Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttkvarn  (läst 6880 gånger)

Shimoda

  • Inlägg: 23
Köttkvarn
« skrivet: 28 sep-04 kl 16:19 »
Är det någon som vet om det finns nya gammeldags handvevade köttkvarnar att få tag inågonstans? Har letat runt efter begagnade på loppisar o.d men de jag sett har varit bedrövligt skick, rostiga och eländiga.

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Köttkvarn
« Svar #1 skrivet: 12 okt-04 kl 09:36 »
Det verkar otroligt att du inte stött på en köttkvarn som är fräsch på något secondhandställe.

Senast jag var på Kupan i min stad (Kalmar) så fanns säkert 4-5 stycken kvarnar som såg klart godkända ut för ca 20-25 kr /st. Tycker för övrigt ofta att man ser till synes oanvända handvevade köttkvarnar lite varstans. Beror förstås på var man bor.

Att det kan finnas lite ytrost på köttkvarnarna är inget konstigt. Gjutgodset de är gjorda av är inte rostfritt och då man diskar en köttkvarn som har mycket skrymslen och vrår blir nästan alltid lite vatten kvar nånstans på kvarnen som gör att rosten får fäste på sina håll.

OBS diska aldrig en köttkvarn eller knivarna till den i diskmaskin. Då får man garanterat en sträv obehaglig grå och knottrig yta som känns väldigt ofräsch i kontakt med livsmedel.

Lycka till i letandet.

/Ebba
« Senast ändrad: 12 okt-04 kl 09:37 av Ebba »

LindaIV

  • Gäst
Re:Köttkvarn
« Svar #2 skrivet: 09 jun-06 kl 21:14 »
Jag har en köttkvarn. Äldre model, vet inte från vilket år men den är i jättefint skick. Hitta den hos mormor:) Den är från husqvarna- Maila mig om du vill se en bild!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Köttkvarn
« Svar #3 skrivet: 10 jun-06 kl 12:33 »
Det finns säkert någon här som kan hitta en gammal köttkvarn. Jag använder en sådan till korv, eftersom de bitar av slaktkroppen som man inte vill tugga själv innehåller en del senor och hinnor. Hushållsassistentens kvarn maktar inte detta, men det gör en handkvarn, och maten som man producerar är inte detsamma som det man gör av de bättre bitarna, men då man vet att det är ljushår bättre än en köpt "grillkorv", och så kan man krydda efter egen smak, och med en nitisk instinkt att inget får slängas (och hönsen är mätta) kan man göra en hyfsad grovmalen ölkorv av det som annars kanske inte används. kryddad med vitlök och paprika, torkad en tid påminner de ordentligt om betydligt dyrare varor, häftigt att njuta av svål och brosk, hinnor och bindväv, och veta vad man äter! SKÅL!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 5 användare (2 dolda)
LimJans, Westerbergarn, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser