Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som inte värper.  (läst 1217 gånger)

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
Höna som inte värper.
« skrivet: 16 jul-20 kl 20:21 »
Vi har en höna som är lite drygt 1 år. Hon värpte i höstas men har inte värpt sedan dess. Hon ser frisk ut, röd kam och slör, fina fjädrar och är pigg. Hon ligger i redet precis som de andra hönorna som värper men inga ägg från henne. Det är den enda som värper vita ägg och dom andra värper bruna eller beiga ägg. Hon är en silverbrakel.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Höna som inte värper.
« Svar #1 skrivet: 28 jul-20 kl 20:04 »
Verkar som de blir så ibland, jag har 10 hönor som värpte fullt fram till förra hösten men nu blir bara runt 4-5 ägg från samma 4-5 hönor hela tiden, de övriga 5 dyker det bara upp nått ägg spontant från ibland.

Nått är det ju som stör dem, jag hade tidigare 22 hönor men då vi tog hem dem till villatomten var det lite andra regler så fick minska ner gruppen rätt kraftigt, trodde det skulle få fart på äggläggandet men det gjorde ingen skillnad.


Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Höna som inte värper.
« Svar #2 skrivet: 28 jul-20 kl 20:40 »
Det konstiga är att hon ligger i redet nästan varje dag och oftast längre än dom andra, men inte ett ägg i år.
Det är lite tråkigt för hon och tuppen är silverbrakel så det hade blivit  renrasiga ägg.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Höna som inte värper.
« Svar #3 skrivet: 28 jul-20 kl 22:03 »
När någon/några av våra kopparmaraner gav sig till att äta ägg, så tog de de vita först. Behöver ju inte vara så, men ibland när det blir dåligt med ägg kan det vara återbruk...

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Höna som inte värper.
« Svar #4 skrivet: 28 jul-20 kl 23:35 »
Ingen som äter ägg. Jag har ofta kollat direkt när hon går upp.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Höna som inte värper.
« Svar #5 skrivet: 29 jul-20 kl 06:15 »
Har du testat att skilja av endast henne?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Höna som inte värper.
« Svar #6 skrivet: 29 jul-20 kl 13:11 »
Nej, men hur skulle det hjälpa.

Hon och tuppen var ensamma ihop i våras.
Jag är säker på att ingen äter ägg.
Vi har bara en tupp, 4 hönor och 5 kycklingar. 4 Dom går lösa när vi är hemma och det är vi för det mesta i dessa tider.
Först funderade jag på om hon värpte ute någonstans men efter att ha haft koll på henne och sett att hon är ihop med dom andra utom när hon ligger i redet så föll den möjligheten bort.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Höna som inte värper.
« Svar #7 skrivet: 29 jul-20 kl 13:21 »
Hon kan ju ha fått något fel som ger sig om ett tag. Vi hade en som blev lite krasslig, och hon slutade värpa och kom inte igång när hon piggnade till. Vi har inte hönsen för att maximera äggproduktionen, så hon fick vara kvar i alla fall. Efter ett drygt halvår började hon värpa igen och vad jag vet värper hon fortfarande.

Har även märkt att vissa raser behöver mer protein än andra för att inte sluta värpa. Hon blir inte undanträngd vid maten?

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Höna som inte värper.
« Svar #8 skrivet: 29 jul-20 kl 15:11 »
Hon är pigg och fin, röd kam och fjäderdräkten är jättefin.  Hon är högt i rang och blir aldrig undanskuffad.
Vi har henne kvar ett tag till så får vi se, hon är ju så vacker. Funderar bara på vad som är fel.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Höna som inte värper.
« Svar #9 skrivet: 29 jul-20 kl 15:24 »
Hon kanske bara behöver vara motiverad. Till påsk drar hon igång igen ;D

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Höna som inte värper.
« Svar #10 skrivet: 29 jul-20 kl 19:54 »
Så kanske det är. 😂


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 8 användare (2 dolda)
alternaiv, xaelanar, Be, von tratt, Hantverkaren, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser