Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss eller?  (läst 4241 gånger)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Löss eller?
« skrivet: 14 sep-05 kl 13:40 »
Skit oxå! Var ute hos hästarna och mockade, tog en sväng in till hönorna och tittade till mina maskinkläckta kycklingar. Tog upp en och vad ser jag, ngt rörde sig i den lilla dun bollen. Såg ut som om den var brun. Hm, tog upp en till kyckling och hittade inget, men så plötsligt ser jag en grå vid stjärtfjädrarna. Kycklingarna är 1 vecka gamla idag. Hur gör jag nu?

Jag har pulvret Etotal, kan jag använda det på dom eller är dom för små?
Snabba tips mottages tacksamt.

Tittade även på några av de vuxna hönorna men kunde inte hitta ngt på dom. De går ute dagtid så de kanske har klartat sig bättre??? Fattar inte hur de kan ha fått detta. Om det inte är så att min vännina har löss på sina höns. Hon kom nämligen med en liten bur som hon hade tagit strö ur värpreden (hennes hönors värpreden) och lagt i denna bur som jag skulle få ha till kycklingarna. Men den buren stod ute i 2-3 dagar på altanen kan det ha funnits ngt i den då?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Löss eller vad?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-05 kl 14:16 »
Låter ju som om de fått löss, du kan använde Etotal på dem fast de är små.

Jag fick behandla mina småttingar förra året, det är nog så att även ohyran trivs bra i värmen (antar att de går under värmelampa el likn.)
Kan nog vara så att du fått ohyran på köpet, det är ju inte så kallt ute nu så de kan säkert ha överlevt ute.

Lycka till
/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

john

  • Gäst
Re:Löss eller vad?
« Svar #2 skrivet: 14 sep-05 kl 14:34 »
det är ju inte så kallt ute nu så de kan säkert ha överlevt ute.
I Dorotea är det säkert nattfrost så här års.  ;)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Löss eller vad?
« Svar #3 skrivet: 14 sep-05 kl 14:41 »
Har nu städat hönshuset fast jag nyss gjort det. Pudrat lite i redena och sittpinnar å dylikt.

Pudrat de små ( jag blev inte populär) även pudrat i deras lilla bur, dock är det inte vänninans bur jag använder nu, den har hon fått tillbaka. Har en egen större bur nu. Ja jag har värmelampa till dom små och förstår att lössen trvis mkt bra där det är varmt o gott >:(

Och ja, vi har nattfrost här nu. Dock inte inatt när vi har regnigt.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Hönsmor

  • Gäst
Re:Löss eller vad?
« Svar #4 skrivet: 15 sep-05 kl 14:18 »
Det är ju redan försent  men etatol ska man INTE använda på kycklingar..
Det är ju ett nervgift ,och det skadar skadar kycklingarna+att det sätter ner deras immunförsvar....

Använd Frontline nästa gång det är helt ofarligt och mer effektivt än Etatol.
« Senast ändrad: 15 sep-05 kl 15:21 av Hönsmor »

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Löss eller vad?
« Svar #5 skrivet: 16 sep-05 kl 17:07 »
Jaha, ja som sagt det är ju redan försent nu. Men jag var ganska sparsam med det, tror inte att det hjälpte...
Hm, frontline är receptbelagt va? Eller?

Måste nog införskaffa detta till veckan då apoteket öppnar igen.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

LEK

  • Inlägg: 187
Re:Löss eller vad?
« Svar #6 skrivet: 16 sep-05 kl 18:28 »
Hej!
Frontline är inte receptbelagt. Det är inte för höns egentligen utan för hund o katt. Dock funkar det utmärkt på höns. Det är ganska dyrt men köp det för större hundar så räcker det till många hönor o kycklingar. Du måste behandla alla i flocken för bäst resultat. Ge hönorna o tupparna en droppe Frontline på ryggen mellan vingarna och en på gumpen. Viktigt att dropparna kommer på huden. Mina kycklingar behandlade jag genom att ge dem en droppe på ryggen. Medlet ger effekt i sju veckor vilket gör att det tar kol på gnetter o så oxå. Dessvärre är det tre veckors karenstid på äggen, enl. tillverkarens rekomendation.
Mina höns var lusfria på ett par dagar o jag har inte sett en lus sedan dess ;D
Lycka till!!!

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Löss eller vad?
« Svar #7 skrivet: 17 sep-05 kl 09:30 »
Ja det låter ju väldigt lättsamt att bara droppa på, har inte så många hönor (än) bara 7 st och 6 kycklingar så det tar ju inte så lång tid att göra ;)

Hm, det låter ju inte som om detta Frontline är heller så hälsosamt då det är 3 veckors karens på äggen.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Löss eller vad?
« Svar #8 skrivet: 17 sep-05 kl 12:44 »
Så sant! De har tillgång till sandbad inne i hönshuset, där jag pudrat med Etotal. Men de "sandbadar" hellre ute då de fortfarande får gå ut om dagarna. Jag har mina höns lösa.

Men mina kycklingar sandbadar ju ej. De är ju så små än och är bara duniga. Börjat få små fjädrar på vingarna.
Som sagt så kunde jag inte se några lös på de övriga hönsen utan bara på kycklingarna och de är i övrigt pigga och alerta. Men såg bara 2 löss på sammanlagt 2 kycklingar, alltså de hade en var. Men det kan ju finnas fler.
Om jag nu använder Etotal som de verkade tåla så när ska man pudra igen eller behövs det ej? Bla Hammenhögs hemsida saluför Etotal till höns så helt jättelivs farligt kan det ju inte vara. Min mor hade höns när jag var liten och jag minns att hon även använde detta medel på sina. Dock var det nog bara ett par ggr hon använde det, men hennes överlevde och mådde gott!
« Senast ändrad: 17 sep-05 kl 12:45 av Dollar »
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Re:Löss eller vad?
« Svar #9 skrivet: 17 sep-05 kl 20:54 »
Om ni vill använda naturliga medel finns ju det också. CL-foto har droppar som hjälper mot både yttre och inre parasiter. En eller två droppar i nacken en gång per år, jättebra! Det luktar starkt, men innehåller inga konstigheter, vitlök och andra örter bara.
Jag ger mina kycklingar vitlökspulver till de är ett par veckor gamla. Finns i hinkar till hund och häst, räcker länge. Det hjälper också.
Vidare kalkar jag alltid när jag gör rent. Alltså vanlig krita, som det är, i pulverform. Strör i hörnen och dr de går in och ut, även i sandbaden.
Hoppas du fick något tips du trivs med här.
Lycka till.
G

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Re:Löss eller vad?
« Svar #10 skrivet: 18 sep-05 kl 19:10 »
CL-foto, ett företag som säljer fjäderfäartiklar.
http://www.clfoto.se/sv/front.html
Testa, det går fort att få hem sakerna.
MVH G

mumsmums

  • Inlägg: 72
    • -
    • Välkommen till familjen Perdahls hemsida!
Re:Löss eller vad?
« Svar #11 skrivet: 20 sep-05 kl 10:44 »
Varning! Var in på detta företag för att beställa medlet för att ha till hands och pröva vid eventuella problem. När man lägger in sin order och trycker på knappen "nästa" så brukar en färdig order komma upp på skärmen med tilläggsavgifter som frakt osv. Sedan bekräftas. Så var inte i detta fall utan genom att trycka "nästa" bekräftades order och snabbt som blixten fick man se en summa på det dubbla. Oseriöst tycker jag.
"Som man bäddar får man ligga" ska inte vara en ursäkt för kränkande särbehandling och absolut inte när bädden består av efterkonstruktioner, undanhållande av fakta och lögner där vissa bereds möjlighet att rädda sitt eget skinn och andra görs rättslös.  www.familjenperdahl.se

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Re:Löss eller vad?
« Svar #12 skrivet: 20 sep-05 kl 18:35 »
Varning! Var in på detta företag för att beställa medlet för att ha till hands och pröva vid eventuella problem. När man lägger in sin order och trycker på knappen "nästa" så brukar en färdig order komma upp på skärmen med tilläggsavgifter som frakt osv. Sedan bekräftas. Så var inte i detta fall utan genom att trycka "nästa" bekräftades order och snabbt som blixten fick man se en summa på det dubbla. Oseriöst tycker jag.

Jag har  inte haft några problem med detta företag. Du måste ha gjort något galet. Konstigt att kalla ett företag för oseriöst för en miss skull....

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Löss eller vad?
« Svar #13 skrivet: 20 sep-05 kl 22:27 »
Ne, aldrig några problem med dom. Trevlig, snabb och man får grejerna på  faktura. Fast, senare gånger så har jag ringt förstås :-) Allt han har finns inte på www och då är det lättare att beställa muntligt ur katalogen.

mumsmums

  • Inlägg: 72
    • -
    • Välkommen till familjen Perdahls hemsida!
Re:Löss eller vad?
« Svar #14 skrivet: 20 sep-05 kl 23:20 »
Du måste ha gjort något galet. Konstigt att kalla ett företag för oseriöst för en miss skull....

Nej, jag har inte gjort något galet. När man ska bekräfta en order brukar det också heta så och inte nästa. Har kontaktat säljaren, en otroligt trevlig karl, som både förstod vad jag menade och skulle ta sig en titt på detta. Oseriöst får väl se som en groda  ;) .  
« Senast ändrad: 21 sep-05 kl 12:30 av Ann P »
"Som man bäddar får man ligga" ska inte vara en ursäkt för kränkande särbehandling och absolut inte när bädden består av efterkonstruktioner, undanhållande av fakta och lögner där vissa bereds möjlighet att rädda sitt eget skinn och andra görs rättslös.  www.familjenperdahl.se

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Löss eller vad?
« Svar #15 skrivet: 23 sep-05 kl 15:51 »
Jag använder mig av Etotal och har aldrig sett någon påverkan på vuxna höns eller kycklingar. Kan ändå tänka mig att de kan påverkas om de redan har ett nedsatt immunförsvar men då gäller detta säkert också för många andra bekämpningsmedel.
Tyvärr så har sammansättningen gjorts om på Etotalpudret så nu har det dykt upp flera fall av förgiftningssymtom på höns, varvid nervsystemet angripits, efter etotalbehandling.
Har du gammalt puder kvar så var rädd om det för sedan är det nog slut - det nya är rent olämpligt till hönsen!

Ps. Jag har handlat av Cl-foto och det medförde inga som helst problem utan jag var en nöjd kund Ds.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser