Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uggelögon + påsar under ögonen???  (läst 2575 gånger)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
uggelögon + påsar under ögonen???
« skrivet: 09 okt-05 kl 13:38 »
Suck,suck suck, ja känns som om mina kycklingar bara vill bli dåliga, nästan! Fick 3 kycklingar av en väninna när de var 5 dagar nu är de 8 veckor. Iaf så ser en kyckling väldigt märklig ut, det började igår. Den är pigg och som vanligt, men har fått uggelögon. Alltså det är som skum eller att det produceras för mkt vatten i ögonen. Vad är det för fel. Nu idag har den liksom fått påsar under ögonen, mest på en sida. Men den äter och är glad ändå, fast jag undrar om den inte har sämre syn pga detta....

Vad kan det vara?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: uggelögon + påsar under ögonen???
« Svar #1 skrivet: 09 okt-05 kl 21:14 »
Menar du att det kommer skum ur ögonen?

Fåglar kan ibland vid kraftig stress utsöndra protein (om jag inte minns fel) ur ögonen. Men det ser ut som skum/lödder som sitter under ögat.

Fåglar kan ju också få olika ögoninflammationer och/eller skador på ögonen, som behöver behandlas. Ring och rådgör med veterinären.

Under tiden kan du spola ögonen med koksaltlösning/ögonskölj för människor.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: uggelögon + påsar under ögonen???
« Svar #2 skrivet: 10 okt-05 kl 08:20 »
Ja kanske det beror på stress då? För de har inte alltför länge sedan flyttat in till de stora hönsen och som sagt så blir de jagade ibland. Men idag så är det ena ögat fint och det andra ser lite bättre ut, den är fortfarande pigg och alert, är precis som vanligt, den putsar sig och hänger med de andra kompisarna.....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: uggelögon + påsar under ögonen???
« Svar #3 skrivet: 10 okt-05 kl 18:36 »
Ja, fast jag undrar om dina kycklingar blir så stressade. De fåglar jag sett med skum i ögonen har varit vilda svanar som pga skada/sjukdom har tagits in för vård av viltrehabiliterare. De har då dubbel stress, dvs stress över att vara sjuka=utsatta och stress för att vara fångna.

Du får hålla den under uppsikt. Man kan ibland se något om man lyser i ögat med ficklampa. Om det är grumligt eller sårigt eller på något sett ser annorlunda ut mot det andra ögat eller ett friskt öga på en annan kyckling.

Håller tumme!
/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: uggelögon + påsar under ögonen???
« Svar #4 skrivet: 11 okt-05 kl 09:02 »
Jaha, ja så stressade är dom ju inte. Idag så är ett öga helt normalt igen och det andra mkt bättre, svullnaden har gått ner nästan allt och det är inte så mkt överflöd av tårvätska nu inte....
Fattar inte skulle den ha fått skräp där eller kanske blivit pickad i ögonen.

De hade ju faktiskt varit in till de små kycklingarna jag har då de hade möjlighet att gå ut, å de små liven pickar ju på allt, det började liksom efter det....

Ja men huvudsaken är ju att den är på bättringsvägen, det känns skönt!
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: uggelögon + påsar under ögonen???
« Svar #5 skrivet: 13 okt-05 kl 09:47 »
Ja ögonen är jättefina nu och ser normala ut igen. Så hur är det nu med den 8v. kycklingen jo kom ut imorse och ser att den ligger under hönornas sittpinnar. Tog genast ut den och det har stora klara ögon men kroppen är inte med. Halsen bär inte upp huvudet vingarna hänger och benen bär inte kroppen. Hönsförlamning??
Ja jag har iaf tvingat i den lite vatten och då ställde den sig upp på benen en stund och sprang iväg en liten bit, men stannade och la sig, så jag la den på lite hö. Då man gör ngt så ser man att den iaf reagerar genom att titta alltså öppnar ögonen. Men jag tvivlar starkt att den klarar sig! Hur är det för er? Är det bara mina kycklingar som blir sjuka och dör? Gör jag ngt fel?
Städar och rengör gör jag minst en gång i veckan och skurar mat och vattenautomat. Eller är det helt enkelt svaga kycklingar. Den som nu är dålig är en av dem jag fick av min väninna....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: uggelögon + påsar under ögonen???
« Svar #6 skrivet: 13 okt-05 kl 10:09 »
Nej, inte hönsförlamning - i ett så sent stadium att ingenting funkar längre skulle den inte ha kunnat gå en bit.
Coccidios? Gör ren vattenautomaten varje dag så deras dricksvatten alltid är rent. Ring veterinären och begär att få Esbetree som är ett sulfapreparat mot coccidios.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: uggelögon + påsar under ögonen???
« Svar #7 skrivet: 13 okt-05 kl 10:31 »
jasså, tror du det? Ja då ska den genast få sulfa....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 3 användare
DenStoraFriheten, LimJans, Melem

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser