Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras?  (läst 1493 gånger)

SQ

  • Inlägg: 8
    • Blekinge
Vilken ras?
« skrivet: 25 maj-19 kl 22:28 »
Hej! Vi bor i tätbebyggt område och vill skaffa 3-5 höns (ingen tupp) De kommer inte kunna få gå lösa utan vara i hönsgården (ca 3 m lång och 1,5 m bred och 1,7 hög)
Vilken ras kan trivas bra med detta? Tänker att det behöver vara en lugn ras som inte vill gå runt så mycket på stora områden. Vi vill även att hönsen ska kunna bli tama, gärna så att man kan lyfta dem och hålla dem i famnen (vi har 2 barn, 9 och 11 år) Vi vill ha ägg men troligtvis inga kycklingar.
Tacksam för tips! 😊🐔🐥

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vilken ras?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-19 kl 22:56 »
Alla djur vill röra på sig på stora områden kan man säga.

Men som regel är små raser mer livlig, ju större och tyngre desto lugnare.

Dock för barn så vill jag dela med mig av denna.
https://www.youtube.com/watch?v=WGNLvDPNQfw

Utan en tupp så behöver ni inte oroa er för kycklingar, oavsett ras.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

SQ

  • Inlägg: 8
    • Blekinge
SV: Vilken ras?
« Svar #2 skrivet: 25 maj-19 kl 23:30 »
Vad glad man blir av att se på det klippet 😄🐔🐥 Tack för svaret. Så då ska man inte tänka att en mindre ras behöver mindre yta att röra sig på, utan tvärtom?

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Vilken ras?
« Svar #3 skrivet: 26 maj-19 kl 11:24 »
många gillar dvärgcochin för att de är små och lugna och lätt blir tama.  Själv gillar jag inte fjädrar på ben och fötter som de har så jag har aldrig provat att ha den rasen. Kladdigt blir det ju också de går i gegga, som min hönsgård när det regnar. Men om de hela tiden ska gå i en liten utegård bur får de väl ha strö där alltid, så då kanske geggan inte uppstår, och mindre problem med fjädrar på fötterna.

En nackdel för är väl dock att de gärna vill ruva.


SQ

  • Inlägg: 8
    • Blekinge
SV: Vilken ras?
« Svar #4 skrivet: 26 maj-19 kl 15:08 »
Tack för ditt svar! Ska läsa på lite om den rasen 👍😊

 

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Vilken ras?
« Svar #5 skrivet: 26 maj-19 kl 17:35 »
Tycker det är svårt att få hönorna till att vara så tama som i filmen, av 14 hönor så har jag 2-3st som går att lyfta upp utan större protester.
De som är tamast hos mig är de som är bruna värphybrider, har några vita lohman med men de är väldigt flaxiga av sig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vilken ras?
« Svar #6 skrivet: 27 maj-19 kl 00:04 »
Barn behöver umgås med djur, och höns är faktiskt riktigt tama och gosiga. Våra ungar har haft dem med i tv-soffan, legat och gosat med dem på gräsmattan mm. De flesta raser vi haft har varit minst så tama som i filmen. Just nu så tycker jag de tyska dvärgarna är de som är de lugnaste när jag hanterar dem. Ungarna kan ju ta vilka som helst och sätta sig med, frun pratar med dem och de kommer och tigger och vill vara med. Men jag vill helst att de inte springer runt mina fötter och springer förbi när jag öppnar någon dörr, så jag är lite brysk mot dem (bland annat lyfter dem i gumpen när jag kollar om de ligger på något ägg på golvet), men trots det kan jag klappa alla tyskar och säkert hälften av de andra sorterna. Ungarna tror jag har Wyandotte som den de tycker är en riktigt tam sort. Har för mig att de säger att Isbar är de minst tama.

Absolut tamast har dock MES-arna varit, de är mer som papegojor i sättet. Men de är värmekrävande så de går inte att ha i ouppvärmt hönshus.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Vilken ras?
« Svar #7 skrivet: 27 maj-19 kl 12:22 »
Jag misstänker att det gör stor skillnad om kycklingarna kommer från kläckare eller hönsmamma.   De som inte har hönsmamma utan mera mänskomamma som pysslar med dem från början och lyfter upp dem blir tamare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vilken ras?
« Svar #8 skrivet: 27 maj-19 kl 12:30 »
Jo, det kan man se på våra eftersom vi kör både med surhöna och elektrisk kläckare. Men det hänger också på vilken höna man lägger dem under...

Fast när ungarna får tag i dem blir de rätt fort tama ändå ;D


Vaktlarna var förresten sämst på att bli tama, kom jag ihåg nu.

SQ

  • Inlägg: 8
    • Blekinge
SV: Vilken ras?
« Svar #9 skrivet: 28 maj-19 kl 22:50 »
Tack så jättemycket för alla era svar! 😊🐥

Jojsmamma

  • Gäst
SV: Vilken ras?
« Svar #10 skrivet: 08 jun-19 kl 23:35 »
Jag vill slå ett slag för dvärgkochin till villaträdgården - de är så vansinnigt söta och snälla!   


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser