Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bordercollie utan får?  (läst 13488 gånger)

sidra

  • Inlägg: 70
Bordercollie utan får?
« skrivet: 05 jun-05 kl 15:29 »
Hej!
Tycker att bordercollie är en sån fin hundras, men kan man ha en utan att ha får?
 Blir dom mycket olyckliga då eller finns det individer -  linjer med olika vallningsbehov? Finns det något man kan göra med dom istället?
Vad tycker ni som har erfarenhet av hundrasen?

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-05 kl 17:44 »
Hejsan Sidra,

Har ingen erfarenhet av just den rasen, men jag har en annan sorts vallare nämligen katalansk vallhund.

Det som verkar vara ett generellt behov hos vallare är att dom vill arbeta o samspela med föraren många timmar varje dag. Vet inte om det spelar nån roll vad för sorts arbete det är frågan om, kanske huvudsaken är att dom får utlopp för sina naturliga beteenden? Just samspelet verkar vara otroligt viktigt för min hund, hon vill oxå ha en tydlig ledning o kan reagera mkt snabbt om hon inte får det.

Det jag vet om vallhundsraser är att dom kan ha en benägenhet att bli nervösa om dom inte får utlopp för sitt behov av aktivitet o om föraren inte engagerar sig i relationen.

Kanske man ska ta det som sägs om vallhundars stora behov av just vallning med en liten nypa salt? Enligt det jag har läst så ska det tex inte passa mig alls att ha en sån. Jag är sjukpensionär med begränsad rörlighet o energi, jag kan inte vara ute o arbeta med min hund i många timmar varje dag. Däremot jobbar jag på ett mkt gott samspel med min hund o vi hittar på mkt saker som aktiverar henne utan att det tar all min energi.

Jag vill bo med skogen i ryggen.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #2 skrivet: 05 jun-05 kl 20:24 »
Alla hundar, oavsett ras, behöver aktiveras för att må bra. Vissa raser är dessutom framavlade för att vara speciellt bra på något. En bc ska t ex vara en hund som är tokglad i att arbeta, ex valla. För att registrera valparna ska avelsdjuren ha gjort bl a arbetsprov och blivit godkända i dessa. Några mindre arbetsvilliga linjer finns det m a o inte. En del bc-ägare aktiverar sina hundar med ex lydnad eller agility. Och ja, bc är en typisk ras som blir "mycket olycklig" över att inte få jobba.

Mitt råd är att välja ras efter vad du vill göra med hunden. På så vis underlättar du både för dig själv och din fyrbenta kompis.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

sidra

  • Inlägg: 70
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #3 skrivet: 06 jun-05 kl 21:13 »
Tack för era svar. Jag tycker det verkar så sympatiskt med en vallhund.
Vill inte ha en jakthund som blir frestad att springa efter harar hela tiden när vi är ute och går. Har hört att vallhundar väntar in familjen hela tiden.
I England sa dom att det finns uppfödare som är väldigt inriktade på att föda upp duktiga vallare och att andra som inriktar sig mera på gårds, sällskaps och allt i allo bordercollies. Men det är kanske "gatkorsningar".
Sidra

Lusa

  • Gäst
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #4 skrivet: 06 jun-05 kl 21:37 »
min personliga åsikt är att ska man inte valla så ska man inte köpa en bc.
Det finns mASSOR med andra raser som lämpar sej jättebra som gårdshundar/sällskapshundar att näst intill bara lunka runt och se söta ut ;)
nä skojja lite.. alla hudnar måste såklart aktiveras.. men dom flesta kan enkelt aktivera i lydnad och lite andra roliga saker medans det krävs en del mer för att aktivera en vallhund på rätt sätt (en drös med får är ju att föreslå tex)

Det finns ju fler vallhundar som inte har vallningen lika fast i skallen också. Om de tär just vallhundens sätt att jobba och vara som lockar. Är det unseendet såp finns det många raser som är lite lik bc också. Men untseendet är ju det sista man ska kika på.
Lycka till hur du än gör!
Och beslutar du ändå dej för att skaffa en bc så finns det ju faktiskt MÅNGA som inte vallar. utan tex tränar agility eller lydnad. Men jag kan tyckas det lite olyckligt med en bc som inte får valla faktiskt. Det är också det den är framtagen till.. det känns lite knasigt att börja ändra om i rasers ursprung sådär tycker jag. Det är inte så konstigt det slutar olyckligt i så många fall  :'(
Många människor verkar tro att "hund som hund" och på det viset hamnar skarpa hundar hos barnfamiljer och aktiva hundar hamnar hos sjukpensionärer osv osv. Så man ska tänka på vad för egenskaper man vill ha av hunden och sedan utgå ifrån det.
Men lycka till oavsett hur det blir! :)
« Senast ändrad: 06 jun-05 kl 21:40 av Lusa »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #5 skrivet: 07 jun-05 kl 09:02 »
Tack för era svar. Jag tycker det verkar så sympatiskt med en vallhund.
Vill inte ha en jakthund som blir frestad att springa efter harar hela tiden när vi är ute och går. Har hört att vallhundar väntar in familjen hela tiden.
I England sa dom att det finns uppfödare som är väldigt inriktade på att föda upp duktiga vallare och att andra som inriktar sig mera på gårds, sällskaps och allt i allo bordercollies. Men det är kanske "gatkorsningar".
Sidra

Vallhundar ÄR sympatiska - och krävande hundar som mår dåligt utan att få använda kropp och knopp. Om det är en "familjehund" du är ute efter, så anser jag dock att det finns många bättre alternativ än en utpräglad vallhund.

Hundar, oavsett ras, präglas av sin familj. En vallhund följer inte familjen mer än någon annan hund enkom för att det är en vallare. Det krävs träning för att få en följsam vallhund! Sedan har förstås vallaren ett nedärvt beteende som man utnyttjar. På samma sätt är det med jakthundar. En bra jakthund är en sådan som INTE rusar efter varje doftspår ute i terrängen utan lugnt inväntar kommando från sin förare. Därför kan man mycket väl ha en jakthund som "väntar in familjen". Men jakthundar är även de arbetande hundar, så som enbart sällskap i soffan är de inte så väl lämpade.

Att en ras "delas upp" i olika grupper för skilda användningsområden förekommer i Sverige, bl a bland goldenuppfödare (grovt uttryckt jakt/sällskap). Säkert görs liknande val på andra håll. Jag begriper emellertid inte alls varför. Att välja en ras efter vad man är ute efter för typ av hund  (och därefter individ för att det ska "klicka" mellan hund och förare) kan inte vara så svårt. Det handlar trots allt om ett förhållande som ska hålla i många år framöver.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #6 skrivet: 07 jun-05 kl 10:29 »
 Nu ska jag absolut inte ge mig ut för att vara någon expert på Vallhundar eller Border Collies, för det är jag absolut inte! Jag har bara ägt min valp i två veckor ;)
 Men om det är just egenskapen att hålla sig till familjen som du främst är ute efter så finns det en massa andra raser som är bättre än en Vallhund, tex Cocker Spanieln är speciellt framavlad för att i jakt hålla sig nära husse/matte. Jag har en kompis som äger en Cocker som inte jagar, men hunden sitter som ett häftplåster på matte var hon än går. Att hålla sig till matte/husse har mest med uppfostran än rasen att göra för ALLA hundar har jaktinstinkt. Min Stående fågelhund vet vad han får och inte får göra (för det mesta...) och sticker inte efter vilt i tid och otid.
 Innan jag skaffade får så var det bara en enda hundras som jag ALDRIG skulle skaffa och det var Border Collie.... Och det beror på alla understimulerade frustrerade Border Collies och Borderkorsningar jag träffat. Exempel: Fler som vallar precis alla bilar dom ser, vissa är smarta och stannar vid vägkanten i tid, andra inte (och dom blir ju tyvärr inte så långlivade :'(). Några stycken som har varit riktiga "häradsbetäckare" och stuckit miltals så fort en tik löpt. Andra som sticker ut och jagar rådjur (och dödar dem de får tag på) så fort en dörr varit öppen (och tänk på att en Border är ovanligt smart och oftast snabbt lär sig att öppna dörrar själv). Sen har vi dom som sticker och "tjuvvallar" alla djur dom får tag på+cyklar, barn och allt annat som rör sig.
 Men nu sitter jag här med en Borderkille och hoppas att jag ska klara av den ovanligt smarta lättlärda hund jag fått tag på. När det är så lätt att lära in rätt saker så är det väl lika lätt att lära in fel antar jag, och det känns himla ansvarsfullt.... Men samtidigt stimulerande eftersom jag vet att jag har meningsfulla uppgifter åt honom.
 Säkert kan en Border leva ett bra liv utan att valla, men det måste vara betydligt enklare att skaffa en annan hundras om det inte är vallningsegenskaperna man är ute efter.
 I Sverige har man inte skiljt på arbetande/inte arbetande Border Collies i avelsarbetet. Men om man nu vill ha en vallningsras till sällskap så finns ju Kelpie, där ska det finnas två olika grenar har jag för mig, en working och en utställningslinje.
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #7 skrivet: 07 jun-05 kl 10:44 »
Håller med föregående skrivare. Får inte en arbetande hund den aktivering den behöver, så hittar den på egna påhitt. Mer eller mindre roliga. Jag har själv en som jagar bilar och det är inte kul! Inte bara det att hundens liv kan gå åt utan som hundägare så har du fullt ansvar för vad din hund gör. Kör bilen i diket och blir totalkvaddad, måste du stå för kostnaderna.
Då BCn verkligen är utvecklad vallhund, så bör man tänka både en och två gånger om inte en annan ras vore bättre om man nu inte ska valla.
Kelpien - visst, men du har även schäfer, briard, bearded collie som faktiskt oxå är en vallhund mfl Dessa är inte längre så utpräglade vallhundar, men det finns där. Samarbetsvilja och arbetsvilja.
Att tänka på är ju också att vallningen är ju en form av jaktbeteende i hunden. Har inte hunden tillräckligt med anlag så kan vallningsbeteenden övergå till jakt och då har du en "jakthund".
« Senast ändrad: 07 jun-05 kl 10:45 av Lili »

I@

  • Gäst
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #8 skrivet: 07 jun-05 kl 11:12 »
Hej!
Bordercollie är i behov av mycket aktivitet. Den behöver inte valla för få rätt stimulans, utan den brukar nöja sig med olika andra aktiviteter så som agility, mm. Om den är ostimulerad brukar den bli jobbig, tex brukar den kunna börja valla människorna i familjen eller få andra konstiga idéer.

Mvh Ia

Ida and Animals

  • Gäst
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #9 skrivet: 03 aug-05 kl 11:44 »
Vi hade border collie hon var lycklig även om hon inte vallade.


/Ida

Anthea

  • Gäst
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #10 skrivet: 16 aug-05 kl 08:56 »
Varför inte labrador eller som någon annan tipsade om, spanilel. Trevliga, vänliga hundar som i och för sig är jakthundar, men avlade för att jaga nära och tillsammans med husse/matte. Vår labbe går aldrig från gården eller från oss om vi är ute i skogen, vilket gärna terrrierna, och även vallhunden(!) gärna gör om de får chansen.

Lycka till!

rufs

  • Gäst
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #11 skrivet: 25 sep-05 kl 21:53 »
Hej!

Bordercollien är en otroligt lättstressad hund. Jag vet en bordercollie som har hållt på att valla ihjäl en flock får på 5 st djur. Hon omplacerade hunden till en fårägare med större besättning.

Grunden för vall är jakt, att följa djuren,  vallhunden driver det men inte för att döda. Många vallhundar får utlopp för sina egenskaper genom att jaga bilar,cyklar, joggare etc.

Bordercollien är en fin hund i rätt miljö. Har  själv varit och kollat på vallningstävlingar och är imponerad, men den kräver rätt ägare. Det finns hundar med vallanlag som är lämpligare tycker jag som allroundhund. Gå in på www.skk.se klicka på länkar och kolla olika raser och maila uppfödare och rasklubb för att få mer inf.

Hoppas du hittar en ras du trivs med, det finns så många att välja på :D Rufs

_heavenly_

  • Gäst
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #12 skrivet: 17 nov-05 kl 22:37 »
Hejsan!

Jag är en lycklig ägare till en bc på 7 år. Mina föräldrar har varit uppfödare och har själv 6 st. De har gård, dock inga får utan kor, men jag har själv vallat med min bc på får.

Bc ÄR en hund som behöver mycket stimulans, annars är det lätt att bc börjar valla cyklister, bilar och annat.

Generellt så har mina föräldrar inte sålt bc från våra kullar till folk som inte har haft djur, dvs kor eller får att valla på, men det har funnits undantag för dem som varit aktiva med sina hundar.

Beror på hur mycket tid man vill lägga ner på sin hund.
Alla hundar behöver som sagt aktivering, men jag har tränat allt från agillity, sök, spår till lydnad med min bc.

En hund blir vad man "gör" den till, dvs hur man uppfostrar den.

Jag har nyss flyttat till lägenhet och har därför låtit min hund stanna kvar hos mina föräldrar på gården, för att jag har sett på min bc hane att han inte klarar av stadslivet. Han blir förvirrad och lite aggressiv när han möter vissa personer.

Mycket kärlek till sin hund, och mycket fantasi och aktiviteter så kan man få en toppenhund.  :)

AKS

  • Inlägg: 73
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #13 skrivet: 18 nov-05 kl 11:49 »
Varför inte en vanlig långhårig collie, eller någon annan typ av vallhundsras som inte längre avlas för att valla?

collie är en jättetrevlig hund, som inte är lika utpräglad vallare som bordercollien numera, men som självklart behöver massor av aktivering inte minst för "knoppen". Det finns massor av andra vallande raser som passar bättre som sällskapshund/gårdshund än just bordercollien.

Neiklot

  • Gäst
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #14 skrivet: 18 nov-05 kl 16:46 »
Border Collie - den (i särklass?) bästa vallhunden som finns.

Framavlad för att valla, och finns en jävla massa vallhund i den!

Så att skaffa en bordercollie, är som att skaffa en häst och låta den stå i boxen, gräva ett grönsaksland i stenig bergsmarker - för att sedan strunta i att gallra..

Ja, du förstår!

..
« Senast ändrad: 20 nov-05 kl 13:03 av Neiklot »

lerälva

  • Inlägg: 19
  • we are free to be free
    • Värmland
    • www.denvertikaladansen.blogspot.com
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #15 skrivet: 19 nov-05 kl 11:31 »
Hej Sidra!
Jag har en bc-tik på två år, som inte vallar. Istället är vi i skogen minst en timme om dan, och tränar lydnad, agility och spår på brukshundklubben. Så snart snön kommer ska vi även börja med drag.
Det är MYCKET jobb med bordercollie, tänk dej att ha ett femårigt litet barn i kanske femton år som aldrig blir vuxen. som vill springa, springa, springa.
Men tänk dej också den djupa kontakt som växer upp mellan er, hur hunden nästan kan läsa dina tankar.
Min åsikt är, att om man avgudar rasen bordercollie, inte har möjlighet att valla, men har många timmars ledig tid varje dag att ägna enbart åt hunden, då får man skaffa hunden.
Det finns sk "oseriösa" uppfödare som föder upp oregistrerade valpar, med föräldrar som inte gjort vallhundsprovet. Det finns också bordercollies som inte är bra på att valla, och söker nya hem (då är de förstås inte valpar längre)
Var försiktig! Se till att få träffa båda föräldrarna till valpen, se efter så de är lugna, trygga och harmoniska.
En border collie som är stressig, bitsk och okontrollerbar är inte något man vill ha.
Hoppas de här orden hjälper dej något i ditt beslut. Jag älskar min Pixie mer än allt annat i världen, trots mycket jobb så har jag aldrig ångrat att jag gick emot vad alla sa om rasen.  
..I have stood silent among the trees
in the twilight of a summers evening
until I have been forgotten in the midst of things.. // Christopher Titmuss

slim

  • Gäst
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #16 skrivet: 19 apr-06 kl 15:36 »
Hej jag har 8 border collie. och av min erfarenhet ska du inte ha en border collie. Du kan gå in på www.svak.se för att få reda mer om rasen.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Bordercollie utan får?
« Svar #17 skrivet: 05 maj-06 kl 18:49 »
Min erfarenhet av border colli (har bara en blandras border) är att den mycket väl kan få utlopp för mycket av sin energi på annat håll. (Jag förbehåller mig rätten att ha fel)

Själv har jag använt min jycke (när han fortfarande var ung) som en extra hjälp. Han har sen liten hämtat mina kläder varje morgon så att jag kunde klä på mig i sängen i samband med värk och lång sjukskrivning. Han fick lära sig massor med knep och tricks och konster. Vi har alltid haft katter men han har ALDRIG vallat dem.
Däremot hade jag honom med på jobbet varje dag de första åren. Där hämtade han också grejor åt mig, tex kvastar, spadar och allt annat mek man behöver i en häststall. när han var fullvuxen drog han ungarna till och från skolan varje dag, vintertid drog han hem matvarorna från affären osv..han har alltid "hjälpt till" på något sätt vilket jag tror gjorde hans behov av arbete tillfredsställt. Idag är han nästan 13 år, vid full vigör och njuter sina gamla dagar på en mjuk gräsmatta med ett färskt oxben då och då ...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser