Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Virkon S  (läst 7027 gånger)

Insanity

  • Inlägg: 349
Virkon S
« skrivet: 10 aug-07 kl 10:47 »
Hur snabb effekt har detta?

Ska flytta om här hemma bland djuren.
Hönshuset ska bli kaninhus, då vi bara kommer ha ett 10-tal höns och de har onödigt mycket plats i ett alldeles för stort hönshus för det lilla antalet.

Så nu ska jag gå igenom hönshuset med Virkon S innan kaninerna får flytta in där tänkte jag.

Behöver jag tvätta av nätet med det också?
Antar jag behöver det, men lika bra att fråga..-
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Margit

  • Gäst
Re:Virkon S
« Svar #1 skrivet: 10 aug-07 kl 10:52 »
Effekten av Virkon är snabb, men man ska tänka på att torka av ALLA detaljer! Jag arbetar som sjuksköterska och när en patient med någon smittsam åkomma har legat på en sal så tvättar vi med Virkon, det är mycket viktigt att vara noggrann om man ska vara säker på att få bort alla eventuella bakterier/virus...så det är en arbetsam procedur men effektiv!!!

Jag har inte hört att man kan använda det i samband med att städa ur djurstallar/hönshus men det låter ju bra.
« Senast ändrad: 10 aug-07 kl 10:52 av Margit »

orloff

  • Gäst
Re:Virkon S
« Svar #2 skrivet: 10 aug-07 kl 11:09 »
Bästa är en typ ryggspruta men det går lika bra med en vanlig liten handspruta.  Låt det torka ordentligt. Spruta allt, vad jag upplevt är det helt ofarligt för djuren.

Margit

  • Gäst
Re:Virkon S
« Svar #3 skrivet: 10 aug-07 kl 11:15 »
Bästa är en typ ryggspruta men det går lika bra med en vanlig liten handspruta.  Låt det torka ordentligt. Spruta allt, vad jag upplevt är det helt ofarligt för djuren.

Det var en smart lösning!

Lotus74

  • Inlägg: 63
    • Värmland
    • Struven
Re:Virkon S
« Svar #4 skrivet: 10 aug-07 kl 13:08 »
Har kört med det i karantän på Katthem men har för mig att det är farligt för djuren att slicka i sig. Så efter att det hade verkat i någon timme eller så, så torkade man av allt ordentligt ännu en gång. ???
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Virkon S
« Svar #5 skrivet: 10 aug-07 kl 13:35 »
Jag sprutar och låter självtorka några timmar med stängd dörr till hönsfållan. Jag sprutar ordentligt så det droppar och rinner ner på golvet.

Sen så är det bara att ströa ( ströet suger upp resten av det blöta ) och in med hönsen igen.
 :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Grevegården

  • Inlägg: 101
  • Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
Re:Virkon S
« Svar #6 skrivet: 10 aug-07 kl 18:55 »
Har kört med det i karantän på Katthem men har för mig att det är farligt för djuren att slicka i sig. Så efter att det hade verkat i någon timme eller så, så torkade man av allt ordentligt ännu en gång. ???

Jag har en vännina som har fått revorm (svampsjukdom) på sina katter. hon har blivit ordinerad av vetrinär att bada alla katterna i virkon samt sanera hela hemmet genom att spruta allt med virkon, så farligt för djuren tror jag inte att det är
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Virkon S
« Svar #7 skrivet: 10 aug-07 kl 19:28 »
Man använder också Virkon S för att städa ur djurstall efter salmonella. Man ska vara noga med att skölja och torka ORDENTLIGT efter användandet. Virkos S är kanske också effektivt i förebyggande syfte.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Virkon S
« Svar #8 skrivet: 10 aug-07 kl 19:31 »
ja,många travstall kör vecko sprutning med Virkon. I Italien hade vi en virkon gubbe som sprutade över ALLTING t.o.m personalens cig. o mackor..  Vi lever än...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Margit

  • Gäst
Re:Virkon S
« Svar #9 skrivet: 10 aug-07 kl 19:34 »
ja,många travstall kör vecko sprutning med Virkon. I Italien hade vi en virkon gubbe som sprutade över ALLTING t.o.m personalens cig. o mackor..  Vi lever än...

 ;D ;D ;D

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Virkon S
« Svar #10 skrivet: 11 aug-07 kl 14:37 »
Ett litet tillägg.... i tråden:

Virkon dödar INTE ohyra, som löss o skabb  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Virkon S
« Svar #11 skrivet: 11 aug-07 kl 15:33 »
Ett litet tillägg.... i tråden:

Virkon dödar INTE ohyra, som löss o skabb  ;)

Nope, det tar bakterier, virus och svamp.


När vi varit på en del kalvutställningar har det varit krav på att kalvarna ska vara "badade" i Virkon innan, just för att slippa spridning v tex ringorm
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

nettitas

  • Inlägg: 70
Re:Virkon S
« Svar #12 skrivet: 11 aug-07 kl 19:25 »

Vars köper man Virkon S?

Vad kostar det ?

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Virkon S
« Svar #13 skrivet: 11 aug-07 kl 20:04 »

Vars köper man Virkon S?

Vad kostar det ?

Granngården har, kommer inte ihåg priset, dyrt och drygt är det iaf
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Inga-Lena

  • Gäst
Re:Virkon S
« Svar #14 skrivet: 11 aug-07 kl 22:12 »
Det finns hos Högberga AB:
 http://u3060.shellkonto.se/ny/start.php
 ;)

Tilda

  • Inlägg: 8
Re:Virkon S
« Svar #15 skrivet: 13 aug-07 kl 22:20 »
Finns även hos Nordpost...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 3 användare
skogaliten, von tratt, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser