Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Granhäck av höga granar?  (läst 6911 gånger)

Archos

  • Inlägg: 73
Granhäck av höga granar?
« skrivet: 26 mar-08 kl 13:53 »
Kan man kapa ner höga granar till hälften eller mer för att göra sig en granhäck? Bryter de om nertill? Vet om att man inte kan kapa innanför det yttersta gröna om inte grenen ska dö, men om man håller sig till det, funkar det då?

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Granhäck av höga granar?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-08 kl 17:09 »
Detta är ett helt allvarligt svar; Visst kan man det, men det är skitfult... :P
Granar blir inte yvigare och tätare av att man kapar toppen.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Archos

  • Inlägg: 73
SV: Granhäck av höga granar?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-08 kl 22:09 »
Hur menar du?

När man gör en häck av unga granar kapar man dem ju betydligt tidigare. Om man kapar längra granar samtidigt som man tar in granarna, blir de inte tätare då? Logiskt sett borde det ju funka även om det tar ett tag att få något som liknar en häck.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Granhäck av höga granar?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-08 kl 05:34 »
Det kommer alltid att se rumphugget ut upptill. Helt ok om man inte bryr sig så mycket om utseendet.
Det finns några såna "häckar" här i närheten och de är ingen fröjd för ögat.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lyckero

  • Inlägg: 96
SV: Granhäck av höga granar?
« Svar #4 skrivet: 31 mar-08 kl 08:58 »
Håller med Gräbban. Visst går det att kapa vuxna granar men du kommer aldrig  att få granarna att likna en häck. Granar sätter inga nya grenar nerifrån utan bara i toppen. Detta gör att det kommer att bli allt glesare närmast marken och nya grenar i toppen som växer rakt upp och vill ta över rollen som toppskott. Detta gäller även granhäckar som beskurits rätt redan från början som med tiden blir glesa och fula. Med tiden kommer det också in röta i snittet vilket gör att hela trädet går mot en långsam död. Men det kan ju ta många år tills dess.
Med andra ord kommer du nog aldrig att få en fin granhäck med dessa granarna men är du enbart ute efter insyn- eller vindskydd så kan det nog fungera några år.

Archos

  • Inlägg: 73
SV: Granhäck av höga granar?
« Svar #5 skrivet: 31 mar-08 kl 22:01 »
På grannens tomt står några granar i varierande storlek på rad (den högsta kan väl vara runt 12 meter drygt). De står ca 15-20 meter från fönster jag sitter vid nu. De utgör insynsskydd mellan vår och grannens kåk. Det bästa hade varit om grannen varit förutseende och format granarna till en häck i tid. Nu har han inte varit det och tids nog ser jag framför mig höga granar som skymmer solen och som man måste ta ner pga närhet till ledningar och att de blir oproportionerligt stora. Lösningen skulle vara att kapa dem för att kunna ha kvar dem som så tätt insynsskydd så länge som möjligt tänkte jag.

Ville bara höra lite åsikter och erfarenheter innan jag eventuellt föreslår kapning för grannen.  :) Hellre ett inte så vackert insynsskydd som inte skymmer solen än inget alls tycker jag nog!
« Senast ändrad: 31 mar-08 kl 22:07 av Archos »

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Granhäck av höga granar?
« Svar #6 skrivet: 04 apr-08 kl 20:09 »
Om din granne hade varit förutseende att format granarna till en häck i tid, så hade den troligtvis redan varit död, eller brun vid det här laget. :-\ Mitt tips är att du planterar nåt snyggt till en egen häck intill och sedan har ni ihjäl den vidriga granskapelsen! ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Lingon

  • Inlägg: 45
SV: Granhäck av höga granar?
« Svar #7 skrivet: 14 apr-08 kl 19:59 »
Nej,man kan inte kapa ner en vildvuxen granhäck och tro att det kommer nya skott.En gran häck måste skötas rätt från början och klippas en till två gånger per år,gran bryter bara på årsskotten och klipper man för mycket kommer det inga nya skott,enda barrväxt som bryter på gammalved är idegran(taxus baccata) som är mycket tacksam att formklippa.(Den är också mycket giftig dock inte fruktköttet på bären men kärnan inuti är giftig.)
« Senast ändrad: 18 apr-08 kl 17:53 av Lingon »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 3 användare
tuslus, alternaiv, Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser