Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologisk och alternativ.nu  (läst 1815 gånger)

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Ekologisk och alternativ.nu
« skrivet: 06 jan-05 kl 11:31 »
"Alternativ.nu är ett forum för människor, föreningar och grupper som arbetar för en demokratisk, solidarisk och ekologisk livsstil på en levande landsbygd.  Jag trodde inte att det fanns folk som diskuterade bekämpningsmedel här, men ack vad jag trodde fel!!
...., tappar inte hela rörelsen trovärdighet??
Jag hade nog samma inställning som du när jag gick med i detta forum.  Det är värre än så än att trovärdigheten tappas. Felaktiga råd ges till de som frågar.  

Forumet "alternativ.nu" har tre systemfel eller svårigheter att tackla problemen på.  Detta måste rättas till om forumet skall vara det forum för det folk och idéer man säger sig välkomna och representera.

1. Det finns ingen moderator med tillräckligt "ekologiska" kunskaper. En som t ex skulle kunna säga att diskussionen om hur man använder kemiska bekämpningsmedel inte hör hemma på forumet.  En sådan moderator måste utses.  Folk tycker det hela blir pinsamt och lämnar forumet på det området. Ekologiska Lantbrukarnas" mailinglista är ju ett slags alternativ men den är ju mycket snäv.

2.  Inskränktheten och oförmågan att se det positiva i vad andra skriver.  Det saknas en moderator här också.  Någon som kan styra eller uppmana till eftertänksamhet.  På forumet så kom en förfrågan om bygghjälp. Ingen svarade. Så frågan upprepades.  Jag gav då ett tips att man kunde vända sig till volontärrörelsen -wwoofers - för att få hjälp.  För detta förlöjligades och förhånades jag en masse i den följande debatten. Ändå är wwoofers - utan jämförelse med något annat - den praktiska alternativrörelsen över hela världen. Ett gigantiskt nätverk och utbyte av kunskaper som handlar om praktiskt ekologi och praktiskt alternativt leverne.  Krav, Ekologiska Lantbrukarna och IFOAM (International Federation of Organic Agricultural Movements) är bara den juridiskt strukturella biten av samma ekologiska rörelse.  

3.  Internet och forumet som tekniskt kommunikationsmedel är svårhanterbart ibland. Det är väldigt lätt att bara läsa vad någon skriver och glömma bort vad skrivningen syftar på. Du har själv använt 40% av dina inlägg på att direkt och indirekt angripa mig och påvisa det ologiska i vad jag sagt i ett visst inlägg.  Men jag svarade på en persons inlägg och gav min förklaring till varför situation på landsbygden kan vara si eller så. Du använde ditt citat från mig för en helt annan sak. Det är lätt hänt och om känslor ramlar in så kan det kännas ganska så jobbigt för den som då drabbas (i detta fall jag). Det är också lätt att man inte läser hela debatten utan hoppar in mitt i den.  Ditt inlägg svarade jag inte på eftersom svaret redan var givit i tidigare inlägg.  

Problemet är att om man skall verifiera och belägga sina åsikter med statistik, rapporter, utredningar o s v  så blir det väldigt tunga inlägg. Forumet kommer inte fungera.  Jag har en lösning för egen del på detta tekniska problem, som jag återkommer till i ett senare inlägg.

Genom att citera och rycka lös vissa meningar så kan man väldigt lätt åstadkomma och förändra andemeningen, där citatet kommer ifrån, i stort sett hur som helst. Sedan kan andra haka på detta "missförstånd" och allt blir bara en än värre hemsk gröt.

3b.  Det är väldigt lätt att utveckla tankarna väldigt snabbt.  Man håller sig inte till ämnet. Ett ämne går över till ett annat som i sin tur går över i ett tredje. Plötsligt handlar inte diskussionen "behandling av ohyra på höns" om detta utan om "mobbing".  Forumet handlar om solidaritet och demokrati så det ämnet är mycket viktigt också.  Även här skulle det kanske behövas en moderator som påpekar att diskussionen har övergått till något annat.  Kanske det finns människor på forumet som kan åtaga sig dessa olika moderatoruppgifter.  Det är för mycket jobb för bara en eller två människor.

Alva

  • Gäst
Re:Ekologisk och alternativ.nu
« Svar #1 skrivet: 06 jan-05 kl 12:07 »
Håller med föregående talare, klokt och genomtänkt!
Ann

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Ekologisk och alternativ.nu
« Svar #2 skrivet: 06 jan-05 kl 13:53 »
 Välkommen tillbaka Anders!
 Jag håller nog med dig när det gäller det mesta i ditt inlägg....
 Men vad det gäller en moderator som ska sitta och rätta alla "fakta-fel" så förlorar nog Forumet sin tjusning... Då kan i alla fall jag lika gärna ringa min ekologiska rådgivare på Länsstyrelsen.
 Det fina med ett sånt här forum är ju att man hittar en massa olika människor med en samlad erfarenhet som ingen expert i världen hinner ens läsa sig till under sin yrkeskarriär.
 Om någon skriver nåt som är helt uppåt väggarna så blir det ju alltid reaktioner från andra forummedlemmar.
 Och jag tänker i alla fall igenom innan jag gör en sak oavsett om jag fått råd av en expert eller en ren amatör...
 Jag tror också att det skulle vara bra om det kunde vara någon fler moderator, särskilt som moderatorer också är vanliga människor ;) som också blir känslomässigt engagerade i frågor, då kunde det nog vara bra att få lämna över den frågan till någon annan...
 Att ämnen glider iväg och hamnar långt ut i pereferin är en sak som är ganska allmänt förekommande på alla forum, visst kan det vara irriterande, men många genialiska ideer och ämnen kommer fram på detta sätt :)
 Angående bekämpningsmedel och Ekologi....
Enligt lagen är även KRAV-anslutna och Ekologiska bönder skyldiga att skydda sina djur mot lidande... Så om djuren blir sjuka eller angrips av parasiter så är det väl självklart att man behandlar dom med det medel som behövs?? I alla fall gör de KRAVbönder jag känner på det viset. Med en ofta lång karenstid, men dock behandlas djuren. Eller skulle man avliva hela fårbesättningen och starta om på nytt i nya fårhus om man skulle drabbas av en kraftig "lusinvasion"??
 Jag tycker att KRAV-bönder som inte behandlar djuren för att slippa karenstid osv är mycket mer skadliga för trovärdigheten....
                             Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 7 användare (2 dolda)
von tratt, skogaliten, Clary, RindertD, Lorienfields

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser