Nja, elmotorn utsätts ju inte för särskilt hög temperatur när allt fungerar som det ska. Och skulle det bli lite väl hett om öronen, så förstörs nog de elektriska delarna i motorn långt innan det blir för varmt för olje- eller fettsmorda lager.
Om lagren är s k självsmörjande glidlager (sintrade, liksom korniga bronsbussningar) så får de ENDAST smörjas med olja (ren mineralolja, t ex hydraulolja eller symaskinsolja, vill man ha en lite mer trögflytande olja för ett lager som ska användas i hög temperatur så kan man använda växellådsolja GL1). Smörjfett eller smörjmedel som innehåller fasta partiklar (grafit, MoS2, teflon etc) sätter igen porerna i bussningarna och förstör de självsmörjande egenskaperna. Ibland kan det bli en beläggning av smuts och gammal hopbeckad olja i sådana bussningar, då måste man plocka isär och tvätta bort beläggningen (t ex med tops och isopropanol) innan man får lagret att fungera igen, det hjälper inte att bara smörja.
I riktigt svåra fall kan man lägga bussningen i en liten kopp med ren olja och värma den sakta till drygt 100 grader, då brukar man se hur ett moln av smuts väller ut ur porerna. Sen flyttar man bussningen till ett rent ställe i oljebadet och låter den ligga kvar tills det har kallnat, så är den ordentligt impregnerad sådan. Var försiktig om bussningen har utsatts för mycket fukt, i så fall tränger vattnet ut ur porerna när det blir tillräckligt varmt, då börjar oljan skumma och kan koka över.