Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3fas svets till 1fas  (läst 5475 gånger)

hs

  • Inlägg: 5
3fas svets till 1fas
« skrivet: 01 jun-09 kl 09:31 »
hej har en 3fas svets som ska gå att koppla till 1fas
hur gör man
vad blir skillnad vid svets i effekt blir det start problem dvs dålig svets första biten
det är en esab 125A miggy

kan det vara bättre att  köpa  en 220 maskin eller blir svets resulatet samma
måste man anv 0,6 tråd till 220 för bra svets nu har jag 0,8 vilket fung bra med 3fas även till tunn plåt

tacksam för snar hjälp fick svetsa avgassystem med pinne vilket ej var skoj spec att komma åt runt ska gå böja pinnar men då spricker höljet även när lite varm
håkan

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: 3fas svets till 1fas
« Svar #1 skrivet: 02 jun-09 kl 09:16 »
Tror att du måste konsultera dokumentationen för svetsen. Kontakta esabs återförsäljare eller sök på nätet hur man gör. Kolla hur mycket du måste ha säkrat för så du inte bränner proppar.

Tips! Köp färdiga rörkrökar på mekonmen eller biltema. Själv höll jag på en halv dag med en krånglig böj och svetsa. Upptäckte efteråt att den kostade 75 kr ny...  8)

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: 3fas svets till 1fas
« Svar #2 skrivet: 02 jun-09 kl 16:40 »
En svets kan vara byggd för att gå antingen på enfas eller tvåfas eller trefas.

-En enfas svets svetsar mellan fasen och nollan.

-En tvåfas svetsar mellan två faser och har altså trefas stickkontakt men utnyttjar bara två faser.

-En trefas svets transformerar och likriktar alla tre faser och belastar alla faser lika. Den svetsar mellan faserna och belastar altså inte nollan. Den kan inte ändras för enfas drift.

Jag har hört om svetsar som kan köras antingen på enfas eller tvåfas men jag har ingen aning om hur man kopplar om det. Räkna med försämrad effekt och troligtvis sämre och ojämnare ström. Den börjar också belasta fasen hårdare. Det ger högre belastning på kablar och säkringar.
Jag hade en tvåfas sticksvets som åt säkringar som knäckebröd. Sedan bytte jag till en trefas och nu håller säkringarna.

Kan du inte ordna trefas uttag?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: 3fas svets till 1fas
« Svar #3 skrivet: 22 jun-09 kl 12:46 »
Det finns också tvåfassvetsar med s k V-koppling, de belastar en fas dubbelt så mycket som de andra två.
I en sådan finns det två enfastransformatorer, sekundärlindningarna är seriekopplade medan primärlindningarna är kopplade mellan två faser var (t ex den ena L1-L2 och den andra L2-L3). Sådana svetsar har ibland irriterande låg tomgångsspänning så det är svårt att tända ljusbågen, elektroderna bränner fast och framför allt finns det inte så stort utbud av svetselektroder som överhuvudtaget fungerar med lägre tomgångsspänningar.
Ett sätt att få upp spänningen är att parallellkoppla båda primärlindningarna och ansluta dem mellan två faser, fast då får man förstås begränsa strömuttaget om man ska få 16 A säkringar att hålla.

Rent allmänt kan man säga att enfasanslutna svetstransformatorer är leksaker eller sådant man möjligen använder i yttersta nödfall. Eftersom man måste hålla ner effektuttaget på primärsidan så kraftigt så blir följden otrevligt låg tomgångsspänning, ofta nedåt 45 V. För att en växelströmssvets ska fungera bra med de flesta olika elektroder avsedda för växelström, så bör tomgångsspänningen vara minst 70 V.

Ska man absolut ha en enfasansluten svets så är det bättre att använda en invertersvets än en svetstransformator. Även invertersvetsarna börjar ju vara billiga idag, det finns många i prisklass 1000-2000 kr. Tekniskt sett är ju en invertersvets inte märkvärdigare än en vanlig PC-nätdel, bara lite större och kraftigare byggd och lite annorlunda dimensionerad på sekundärsidan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 3 användare (1 dolda)
Niklas Forsberg, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser