb-12 kl 23:06 »
Det används ju till hårtvätt enligt "Balsammetoden". Då tar man företrädesvis en med så få ingredienser som möjligt. Tex nån för 7-8 kr flaskan, såna finns flera av. Dom innehåller helst inte silikoner och mineraloljor etc, så det kanske borde gå att prova med. Tanken med just balsammetoden är att inget skall deponera sig på hårstrået. Då lär det nog inte göra detta på tyget heller.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #27 skrivet: 11 feb-12 kl 10:13 »
Möjligt att i stället för hårtvätt med balsammetoden använda "sköljmedelsmetoden" i stället? Någon testat?
Edit: Förresten, gör inte det än, jag vet inte vilka tensider som ingår i sköljmedlet, eller andra ingredienser. Får vid tillfälle läsa på.

(Vi använder varken sköljmedel eller balsam, och ämnar icke pröva)
« Senast ändrad: 11 feb-12 kl 10:22 av Edgar »

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #28 skrivet: 11 feb-12 kl 15:19 »
Kikade litet: På de flesta står det 5-15 % anjoniska tensider. Sedan så kan det finnas ingredienser som (på eng.): Hexyl cinnamal, benzalkoniumklorid, glutaral, sorbic acid, , propanol, siloxaner och mängder av -idiner, -inoner, färgämnen och parfymer. Någon förpackning hittade jag där det istället stod angivet mindre än 5% non-joniska tensider (eng.:alkylethoxylate) och istället 15-30 % katjoniska sådana (eng.: dehydrogenated tallow hydroxyethylmonium methosulphate).

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #29 skrivet: 11 feb-12 kl 17:04 »
Kikade litet: På de flesta står det 5-15 % anjoniska tensider. Sedan så kan det finnas ingredienser som (på eng.): Hexyl cinnamal, benzalkoniumklorid, glutaral, sorbic acid, , propanol, siloxaner och mängder av -idiner, -inoner, färgämnen och parfymer. Någon förpackning hittade jag där det istället stod angivet mindre än 5% non-joniska tensider (eng.:alkylethoxylate) och istället 15-30 % katjoniska sådana (eng.: dehydrogenated tallow hydroxyethylmonium methosulphate)

MvH
Christina G

Benzalkoniumklorid är en kvartär ammoniumförening, ävenledes dehydrogenated tallow hydroxyethylmonium methosulphate. Siloxanerna är en silikonvariant, som underlättar strykningen. Vilka anjonaktiva tensider som ingår och varför förstår jag inte. Var det både anjoniska tensider och bensalkoniumklorid i samma produkt?

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #30 skrivet: 11 feb-12 kl 17:54 »
Möjligt att i stället för hårtvätt med balsammetoden använda "sköljmedelsmetoden" i stället? Någon testat?

Ja för länge sedan - det blev väldigt "halt" och slinkigt.
Det där med sköljmedel om balsam var slut var ett vanligt förekommande tips i tonårstidningar
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #31 skrivet: 11 feb-12 kl 17:58 »
Säger du det?

Jag läste inte dessa tidningar, hörde nog inte till "målgruppen"

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #32 skrivet: 11 feb-12 kl 18:01 »
Jag läste inte dessa tidningar, hörde nog inte till "målgruppen"

 :)
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #33 skrivet: 11 feb-12 kl 20:11 »
Vilka anjonaktiva tensider som ingår och varför förstår jag inte. Var det både anjoniska tensider och bensalkoniumklorid i samma produkt?
Ja i en flaska billigmedel fanns båda. Tensiderna var inte närmare angivna i den produkten så jag kan inte säga mera om dem.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #34 skrivet: 12 feb-12 kl 10:05 »
Märkligt. Oftast är det så att om man har en anjonisk och en katjonisk tensid och blandar dem så bildar dessa en förening som är ytkemiskt inaktiv i fortsättningen. 

Jag ser då tre möjligheter:
* Man har hittat en kombination som fungerar.
* Man har skrivit fel i innehållsförteckningen.
* Man vet inte vad man håller på med.


Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #35 skrivet: 12 feb-12 kl 15:43 »
Märkligt. Oftast är det så att om man har en anjonisk och en katjonisk tensid och blandar dem så bildar dessa en förening som är ytkemiskt inaktiv i fortsättningen. 

Jag ser då tre möjligheter:
* Man har hittat en kombination som fungerar.
* Man har skrivit fel i innehållsförteckningen.
* Man vet inte vad man håller på med.
Endast de två sista möjlöigheterna är reella.

....

A:Jag har hört att sågar är farliga. Hur kan jag korta av virke utan såg?
B: Svar: Jag har hört att man kan ta en vinkelhake och göra hack i den långa smala delen, och böja piggarna åt sidan växelvis. Då slipper man använda såg.
A: Skitsmart. Stoppa sågsamhället!


Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #36 skrivet: 12 feb-12 kl 16:46 »
Vi har stenhårt vatten och jag har provat massa grejer, ättika inkluderat. Men jag tyckte det luktade äckligt om tvätten, och hjälpte inget vidare heller. Däremot så hjälpte det att byta till tvättnötter. Kläderna är mjuka och fina, och handdukar som är som brädbitar är ett minne blott! Dessutom luktar det gott om tvätten! Men vill man ha lite "mer" doft än nötterna erbjuder kan man ju ta lite eterisk olja och droppa på nötpåsen.  =D
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #37 skrivet: 12 feb-12 kl 17:28 »
Märkligt. Oftast är det så att om man har en anjonisk och en katjonisk tensid och blandar dem så bildar dessa en förening som är ytkemiskt inaktiv i fortsättningen. 

Jag ser då tre möjligheter:
* Man har hittat en kombination som fungerar.
* Man har skrivit fel i innehållsförteckningen.
* Man vet inte vad man håller på med.

Jag anar vad det är du tänker på. Det skulle dock gå för långt att reda ut det kemiska här, men i hårsammanhang är det ett inte helt okänt fenomen. Sådana kombinationer i hårprodukter (framför allt vårdande rengöringsprodukter) efterlämnar svårlösliga föreningar på hårstråna, vilket många skjuter skulden på silikonerna för. Men det är frågan om något helt annat. Jag tror därför att en variant av alternativ ett gäller här. Dessutom så behöver inte grejorna vara vattenlösliga heller, det räcker att de finns där i suspension för att sedan kunna göra sitt jobb i tvätten.

Jag tror att produktforskningen de senaste fem-tio åren i kombination med skickligt ihopkomna recept gör att det fungerar.

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 12 feb-12 kl 17:30 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #38 skrivet: 13 feb-12 kl 17:32 »
Christina G, du tror fel.

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #39 skrivet: 24 feb-12 kl 08:44 »
Okej, jag testar tvättnötter+ättika/vinäger! Nu går det ju förhoppningsvis att hänga ute snart också. Och lakan får gärna vara lite frasiga men det är inte så roligt när en behöver smörjolja för att få på sig jeansen. Stryka allt känns rätt tidsödande ärligt talat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 6 användare (1 dolda)
Ekis, Tångräkan, Sundance, addebadde, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser