Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept Sweet Chilisås  (läst 778 gånger)

Gronsaksodling

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Recept Sweet Chilisås
« skrivet: 08 aug-23 kl 09:57 »
Här kommer mitt grundrecept på Sweet Chilisås som jag gör många olika varianter på varje år.

4-8 st chilifrukter
1-3 st vitlöksklyftor
Lite olja
5 dl grönsak, gärna fruktgrönsak, delad, tärnad eller riven, tex squash, pumpa, tomat, äpple, gurka, krusbär eller rabarber, använd gärna något som du för tillfället har (för) mycket av.
Lite vatten
1,5 dl socker
2 tsk salt
1 msk majsstärkelse + 1 dl vatten
2 msk valfri vinäger
Eventuellt valfri smaksättning tex apelsin- eller citronskal, ingefära, citrongräs, kanel, spiskummin, curry, koriander, lök.

1.   Hacka och fräs chili och vitlök i lite olja.
2.   Tillsätt hackad eller riven grönsaksbas.
3.   Koka ihop allt med lite vatten.
4.   Mixa.
5.   Rör ner socker, salt, majsstärkelse utblandad i vatten och vinäger och ev smaksättning.
6.   Låt puttra en stund, ca 10 minuter.
7.   Häll upp på väl rengjorda flaskor.

Jag har provat massor av olika varianter, ibland med en mildare chili (tex Padron) och ibland en starkare (tex Hot Lemon). Basen var från början squash eller pumpa, men jag har sedan testat gurka tillsammans med krusbär, rabarber kryddad med kanel och curry, äpple tillsammans med tomat och en variant på tomatillo kryddad med ingefära och citrongräs. Man kan så klart skala upp receptet, men jag tycker det är kul att göra flera olika sorter med olika grönsaksbaser och olika styrka och kryddningar.

javill

  • Inlägg: 11400
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Recept Sweet Chilisås
« Svar #1 skrivet: 08 aug-23 kl 11:57 »
Tack för tips. Lät väldigt spännande.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

LimJans

  • Inlägg: 8908
    • Dalarna
SV: Recept Sweet Chilisås
« Svar #2 skrivet: 11 aug-23 kl 20:47 »
Instämmer och tackar också för receptet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare (2 dolda)
TindraTyra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser