Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa fjällnära ko, vad ska man tänka på  (läst 967 gånger)

Conorcccc

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
Skaffa fjällnära ko, vad ska man tänka på
« skrivet: 19 jun-23 kl 10:04 »
Vi har funderat på att köpa 2 fjällnära kör i självhushållnings syfte, just nu har vi får och kaniner på gården. Vad ska man tänka på när man ska köpa, är det viktigt med genbank, osv.
Jag har förstått att fjällnära kör klarar vintern ganska bra och att man kan har de ute året om med tillgång till en ligghall, stämmer detta?
Vi har inte haft kor sen tidigare; ska man börjar då med 2 kvigor och nästa år köpa/låna en tjur alternativt inseminera?

Tack för svar.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Skaffa fjällnära ko, vad ska man tänka på
« Svar #1 skrivet: 20 jun-23 kl 00:06 »
Någon som har fjällnära kor borde svara. Jag är uppvuxen på en gård med mjölkkor och jobbade med kor när jag var ung. Jag jobbade ett tag på en gård där de hade vanliga högmjölkande mjölkkor i en väldigt kall lösdrift och dom klarade sig. Om det är hemskt kallt kan ni ju ta på dom täcken. Jag tror hästtäcken för C-ponnyer passar. Kalven kallas kalv tills den blivit betäckt o dräktig, då blir den en kviga. Det är enklare att ha egen tjur än att hålla på med semin. Semin till "hobbykor" är så dyrt att för det priset kan du hålla en tjur. Angående semin så är det en konst att lära sig känna igen när det är rätt dag i brunsten för seminering. Då gäller det att seminören har tid att komma och att det tar sig... 

Det finns så få fjällnära kor i genbanken att det är viktigt att du också går med och hjälper till att bevara rasen.

Du måste registrera djuhållning hos länsstyrelsen och få ett produktionsnummer. Alla kor o kalvar måste ha fula gula öronlappar.

Lycka till!
« Senast ändrad: 20 jun-23 kl 00:14 av Nina W »

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Skaffa fjällnära ko, vad ska man tänka på
« Svar #2 skrivet: 20 jun-23 kl 09:49 »
Jag tycker du ska börja med äldre kor som är mer invanda med folk och fä. Kvigor kan bli farliga om de blir rädda och det är ca 400 kg som kommer.
Och kviga blir de oavsett om de är med kalv eller inte vid ca två års ålder.
Fjäll och fjällnära kan vara lite envisa och tycker de vet bäst själva så de kan vara lite besvärliga för den som inte har lite ko erfarenheter.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skaffa fjällnära ko, vad ska man tänka på
« Svar #3 skrivet: 20 jun-23 kl 11:17 »
Har du tillgång till mark så du kan ta eget hö (eller ensilage)?
Är du beroende av att köpa in grovfoder och bor i södra Sverige rekommenderar jag att du väntar till nästa år. Torkan har gjort att det är både svårt och dyrt att få tag på vinterfoder i sommar.

Det går att ha nötkreatur oavsett ras ute på vintern, utan täcke. Bor du (återigen) i södra Sverige är det risk för dåliga vintrar, vilket leder till att vinterhagen blir en söndertrampad lerpöl framåt februari.

Vad semin kostar kontra att hålla egen tjur vet jag inte, men det vet Växa Sverige som håller på med sånt. www.vxa.se Tycker det låter orimligt att det skulle vara dyrare att seminera 2 kor än att hålla en tjur på helårsbasis.

Föreningen Äldre Boskap bevarar den fjällnära kon, https://boskap.nu . Prata med någon där, så kan du få kontakt med andra som har fjällnära och besöka dem. Att se hur andra gör är ett bra sätt att lära sig!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13754
    • Medelpad
SV: Skaffa fjällnära ko, vad ska man tänka på
« Svar #4 skrivet: 20 jun-23 kl 12:53 »
Det står i trådstartarens profil att hen bor i Norrbotten.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skaffa fjällnära ko, vad ska man tänka på
« Svar #5 skrivet: 20 jun-23 kl 19:22 »
Då blir ett par av mina råd irrelevanta.
Men korna kan fortfarande gå ute vintertid, det går åt mera foder i kylan visserligen. Frostfritt vatten ordnas lämpligen i ligghallen/ladugården.
Även om korna är ute vintertid är det bäst (läs 'lagkrav') att ha plats inne i lagården, för sjukbox, kalvningar, ev mjölkning eller om kreaturen behöver tas in pga svåra knottangrepp på sommaren.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 5 användare (2 dolda)
DaisyMalone, Ebbe W, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser