Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra jäsningar  (läst 57757 gånger)

vårlök

  • Inlägg: 75
Re:Våra jäsningar
« Svar #20 skrivet: 25 jun-07 kl 18:26 »
Tack för hjälpen, jag ska vänta tills det är kristallklart nästa gång! Finns det något risk att man låter det stå några dagar för länge i damejeannen innan det tappas på flaskor, detta med oxidering som jag läst om, har ni några erfarenheter av det?
Alternativare i startgroparna

koko

  • Gäst
Re:Våra jäsningar
« Svar #21 skrivet: 27 jun-07 kl 11:50 »
Tack för lästips!! Boken "Göra eget vin..." som tipsades om i denna tråd är nu av mig lånad från bibblan. Läser med stor iver och intresse och funderar på att köpa den själv.
Mitt fläderblomsvin har nu slutat jäsa och smaken är redan mycket fin!!! Omtappning i kväll, sen klarning och buteljering och sist lagring (så länge det nu går... ;))
Är så stolt över mitt fina vin som blir lyckat igen!!! ;D

Blev oxå väldigt intresserad av att göra egen "fulcider", breezer, eller vad vi nu ska välja att kalla det, det står ju även beskrivet i ovan nämnda bok! (Dvs. göra egen starkcider på äppelmust/fruktsaft socker och jäst).
När jäshinken är ledig så....

***
Förresten, ni som läst nämnda bok av Niklas Lindblad, har ni provat att göra vintervinet av banan och te???
« Senast ändrad: 27 jun-07 kl 11:52 av koko »

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Re:Våra jäsningar
« Svar #22 skrivet: 27 jun-07 kl 18:17 »
Jag har inte gjort tevin men däremot tedricka, som mer eller mindre är ett måste till jul! Den görs här (tyvärr kanske jag ska säga) traditionellt med bakjäst, socker och jäses i glasflaska med aningen sviktande kork. Det bildas då lite kolsyra men risken finns att flaskan sprängs, vilket hände för en släkting när den jäste för varmt :D.

Jag har testat jäsa maskrosvin för första gången och det har jäst i snart 20 dagar, 2.6 kg socker i 10 liter :D.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Våra jäsningar
« Svar #23 skrivet: 03 jul-07 kl 20:43 »
Sluta inte nu! Detta är ju jättespännande!

Jag har inte slutat, men min internetuppkoppling ligger nere. Är hos syrran nu.

Snabb resume' över vad som hänt:
Ölet har provsmakats - Lysande!! Slår det mesta som finns på systembolaget.
Vitvinet lagras fortfarande. Betyg kommer så småningom.
Björksaven har tappats om och jässtopp tillsattes igår.
Jordgubbsbreezern har tappats om. Ska prova att eftersöta några flaskor med suketter eller liknande. För att försöka förstärka fruktsmaken lite.
I går kväll startade jag en sats med körsbärsvin.

Återkommer vid tillfälle.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

koko

  • Gäst
Re:Våra jäsningar
« Svar #24 skrivet: 12 jul-07 kl 17:19 »
Mödan av allt slit; färdig produkt, och sååå gott! :-* :'(

FreeFall

  • Gäst
Re:Våra jäsningar
« Svar #25 skrivet: 12 jul-07 kl 20:39 »
Spännande med flädervin, det skall prövas nästa år!
Jag antar att flädersmaken kommer att förändras ganska markant efter några år på hyllan om det klarar sig så länge?  ;D
"Fulcider" har jag också funderat på eftersom jag är förtjust i bubblor, bra recept vitis!

Själv har jag några jäsningar i garderoben som snart är klara för tappning på flaska.
Det är dels en klassiker, rött bordeaux på 70/30 blåbär/röda vinbär och två experiment, vitt sauternes på 50/50 vilda sura men välsmakande äpplen och astrakan samt ett starkvin på nypon och fikon, jäst med sherry-jäst.

Det vita och röda smakar bra men sherryn saknar något. Antingen har det blivit för tunt eller så fattas det syra, eller båda delarna. Jag tänker börja med att experimentera med smaksättning enligt vinboken online och eventuellt komplettera med syrlig rönnbärssaft som enligt vinboken av Harry Edelman, också skall fungera som klarmedel. Vi får väl se hur det går med det?

Viner av äldre årgångar som jag är väldigt nöjd med är ett portvin på 40/40/20 blåbär/röda vinbär/svarta vinbär och tokayer på 80/10/10 nyponskal/rönnbär/lingon. Portvinet lagrade jag på ekfat i två veckor vilket gjorde att det smakade som att tugga på en trä-blyertspenna. Nu, snart två år senare smakar det riktigt bra men det var nervöst ett tag med tanke på allt jobb man lagt ner. Lägger med en bild på portvinet och tokayern.  8)

Det hade varit väldigt kul att träffas och smaka på varandras viner någon gång!

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Re:Våra jäsningar
« Svar #26 skrivet: 12 jul-07 kl 22:01 »
Jag kan meddela att maskrosvinet som står på klarning smakar i princip bara alkohol :D. Det är något som fattas där... men det blir nog lättdrucket!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Våra jäsningar
« Svar #27 skrivet: 30 jul-07 kl 15:23 »
Nu har vi äntligen fått ordning på bredbandsleverantören och jag är tillbaka.

Det har spridits bland våra vänner om vårt lokala bryggeri. Så här i semestertider är många lediga och kunnat besöka oss. Det innebär ju också provsmakning naturligtvis. Har själv inte behövt jobba så mycket så det har blivit en del egen provsmakning.

Den första ölen är uppdrucken med mycket goda betyg. Flera står i startgroparna för att börja brygga eget efter samma recept. Öl nr. två var vi ivriga att smaka på. Efter sekundärjäsningen tappade vi om den när vi firade min födelsedag. Grannarna tog hit sin sodastreamer. Sen grillade och experimenterade vi. Efter några försök blev kolsyresättningen bra, men det skummade mycket. Smaken blev ganska bra, men det vinner nog på lagring. Det som blev kvar tappade jag upp på vanligt sätt. 20 flaskor fick jag till. Öl nr. 3 står nu på sekundärjäsning och ska inte experimentgeras med.

Vitvinet lagrades bara ca 5 veckor. Med hjälp av goda vänner har det mesta gått åt. Jag tappade upp på 5-litersdunkar och med en kran på dunken blev det lättdrucket. "Skitgott" och "Bättre än på bolaget" är några av de omdömen som yttrades. Några liter finns kvar som jag tänkte portionsförpacka i 33-cl flaskor.

Jordgubbsbreezern är på flaska. Några eftersötade jag med 2 suketter, några med 3, några helt utan och resten med 1. Jag har nu ställt in dom i jässkåpet igen eftersom kolsyrejäsningen inte verkar som det ska. Förmodligen lite för kallt i lagringsutrymmet.

Körsbärsvinet har jäst i 4 veckor nu och är beredd på omtappning och jässtopp. Det bör hålla 14-15 %.

Björksaven står på lagring i en 10-liters damejeanne. Det fyllde inte ända upp så jag fyllde med en skvätt vitvin. Det ska vi försöka lagra till den 8:e februari.

En laddning päron/svartvinbär med lite lime-juice står på sekundärjäsning. Smaken verkar bli utmärkt. Proportionerna är något ändrad sedan den förra satsen och lime tillsatt. Frågan är om jag ska eftersöta med suketter eller laktos, och vilken mängd. Det visar sig väl så småningom.

Väl jäst alla.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Våra jäsningar
« Svar #28 skrivet: 30 jul-07 kl 17:17 »
Jag gjorde 20 liter rabarbervin i juli förra året (8 kg rabarber till 5 kg socker och Tokayer vinjäst). Glömde bort det när det slutat ploppa och det stod i fred bakom en dörr till strax före jul, när jag kom på det igen... Tänkte att nu har jag 20 liter rabarbervinäger! Men jag tappade om det, smakade på det och blev glad. Det var hur gott som helst. Inte helt kristallklart utan lite dimmigt men det gjorde inget. Vacker svagt gulrosa färg.

I år beskar jag mina galma äppelträd i mitten på juli och fick till följd av det 8 kg äppelkart. Inte kunde jag slänga dom på komposten, så jag gjorde vin. 8 kg äppelkart, 4 kg rabarber, 4,5 kg socker och jäst för lättvin till 20 liter. Nu står det bakom samma dörr eftersom det tycks vara ett bra ställe!

För ett par år sen gjorde jag äppelvin på fallfrukt från sommaräpplen. Det ska man ju absolut inte göra enligt vinböcker, men sanningen är att det blev ett väldigt gott starkvin med fin äppelsmak och vacker färg.  
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Våra jäsningar
« Svar #29 skrivet: 30 jul-07 kl 17:56 »
Hittade en sida med glasburkar och -flaskor. Många snygga grejer till sylt, saft, vin osv. Man måste dessvärre beställa en prislista för att veta vad det kostar. Kanske nåt att tänka på om man vill förära någon något extra.
http://www.flaskorburkar.se/

Receptet på ölen jag gör kan jag ju dela med mig av. Jag fick det av Lo på "Bryggforum". Heder och tack om du läser detta.

En 2-kilos burk torkad maltextrakt Munton & Fison. (Jag använder mellanmörk)
En 100 grams påse humle Hallertau Tradition.
En påse SafAle S-04 torrjäst.

Det beställer jag på http://www.humle.se/webstore/

Koka upp 7-8 liter vatten. Kastrullen bör rymma minst 12 liter. Vrid ner värmen till ca 75% av max effekt. Töm i all extrakt. Var beredd på att det skummar över efter en stund. Man får dra av kastrullen lite ibland.
Under tiden det kokar upp väger man upp 30 g humle som tillsätts när skummet lagt sig lite. Koka i 45 minuter. Passa på överkokning och justera värmen om det behövs. Väg upp 30 g humle under tiden. Tillsätt detta och koka vidare 13 minuter. Under tiden väg upp 20 g humle. Tillsätt sista humlen och koka 2 minuter. Total koktid 1 timme.

Sätt kastrullen i diskhon eller något som rymmer kastrullen. Spola så mycket kallt vatten som får plats i diskhon. Det ska kylas så fort som möjligt. När temperaturen sjunkit lite tömmer man allt genom ett durkslag eller silduk eller nåt. Det är viktigt att detta tål värmen. Alltså det ska ner i jäshinken. Fyll upp med kallt vatten till 15 liter.

När temperturen sjunkit till under 30 C (helst kallare) tömmer man i påsen med jäst och skakar ordentligt. Sockerhalten borde hamna på ca +47 Oe (+- någon grad). De två första dygnen skakar man om allt ett par ggr om dan.

Efter ca en vecka tappas det till en ny jäshink utan att ta med bottensatsen. Efter ytterligare en vecka tappas det om igen. Lämna bottensatsen kvar.

Lös upp 90 g socker i en skvätt varmt vatten och töm det i ölet. Rör om och tappa det på flaska och kapsylera. Det blir ca 44 st 33-cl flaskor. Lagra i minst 2 veckor.

All utrustning och flaskor som kommer i kontakt med brygden ska naturligtvis vara väl rengjort.

Jag rekommenderar detta recept. Det är enkelt och ölet blir gott.

PS/
Om kastrullen kokar över får man ett helsike med rengörningen. Det vet jag. DS
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Våra jäsningar
« Svar #30 skrivet: 05 aug-07 kl 02:18 »
Här har vi lite lagtext om alkoholhaltiga drycker. Undrar vad det betyder. Man får nog tänka efter lite när man försöker bena ut allt det där. http://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2003/20031298
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Våra jäsningar
« Svar #31 skrivet: 09 aug-07 kl 19:13 »
Glömde berätta hur starkt ölen blir. 4,0-4,5 % har det blivit hittills.

Öl nr.3 är nu buteljerad. Så här långt in i processen smakar det ungefär som nr.1 gjorde vid samma tidpunkt. Drar mig till minnes att när jag kokade nr.2 väntade jag nog en kvart ungefär efter första humlegivan innan jag tillsatte extracten. Det kokade inte över något den gången. Vad som gjorde att den ölen inte blev lika bra, är jag inte säker på  ;).

Jordgubbsbreezern är provsmakad. Två suketter/33 cl verkar bli lagom. Hade även grannen till hjälp vid utvärderingen. Vi var alla eniga. Det skulle nog gå att eftersöta med laktos. Men då skulle inte min sambo kunna dricka, eftersom hon ju är laktosintolerant.

Jag har sorgliga nyheter om päron/svartvinbärs-breezern. När jag tappade om till sekundärjäsning tappade jag ner en klämma i brygden. Antagligen var det den som orsakade "hinnjäst". http://www.vinboken-online.com/hinn.html Jag tappade i alla fall upp den på flaskor. Men det är nog inget jag vågar bjuda på när vi ska äta surströmming.

Här kommer i alla fall nuvarande recept:
6 liter pärondryck
3 liter svartvinbärsdryck
saft från 3 pressade limefrukter
360g socker
Vinjäst och näring
Primärjäsning ca 2 veckor. Omtappning
Sekundärjäsning ca 1 vecka. Omtappning
Lös upp och rör ner 7g socker/liter
Buteljera och kolsyrejäsning ca 2 veckor
En tids lagring är nog inte fel.
Det blir ca 5,0 %-igt.
Eventuellt att jag provar med champagnejäst nästa gång.

Körsbärsvinet står på klarning. Det tog lite längre tid än jag väntat mig innan det jäst ut.

Kanske jag startar en sats vitvin i kväll. Det verkar gå åt som smör i solsken här på byn. Det heter bara "Vinosol Vitt". Enligt innehållsförteckningen är det 1 liter fruktkoncentrat. Inget om vilken frukt det är.

När jag senast beställde från"Humlegården" tog jag även en s.k. flaskfyllare-produktnr. 8031. Det är ett suveränt redskap. Man får mycket bättre kontroll över hur mycket man fyller i flaskan, och man behöver inte trycka ihop klämman på häverten.

Det var nog allt för den här gången.

Ps/
Nu har jag köpt en kokplatta med steglös värmereglering. Syrran har skänkt en gammal diskbänk. Dessa ställer jag ute i bryggeriet, så behöver jag inte kladda ner spisen. Ds
« Senast ändrad: 09 aug-07 kl 19:34 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Våra jäsningar
« Svar #32 skrivet: 10 aug-07 kl 21:38 »
http://www.ninisworld.com/oddsends/recept/apples/beer.html
jag följde detta recept och har idag tappat upp det på flaskor..plastflaskor för säkerhets skull då jag var räd för exposion  :-[
men ölen var helt grumlig...såg ut som äppelsaft blandat med jäst...nu är det ju typ det men...ska det vara så grumligt vid tappning???
jag har ALDRIG gjort öl i mitt liv och har därför inte en aning om hur det ska se ut.

har så otroligt mycket äpplen i år som rasar så jag tämkte även göra lite äppelvin...om någon har någe enkelt recept för en relativ nybörjare...har endast gjort potatisvin i mitt liv  8)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Våra jäsningar
« Svar #33 skrivet: 11 aug-07 kl 14:36 »
Enligt receptet du följt ska det tappas upp när det jäst i tre dygn. Jag hade nog gjort så att jag tappat om det till ett nytt kärl (lämnat bottensatsen kvar) och låtit det stå och klarna ca en vecka innan buteljering.

Du använde väl PET-flaskor som det varit läskedryck i hoppas jag? Dessa håller nog för trycket som blir vid kolsyrejäsningen.
Med tiden sjunker grumset till botten så det klarnar nog.
50 g jäst står det. Bakjäst? Det tyder på lång lagringstid innan bismaker gått bort. En vecka verkar alldeles för kort tid. Snarare minst en månad. Någon sorts vinjäst hade nog varit ett bättre alternativ.

Jag hittade ett enkelt recept här. http://www.vinboken-online.com/sauterne_19-27.html Du behöver nog inte hänga upp dig på att det ska vara jäst av typen "sauterne". Allmänna vinjäster fungerar nog också bra. Lite om tillvägagångs-sättet har du här. http://www.vinboken-online.com/sauterne_19-27.html

Personligen är jag inte så förtjust i dryck baserad på äpple. Där har vi förmodligen förklaringen till att inte jag tycker lika bra om vitvins-satserna jag brukar jäsa, som vad mina vänner är. Men när min sambo får känningar åt gallan av rödvin får man väl offra sig. Får försöka hitta något vitvin som baseras på druvor istället kanske.

Lycka till med äppelvinet.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Våra jäsningar
« Svar #34 skrivet: 12 aug-07 kl 22:44 »
jo jag tappa på pet som innehållit läsk  ;D
funderar på om jag ska hälla upp det i en större dunk och låta det stå så tills det klarna och sluta lukta jäst...
kul att testa något nytt iallafall..
i morgon ska jag testa ett nytt cider recept.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Våra jäsningar
« Svar #35 skrivet: 13 aug-07 kl 01:43 »
Ser att jag visst hade för bråttom med länken om tillvägagångs-sättet. Så här ska det vara. http://www.vinboken-online.com/fruktmass.html

Jag håller med om att testa nya saker är kul. Jag hittade ett koncentrat på vår lokala ICA-butik. Kiviks lättdryck Blåbär/lime. Det hörs på befolkningen som det ändå inte finns några bär i skogarna runtomkring. För den delen så tillåter inte ryggen att plocka några markväxande bär. I alla fall så tänkte jag försöka jäsa på det. Det ska inte innehålla något konserveringsmedel om man får tro innehållsförteckningen.

Den här gången tänker jag blanda ut i proportionerna 6 pkt utspädd till 5 liter. Sen får jag kolla med oechsle-mätaren hur sött det är och sedan fylla på med lämplig mängd socker. Siktar på att utjäst ska det bli 5,0-5,5%. Möjligen lite citronsyra. Jag har inte köpt någon mätare för att kolla med ännu. Det kanske inte behövs eftersom det innehåller lime. Vinjäst och näring naturligtvis. Sen hoppas man ju att det ska bli gott. :P

Recension kommer så småningom.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Re:Våra jäsningar
« Svar #36 skrivet: 13 aug-07 kl 20:30 »
Har ni några tips på vin med svartvinbär i? Gärna vin med lite lägre alkoholhalt så man kan dricka lite utan att smälla av :D.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

koko

  • Gäst
Re:Våra jäsningar
« Svar #37 skrivet: 15 aug-07 kl 15:30 »
Glöm heller inte att fixa lite hallonlikör medans bären finns!

35 cl sprit
2-3 dl socker
1,5 dl hallon

blandas väl i burk, tillslut och vänta i 2 månader, sila av och krama ur frukten! Drick din kärringdricka med välbehag, och se till att inte mannen går och tullar i smyg!

koko

  • Gäst
Re:Våra jäsningar
« Svar #38 skrivet: 17 aug-07 kl 12:24 »
Såg en sak jag inte svarade på tidigare; Jo visst kan man lagra flädervinet, det vinner man på (om man klarar det, gick ej i år). Det doftar fläderblom, men smakar mest som ett vitt druvvin. Inte sött, mera torrt och friskt!

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Våra jäsningar
« Svar #39 skrivet: 17 aug-07 kl 17:02 »
tappa om äppelölen idag för andra gången..fortfarande mycket grumligt och jästlukt...tänkte låta det stå med öppen kork nu i några veckor...
och sen så starta jag äppelvinet idag...köpte en sån där påssats med jäst och div påsar på färghandeln och där fanns enkla recept med ;D
så nu jäser äpplerna i köket..och då det blåste ner så mycke äplen gjorde jag 2 hinkar cider till också..ja köket var ju redan stökigt så det var väl lika bra att köra på tänkte jag..
jag använder mig av detta recept till cidern..verkar mycket enkelt..har en sats som nu stått en vecka också..men har aldrig provat färdig cider av detta recept...utvärdering kommer sen så klart  ;)http://www.ninisworld.com/oddsends/recept/apples/applelinks.html



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser