Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jäst klart!  (läst 2319 gånger)

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
Jäst klart!
« skrivet: 18 sep-05 kl 19:53 »
Hej! förra veckan hade jag hemkunskap. Vi skulle baka gifflar, och jag tryckte lite på brödet för att se om det hade jäst färdigt :)
Jo då! degen for tillbaka som den ska göra när brödet jäst färdigt. När jag tog dem ut ur ungnen så var de lite sprickor på dom, min hk lärare påpekade att - Jasså, där hade de inte jäst färdigt!? Det är sprickor på gifflarna. Stämer detta? Att brödet inte jäst klart om det blir sprickor i det. Någon som vet? Jag har då inte hört talas om det?..tacksam för svar:D

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Jäst klart!
« Svar #1 skrivet: 20 sep-05 kl 14:58 »
Jag är oxå intresserad av det Hubba frågade om. Hoppas att nån vet lite mer om det här, vill gärna kunna baka eget bröd på bästa sätt.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Jäst klart!
« Svar #2 skrivet: 20 sep-05 kl 22:39 »
Jag har frågat två stycken (riktiga) bagare om detta tidigare och fått svaret att om ett bröd spricker på sidorna medans det gräddas beror det troligen på att det inte knådats tillräckligt. Eller så kan det vara för kort jäsning....  :-\

Så för att helgardera sig antar jag det blir bäst om man ökar båda tiderna.  :D
/Attis

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
Re:Jäst klart!
« Svar #3 skrivet: 21 sep-05 kl 20:04 »
Tack för svar!  :)

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Jäst klart!
« Svar #4 skrivet: 11 jan-06 kl 17:24 »
Jag har frågat två stycken (riktiga) bagare om detta tidigare och fått svaret att om ett bröd spricker på sidorna medans det gräddas beror det troligen på att det inte knådats tillräckligt. Eller så kan det vara för kort jäsning....  :-\

Så för att helgardera sig antar jag det blir bäst om man ökar båda tiderna.  :D

Om man vill kontrollera att degen är knådad ordentligt kan man rulla en bit av degen till en boll och dra ut den. När den inte spricker är den bra. Det finns ingen annledning att låta den jäsa för länge. Då sjunker den bara och blir platt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 4 användare
camilla silwing, sayerbýr, Norton95, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser