Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag para min Amstaff med?  (läst 7601 gånger)

Alfa

  • Gäst
Vad ska jag para min Amstaff med?
« skrivet: 12 jan-07 kl 19:42 »
Hej vi har en amstafftik på 3,5 år som vi har planer på att para framöver.
Vad tycker ni verkar lämpligt att para med. Min tanke var att inte para med en amstaffhane med rädsla för att få någon kampgalning som vill köpa valp.
Hade en tanke om en boxerkille för att få valpar mer åt sällskapshållet, men hade en veterinär på besök nu som tyckte det var en usel ide då det kanske blir en väldigt livlig hund som dessutom är större än staffen. Hon tyckte engelsk staff var bättre. Vad tycker ni? Jag älskar ju boxern och amstaffen men hur blir det, kanske skit? Vad har ni för erfarenheter?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-07 kl 21:09 »
Jag förstår inte varför du inte kan para med en hund av samma ras. Det är ju du som väljer köpare, så det är ju bara att rata eventuella "kampgalningar".
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lusa

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #2 skrivet: 13 jan-07 kl 12:33 »
jag hoppas att du skojjar! ???



filurfigur

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #3 skrivet: 13 jan-07 kl 13:58 »
Citera
jag hoppas att du skojjar!


Det hoppades jag med, men har en känsla av att det är på allvar...  :-\

Och jag tycker uppriktigt synd om alla duktiga och seriösa uppfödare som lägger ner massvis med tid, energi och pengar på att arbeta för att få bort sjukdomar på sina raser, samt att få fram friska, sunda hundar som motsvarar rasstandarden.

Att det ibland råkar hända att två hundar parar sig, fast att de är olika ras etc, och att det blir blandrasvalpar är en sak, MEN att medvetet föda upp blandrashundar tycker jag är ganska oansvarigt. Dessutom kryllar det av hundar som behöver ett nytt hem, så varför medvetet föda upp ännu fler blandrasvalpar??   ???





 

Lusa

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #4 skrivet: 13 jan-07 kl 17:56 »
Hej vi har en amstafftik på 3,5 år som vi har planer på att para framöver.
Vad tycker ni verkar lämpligt att para med. Min tanke var att inte para med en amstaffhane med rädsla för att få någon kampgalning som vill köpa valp.
Hade en tanke om en boxerkille för att få valpar mer åt sällskapshållet, men hade en veterinär på besök nu som tyckte det var en usel ide då det kanske blir en väldigt livlig hund som dessutom är större än staffen. Hon tyckte engelsk staff var bättre. Vad tycker ni? Jag älskar ju boxern och amstaffen men hur blir det, kanske skit? Vad har ni för erfarenheter?

För det första så lockar du fler oseriösa valpköpare om du parar din amstaff med någon annan ras.
Håll dig till samma ras och leta fram den bästa av dom bästa amstaffhanarna som finns för din tik och vad du söker att finna i din tiks avklommor.
hur kan en veterinär rekomendera att para amstaff med staff? Tycker det är oansvarigt för en person med så stort nflytande på hundägare!
Hur du får boxer mer till sällskapshållet än Amstaff förstår jag inte heller. Och vad igentligen menar du med "sällskap"? Amstaff är ju den ultimata familjehunden om man finner hundar som är bra. Och det tycker jag du skall göra, om du nu ens igentligen borde ta valpar på din tik?, satsa på att få fram fina,stabila och friska amstaffvalpar istället.

varför vill du para din tik? vad har du för mål med din avel, och vad har din hund att tillföra rasen?
« Senast ändrad: 13 jan-07 kl 17:59 av Lusa »

Lusa

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #5 skrivet: 13 jan-07 kl 17:59 »


Det hoppades jag med, men har en känsla av att det är på allvar...  :-\

Och jag tycker uppriktigt synd om alla duktiga och seriösa uppfödare som lägger ner massvis med tid, energi och pengar på att arbeta för att få bort sjukdomar på sina raser, samt att få fram friska, sunda hundar som motsvarar rasstandarden.

Att det ibland råkar hända att två hundar parar sig, fast att de är olika ras etc, och att det blir blandrasvalpar är en sak, MEN att medvetet föda upp blandrashundar tycker jag är ganska oansvarigt. Dessutom kryllar det av hundar som behöver ett nytt hem, så varför medvetet föda upp ännu fler blandrasvalpar??   ???





 

ja precis!

lite_av_varje

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #6 skrivet: 13 jan-07 kl 19:24 »
Hej vi har en amstafftik på 3,5 år som vi har planer på att para framöver.
Vad tycker ni verkar lämpligt att para med. Min tanke var att inte para med en amstaffhane med rädsla för att få någon kampgalning som vill köpa valp.
Hade en tanke om en boxerkille för att få valpar mer åt sällskapshållet, men hade en veterinär på besök nu som tyckte det var en usel ide då det kanske blir en väldigt livlig hund som dessutom är större än staffen. Hon tyckte engelsk staff var bättre. Vad tycker ni? Jag älskar ju boxern och amstaffen men hur blir det, kanske skit? Vad har ni för erfarenheter?

men du, varför para din hund? för att du tror att du kommer tjäna pengar på det eller?? och jag håller med övriga,para INTE, det finns så många övergivna/billiga hundar ändå. >:(

Florina

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #7 skrivet: 14 jan-07 kl 15:58 »

Hej vi har en amstafftik på 3,5 år som vi har planer på att para framöver.
Vad tycker ni verkar lämpligt att para med. Min tanke var att inte para med en amstaffhane med rädsla för att få någon kampgalning som vill köpa valp.
Hade en tanke om en boxerkille för att få valpar mer åt sällskapshållet, men hade en veterinär på besök nu som tyckte det var en usel ide då det kanske blir en väldigt livlig hund som dessutom är större än staffen. Hon tyckte engelsk staff var bättre. Vad tycker ni? Jag älskar ju boxern och amstaffen


Suck Suck vilka ideer! Har du inget att göra eller??


Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #8 skrivet: 14 jan-07 kl 20:23 »
Jag tycker att du ska se till att få en mantalbeskrivning och en Hd-röntgen samt MINST ett blått band på  utställning på din hund för att se om hon är lämplig för avel.
Därefter tycker jag att du ska leta efter en godkänd Amstaff-hane som kompletterar din hunds brister och förtjänster.
När valparna väl kommit så ska dom registreras, vaccineras, veterinärbesiktas och förses med stamtavla från SKK, så är det DITT ansvar att inte sälja dom till valpköpare som inte är någon "kampgalning" utan någon som är ute efter rasens goda förtjänster.

Det har ingen betydelse vad du korsar in om valpköparen är ute efter en hund att slåss med, en blandras går precis lika bra att trigga till slagsmål. Det är ditt ansvar att se till att inte sälja någon hund till dessa människor.

En seriöst planerad valpkull lockar seriösa valpköpare.

Läs     http://www.amstaffklubben.se/
          http://www.skk.se
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #9 skrivet: 15 jan-07 kl 14:36 »
Citera
Och jag tycker uppriktigt synd om alla duktiga och seriösa uppfödare som lägger ner massvis med tid, energi och pengar på att arbeta för att få bort sjukdomar på sina raser, samt att få fram friska, sunda hundar som motsvarar rasstandarden.
Varför är det synd om dem? Det är väl deras val?
Citera
För det första så lockar du fler oseriösa valpköpare om du parar din amstaff med någon annan ras.
Det håller jag med om!
Kaninuppfödare och pelargontant.

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #10 skrivet: 16 jan-07 kl 14:09 »
amstaff skall givetvis paras med amstaff vad annars >:(
varför förse marknaden med fler "billiga"hundar som hamnar i orätta händer! >:(
tänk på det liv som DU vill ge valparna!
det är DU som blir ansvarig för de valpar som föds!
är du uppriktigt orolig för "kamphundarnas" utveckling  så sterilisera/kastrera hunden istället.
 Varför förse marknaden med ännu fler hundar-glöm inte att hundar som inte ÄR skarpa. KAN missbrukas som OFFERHUNDAR!!!

så tänk igenom ditt beslut noga.

Lusa

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #11 skrivet: 17 jan-07 kl 15:13 »
du har haft hunden i 2 månader eller ???
« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 15:14 av Lusa »

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #12 skrivet: 17 jan-07 kl 17:29 »
du har haft hunden i 2 månader eller ???
Det står faktiskt inte att hon ska para hunden i morgon!!
Det är mycket bra att man har lite framförhållning och söker information långt innan det börjar bli dags att para hunden om man har tänkt göra det.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lusa

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #13 skrivet: 18 jan-07 kl 11:45 »
självfallet.  reagerar bara på detta eftersom det inte verkar vara något klokt i någonting hon planerat. Det är bra att få kritik i ett sånt här beslut! kanske får det henne på rätt köl.. för för mig ser det inte riktigt klokt ut!

sixt

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #14 skrivet: 21 jan-07 kl 14:15 »
Jag tor på blandrashundar som renrashundar. Har själv världens finste Amstaff/Bordercollie kille. Tror att det skulle bli super bra valpar av Amstaff/Boxer!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #15 skrivet: 21 jan-07 kl 20:01 »
Tror att det skulle bli super bra valpar av Amstaff/Boxer!

Varför då?

Anna Strömberg

  • Inlägg: 8
    • Östergötland
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #16 skrivet: 04 feb-07 kl 15:23 »
Ursäkta ordvalet, men vad F-N har det flugit i alla här inne? Jag tycker det är omänskligt som ni flyger på denna person som vill ha tips och råd.

Hon funderar över en sak och ber om hjälp och blir direkt påflugen med mer eller mindre personangrepp - om en person ni aldrig träffat eller egentligen har en aning om hur hon tänker, resonerar och känner.

Och allt detta snack om "varför sätta fler valpar till världen när det finns så många redan"? Hur många av er har slagit bort tanken att föda egna barn och ser det som ABSOLUT SJÄLVKLART att ni ska adoptera istället. För jag menar, varför sätta egna barn till världen när det finns så många som behöver föräldrar?
Visst finns det valpar redan. Kanske bäst att stänga alla kennlar tills alla nu existerande hundar är slut?

Jag uttalar mig inte i frågan om vilken ras som ska väljas att para amstaffen med, eller om parning ens ska ske. Jag föreslår att frågan ställs till en amstaff-uppfödare, skk, hundpsykolog eller veterinär (som ju redan gjorts för visso).

Det jag reagerar på i denna tråd är alla som går ut stenhårt med: 'vem i helvete är du som har såna idiotiska tankar?! Lyssna på mig för jag vet bäst i detta och tänker INTE komma med tips och råd, utan jag väljer att kalla dig idiot i stället!'

Skärp er - hon ställde en fråga, och tycker ni att hon må vara på villovägar så berätta det på ett vänligt och seriöst sätt!


Lusa

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #17 skrivet: 05 feb-07 kl 11:41 »
Ursäkta ordvalet, men vad F-N har det flugit i alla här inne? Jag tycker det är omänskligt som ni flyger på denna person som vill ha tips och råd.

Hon funderar över en sak och ber om hjälp och blir direkt påflugen med mer eller mindre personangrepp - om en person ni aldrig träffat eller egentligen har en aning om hur hon tänker, resonerar och känner.

Och allt detta snack om "varför sätta fler valpar till världen när det finns så många redan"? Hur många av er har slagit bort tanken att föda egna barn och ser det som ABSOLUT SJÄLVKLART att ni ska adoptera istället. För jag menar, varför sätta egna barn till världen när det finns så många som behöver föräldrar?
Visst finns det valpar redan. Kanske bäst att stänga alla kennlar tills alla nu existerande hundar är slut?

Jag uttalar mig inte i frågan om vilken ras som ska väljas att para amstaffen med, eller om parning ens ska ske. Jag föreslår att frågan ställs till en amstaff-uppfödare, skk, hundpsykolog eller veterinär (som ju redan gjorts för visso).

Det jag reagerar på i denna tråd är alla som går ut stenhårt med: 'vem i helvete är du som har såna idiotiska tankar?! Lyssna på mig för jag vet bäst i detta och tänker INTE komma med tips och råd, utan jag väljer att kalla dig idiot i stället!'

Skärp er - hon ställde en fråga, och tycker ni att hon må vara på villovägar så berätta det på ett vänligt och seriöst sätt!


vem är det som skriver på ett ovänligt eller oseriöst sätt igentligen? Ingen annan än du har använt sämre valda ord i den här diskussionen.  ::)
Vem är du att bestämma vad andra skall tycka och skriva? Jag ser endast GODA RÅD i denna tråden, Om hon itne ville ha en duiskussion, varför stata en tråd på ett forum?

Du anser att om man inte håller med i saken, ska man inte yttra sig eller? Och att flertalet personer i denna tråden tycker lika väger inte nåt i diskussionen?

personangrepp? påflugen? stänga alla kennlar? Ingen har sagt "vem i helvete är du" osv.. det är DU som har hittat på dom här orden och tolkat.

nej det är du som borde skärpa dig!

« Senast ändrad: 05 feb-07 kl 11:44 av Lusa »

filurfigur

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #18 skrivet: 05 feb-07 kl 19:44 »
Ja jag håller med dig Lusa. Det var bra skrivit.  :)

huskygirl

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #19 skrivet: 17 feb-07 kl 18:26 »
Jag förstår inte varför alla är så emot blandraser! Jag har tre stycken som jag älskar över allt annat varav en är efter egen uppfödning. Jag kommer att para min tik så fort hon börjar löpa nu i vår. Jag har redan sett ut en hanne som hon ska paras med, å gissa vad det är jo en blandras! Skulle dom vara mindre värda för det som hundar? Förstår inte det. Jag tycker att det var bra att hon frågar å funderar. Känner du hanen i fråga å tycker att det är en mysig och trvlig hund så ser jag inga hinder för att du parar dom,men det är bara min åsikt! Vad tycker hannens ägare? Tycker hon att hennes hane är en bra vovve att para med? Bra i psyke? osv...

Hoppas att det går bra med parning å valpning för dig vilken ras du än väljer!

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #20 skrivet: 17 feb-07 kl 18:32 »
Jag förstår inte varför alla är så emot blandraser! Jag har tre stycken som jag älskar över allt annat varav en är efter egen uppfödning. Jag kommer att para min tik så fort hon börjar löpa nu i vår. Jag har redan sett ut en hanne som hon ska paras med, å gissa vad det är jo en blandras! Skulle dom vara mindre värda för det som hundar? Förstår inte det. Jag tycker att det var bra att hon frågar å funderar. Känner du hanen i fråga å tycker att det är en mysig och trvlig hund så ser jag inga hinder för att du parar dom,men det är bara min åsikt! Vad tycker hannens ägare? Tycker hon att hennes hane är en bra vovve att para med? Bra i psyke? osv...

Hoppas att det går bra med parning å valpning för dig vilken ras du än väljer!

ja, risken med blandraser är väl att man inte vet hur mycket det blir i hunden av varje ras. man parar tex. en bordercollie med en amstaff,antingen blir dev väldigt framåt, eller väldigt aggresiv eller något annant.
med "rena raser" vet du lite grann vad du har att vänta dig, för jag utgår från att alla som ska köpa hund kollar efter lugna och stabila hundar? :D

huskygirl

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #21 skrivet: 17 feb-07 kl 18:38 »
ja, risken med blandraser är väl att man inte vet hur mycket det blir i hunden av varje ras. man parar tex. en bordercollie med en amstaff,antingen blir dev väldigt framåt, eller väldigt aggresiv eller något annant.
med "rena raser" vet du lite grann vad du har att vänta dig, för jag utgår från att alla som ska köpa hund kollar efter lugna och stabila hundar? :D
Men om jag får säga så är varje hund en enskild individ, alla individer är olika även fast dom kommer från samma kull.
För att hunden är rasren så betyder väl inte det att alla är lugna, stabila,trvliga hundar eller? Är det något som säljaren kan garantera? Nej antagligen inte...

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #22 skrivet: 17 feb-07 kl 18:43 »
Men om jag får säga så är varje hund en enskild individ, alla individer är olika även fast dom kommer från samma kull.
För att hunden är rasren så betyder väl inte det att alla är lugna, stabila,trvliga hundar eller? Är det något som säljaren kan garantera? Nej antagligen inte...

ja, visst är alla hundar individer, och en seriös uppfödare avlar ENBART på bra individer. dvs, dem tävlar, göt MH test mm
när jag köper hund tittar jag först och främst på föräldrarna(träffar dem) sedan på stamtavlan, sedan på tester,tävlingar mm och bildar mig en uppfattning om kullen...man kan sådeles inte alltid gå enbart på stamtavlan heller,även om det numera är ganska säkert att göra det. min storpudel partyline`s High flying köpte jag nästan enbart på föräldrarna.men med hans stamtavla var det inget att tveka på kan jag säga. så..håll koll....och det viktigaste utav allt: du måste veta vad DU söker för att kunna hitta det!

Florina

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #23 skrivet: 18 feb-07 kl 20:23 »
Jag har en blandis rottis/dobber men likväl så tycker jag inte om när man vill vara seriös och samtidigt leka me olika blandisar.

Det är så att de flesta hundarna som har drive i sig TYVÄRR hamnar i hem som inte ger de hundarna vad de behöver, så e de bara.

Har jobbat på en vetrinärklinik O DÄR AVLIVAS DE >:(

Jag tror att frågande person är en mkt lämplig hundägare men valpköparna ::)

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #24 skrivet: 18 feb-07 kl 20:47 »
Jag tror att frågande person är en mkt lämplig hundägare men valpköparna ::)
Mmm....förutsatt att personen ifråga vet vad som ligger bakom och jämte i linjerna. Annars kan du få valpar som blir handikappade resten av livet.

Florina

  • Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #25 skrivet: 18 feb-07 kl 21:29 »
Håller me föregående talare absolut.... vill bara inte kritisera henne o hennes hunds relation, utan bara hennes vilja att ta upp en kull valpar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser