Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur värma längan?  (läst 10805 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #80 skrivet: 22 okt-18 kl 09:44 »
Och om du läser tråden så sker ju detta i samrådan med sotaren.
Vidare uppskattar jag detta forum för att merparten här inne kan hjälpa till med mer eller mindre temporära lösningar på olika problemställningar man har. Att köpa det senaste och bara betala vad det kostar funkar kanske inte alltid för alla. Då är det gött att dividera andra lösningar som får funka så länge.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur värma längan?
« Svar #81 skrivet: 23 okt-18 kl 09:24 »
Du har inte berättat om hur ditt hus ser ut.

Ligger det i norra Skåne är risken stor för att det är en skånelänga, d.v.s. direkt arvtagare till vikingatidens långhus.
Det finns ingen lösning som baserar sig på en lokal värmekälla som kan värma ett helt sådant hus. Man får inte ut värmen i det långa huset.

Luftpumpar fungerar bra i hus med kompakt eller öppen planlösning. Inte i Skånelängor, där kan man se dem som rumsvärmare.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur värma längan?
« Svar #82 skrivet: 23 okt-18 kl 09:39 »
Att hålla på att mecka med gamla ineffektiva begagnade kaminer hade jag direkt avrått ifrån.

Det finns numera väldigt billiga kaminer att köpa som är miljögodkända och effektiva på alla sätt.
För under 4000 kr får du en vedkamin som är helt ny. Då slipper du allt meck med gammal ineffektiv kokskamin som slukar ved och är svår att hålla igång på rätt sätt.

Sätt in en sådan i varje rum du har möjlighet att ansluta eldstäder i och så är saken biff. Vedspis i köket om möjligt, här blir det fråga om begagnat då nya är mycket dyrare. Men man hittar fina renoverade för 5-6000 kr så det är inget problem att hålla din budget.

Med två vuxna och fyra barn är det inget problem att hålla flera eldstäder brinnande. Tre stycken har jag klarat av ensam.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #83 skrivet: 23 okt-18 kl 14:55 »
Min svärfar bodde i en illa issolerat 70-talshus, han värmde hela huset med en pelletskamin. Den hade en tyst fläkt som spred värmen lika bra som en värmepump.
kretslopp

 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #84 skrivet: 23 okt-18 kl 15:23 »
Det bästa med pelletskaminen var att den höll huset varmt utan problem även när det var 25 grader kallt.
kretslopp

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #85 skrivet: 23 okt-18 kl 20:38 »
Precis, en skånelänga är det. Beskriver huset i första inlägget. I alla fall att det är flera rum som inte har kontakt med murstocken. Lutar åt att sätta in en luft-luft i den delen av huset som inte värms av murstocken.
Nu blev det ingen pelletskamin för den jag kollade på såg för jäkla risig ut. Men självklart är jag medveten om att man får vad man betalar för och att det finns tusen alternativ som är bätre. Men för tillfället är jag rik på mycket men inte pengar. Då får det bli mer jobb för lite sämre men billigare lösningar. Så klart skulle jag gärna knata in i värmeaffären och beskriva vad jag behöver och att de plockade fram just det. Men nu får det funka med vad som står i huset. En sketen kokskamin som kostade gratis, en ok Husqvarna 3026 som stod här innan och en jötul nr 8 som jag kom över billigt. Var nere på en firma som jobbar med industrisvets för att kolla rör. 500 spänn ville de ha för ett rör som hör att jag kan koppla in vedkaminen. Måste koppla förbi en bjälke som ligger inmurad. Då är det ju oisolerat men tänker att det borde funka så länge genomförningen inbjälklaget är isolerad. Tänker mineritlåda med stenull. Enkel och billig lösning är det hur som helst.
Jaha, dagens novell skriven. Önskar er en god kväll!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser