Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blodöra  (läst 9443 gånger)

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
blodöra
« skrivet: 22 nov-07 kl 10:29 »
Nu är jag så himla ledsen.
 Historien är så här. Jag har en leonberger tik på snart två och ett halvt. För tre månader fick hon blodöra. Vi tömde det hos veterinär, men det kom tillbaka så vi fick tömma igen. När det sedan kom tillbaka för fjärde gången så ansåg vi och veterinär att vi skulle göra en operation. Dvs sy in en kudde i örat, tömma det och låta det läka ihop, Hon äter antibiotika och värktabletter och får gå med tratt på sig och är allmänt misserabel. Antibiotikan reagerar hon på med diaree och kräkningar. Tack och lov är kuren klar imorgon.. men vad upptäcker jag. Hematomet har läckt på sidan av kudden så imorse såg jag att hon fått ett nytt ”blodöra” innanför den nyinopererade kudden .
Ska in till veterinären IGEN i eftermiddag för att se vad som går att göra. Jag vill inte att hon ska gå igenom en operation igen med allt som hör till, och att tappa ut blodet har vi ju gjort så många gånger. Jag är förtvivlad och vet inte vad jag ska göra med den stackars hunden. Hon har ju ätit kortison, antibiotika och div värk och antiinflammatoriska tabletter.. MEN INGENTING hjälper ju !
Någon som haft liknande problem?  Och vad gjorde ni?
 :'(
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

klorofyll

  • Gäst
Re:blodöra
« Svar #1 skrivet: 23 nov-07 kl 14:25 »
Jag har inga tips direkt, men vill bara önska dej att du får ordning på det där... Vi har också en Leonberger (men med lite golden), goa hundar!

Tänker bara: Har du en bra veterinär? Kanske det är läge att kolla upp det med ett djursjukhus eller be att bli remitterad till någon som är lite mer specialicerad på området. Har erfarenhet av att det är stor skillnad på veterinärer och vad de kan. Berätta om hur det går!
( var bor du?)

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
Re:blodöra
« Svar #2 skrivet: 23 nov-07 kl 15:46 »
Hon är nu nyopererad igen på växjö djursjukhus. Denna gång har hon inga stygn och inget stöd i örat
nytt pencillin och kortison
jag håller tummarna
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:blodöra
« Svar #3 skrivet: 23 nov-07 kl 16:19 »
Jag vill också bara önska dig lycka till..
Har haft det på bagge och katt. Du kan iallafall glädjas åt att det inte är högsommar.. Stackars baggen låg med örat mot marken hela sommaren för att skydda det från flugor mm.

Vet. gjorde inget i något av fallen.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

klorofyll

  • Gäst
Re:blodöra
« Svar #4 skrivet: 23 nov-07 kl 17:48 »
Vi håller alla tummarna!!!

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:blodöra
« Svar #5 skrivet: 27 nov-07 kl 10:37 »
att operera in en kudde anser jag var onödigt.
att öppna, tappa och spola med jod är det enda rätta.
i värsta fall så kan de ju sätta in ett drän.
jag hoppas verkligen att det ordnar sig och att hon blir bra snart.
i värsta fall så kan hon få ett blomkålsöra efter detta men det gör kanske inte så mycket.
om hon inte skall ställas ut på hundutställning så klart men med intyg så går det nog det med. min hund har ställts ut med skador efter en lodjurs-attack!
han har vita hår där tänderna gick igenom skallbenet men med intyget så bortser domarna ifrån det ;D

birgit

  • Gäst
Re:blodöra
« Svar #6 skrivet: 29 nov-07 kl 07:15 »
Vi har haft blodöra på två hundar. En Islandshund och en Estrela. Vet. konsulterades i båda fallen och ordinerade avvaktan. "Det läker ut av sig självt".
Ingen av hundarna visade någon större irritation över det. Islänningens öra blev lite "slakt" efter, men på Estrelan märks inget nu, ett ½ år senare.
Dottern har haft det på sin Islandshäst och fick antibiotika.

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
Re:blodöra
« Svar #7 skrivet: 06 dec-07 kl 09:42 »
Efter två operationer och tre antibiotika kurer samt kortiskon är nu hundrackan bra igen  ;D
Nästa gång tänker jag inte lägga henne under kniven.. då får hon sjuttsingen få blomkålsöra istället..

Första operationen misslyckades med infektion till följd, det var därför det blev så långdraget..

Men nu så.. ÄNTLIGEN
tack för alla svar
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:blodöra
« Svar #8 skrivet: 06 dec-07 kl 09:50 »
vad glad jag blev att höra att hon är bra igen och att hon har örat i behåll. ;)
jag tror att det är bättre att snitta nästa gång och bara tappa ur varet.
stygn är aldrig bra..det blir bara inflektioner av dem.
jag har tänkt på er :)

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
Re:blodöra
« Svar #9 skrivet: 06 dec-07 kl 11:10 »
Tack åsnemor  ;D
känns alltid roligt att folk ger en lite av sina tankar och tid. Det är inte så vanligt nu för tiden
Hoppas hösten och vintern inte far fram för hårt med dig
kram
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
Re:blodöra
« Svar #10 skrivet: 09 dec-07 kl 17:17 »
Min S:t Bernhardsvalp fiock blocdör efter hon hade "fått örat i  kläm" mellan en anna hunds tänder när de läkte. Det var fredag kväll och jag tyckte inte det var så akut att jag ville åka till jourhavande vet. Jag smörjde in hela örat med Aloe vera och dagen därpå var blodörat borta. Det är ju alltid nåt man kan försöka med.
Men i ditt fall kan man ju andra vad som är orsakt till att hon får det så ofta.
Är hon en "öronhund"??


drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
Re:blodöra
« Svar #11 skrivet: 10 dec-07 kl 07:30 »
Tror ni inte på sjutton  >:(
Fem dagar efter avslutad antibiotika kur efter senaste operationen så har hon fått tillbaka blodörat i samma öra

Dags att ringa veterinär idag igen

JAG BLIR TOKIG

är veterinärer så inkompetenta så dom inte kan göra något åt det så det blir bra  ???
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:blodöra
« Svar #12 skrivet: 18 dec-07 kl 00:23 »
jag snittar mina blodöron själv nu för tiden.
det är kanske ingenting som jag vill rekomendera. ::)
jag lägger ett nytt rakblad i Jod i ca 5 minuter och tvättar även örat med jodd.
rakar rent där bulan är som störst (kollar så att de stora blodkärlen inte är i vägen)
gör ett snitt som är ca 5 mm långt och går precis så djupt så att vätskan rinner ut.
jag fyller en spruta (utan nål/kanyl) med jod och spolar rent såret i örat med det.
 varannan dag så river jag hål i skorpan och tvättar med jod igen.
detta är för att varet/vätskan som bildas i örat skall kunna rinna ut.
när örat inte svullnar upp mer så låter jag det läka ihop.


drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
Re:blodöra
« Svar #13 skrivet: 18 dec-07 kl 11:54 »
snitta låter läskigt. Jag har låtit det var nu ett tag. Tänkte att det skulle absorbetas upp av kroppen. Men vi får väl se
Annars blir det väl att göra något åt det
själv eller veterinär
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

johlin

  • Inlägg: 822
Re:blodöra
« Svar #14 skrivet: 23 dec-07 kl 19:39 »
Hoppas allt löser sig med vovven!
Den enda operation jag utfört på något av våra husdjur var ett akut kejsarsnitt..

På sonens Guppihona som höll på att dö precis innan det var dags för yngel...
Utav tio yngel överlevde två! Tror faktiskt att barnbarnen till dem simmar i burken nu..

F`låt om jag inte håll mig till ämnet i tråden! Jag önskar er all lycka med blodörat..
Johlin
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
Re:blodöra
« Svar #15 skrivet: 24 dec-07 kl 17:42 »
snitta låter läskigt. Jag har låtit det var nu ett tag. Tänkte att det skulle absorbetas upp av kroppen. Men vi får väl se
Annars blir det väl att göra något åt det
själv eller veterinär

Läste du mitt inlägg om Aloe Vera? Vad det är som gör att det fungrar vet jag inte, men på min hund funkade det i alla fall.

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
Re:blodöra
« Svar #16 skrivet: 29 dec-07 kl 08:31 »
Hej
Tack för rådet. ska försöka
det gick tillbaka ett tag men är tillbaka igen  :-\
Hon verkar inte besväras av det och veterinären säger att det inte är någon inflammation som är grunden till besväret.. så det är väl bara att hålla rent och hålla ut  ;D
men jag ska försöka med alovera
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare (1 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser