Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hundavel lönsamt?  (läst 16275 gånger)

ClaesMotKlass

  • Inlägg: 122
    • -
hundavel lönsamt?
« skrivet: 08 dec-04 kl 22:45 »
Nån som vet om det är lönsamt att föda upp hundar?

En rasvalp kostar 8-10000kr och det är förenat med massa utgifter jo....men i slutändan....ger det nåt extra?

Jag tycker man får olika svar....
alternativ light

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-04 kl 23:12 »
Jag är inte uppfödare men har två hundar av en ras som stigit i populäritet senaste åren.

Det finns många lycksökare i hundbranschen och visst kan man säkert göra lite pengar om man har gott renommé och sunda hundar, säkert utan goda referenser också till mindre erfarna valpköpare.

Men vägen till framgångsrik uppfödare är nog rätt snårig. Ditt avelsmaterial är A och O för vilken avkomma du får och det kanske tar flera år att hitta rätt hane att para din tik med.

Man tar på sig ett oerhört stort ansvar som uppfödare, att se till att rätt valp hamnar i rätt familj, ständigt vara beredd på att  olika valpköpare hör av sig med frågor genom hela hundens liv. Att hjälpa till att omplacera hundar du sålt, hjälpa till med trimmning/klippning (mot betalning förstås) om det är en sån ras. Själv ställa ut sina hundar, mentaltesta, mm, kanske ordna träffar för valpköpare.

Vissa hundraser är oerhört svåra att avla på, tikarna går ofta tomma och då dröjer det ett halvår innan du kan försöka para henne igen.

Hela tiden måste du har framförhållning i avelsarbetet för att få fram rastypiska hundar och som även är typiska just för din kennel. Dvs man ska se att dina hundar stammar från din kennel. Det innebär att du kanske måste ha tikar och hanar i flera generationskategorier och spara valpar eller sätta de på foder om de är lovande.

Jag tror inte att det finns seriösa uppfödare som kan leva på sin hundavel, det är en bisyssla. Känner till en kennel där frun är sjukpensionär och mannen jobbar. De är rätt framgångsrika och har exporterat hundar bla till USA, Ryssland och Frankrike och de har haft supertikar som gett kullar om 12-15 valpar.
I såna fall lär det gå rejält plus, men vissa tikar/raser får kanske 2-3 valpar på sin höjd och då kan inte förtjänsten bli stor med tanke på den arbetsinsats och tid som krävs under valptiden. Att bedriva hundavel är nog snarare en passion och hårt arbete om man ska lyckas.

Har du planer på att sätta igång med kennelverksamhet?
De allra flesta kennlar i Sverige är vad jag förmodar bara hobbykennlar i vanliga familjer. Man kanske vill ta en eller två kullar valpar efter sina hundar.

Det var bara lite reflektioner från mig med knappa insikter, men lite åsikter

/Ebba

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #2 skrivet: 09 dec-04 kl 00:35 »
 Det kostar även en massa att meritera (ställa ut eller gå jakt/bruks prov osv) med sina hundar. Och omeriterade hundars avkommor får man inte lika bra betalt för....
 Jag tror också att det förmodligen är en trevlig hobby (eller livsstil kanske...) som man kan ägna sig åt, men några pengar att leva på är det nog svårt att få till.
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ClaesMotKlass

  • Inlägg: 122
    • -
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #3 skrivet: 09 dec-04 kl 11:14 »
Hmm...

Kanske utryckte mig lite dåligt...

Nä inte leva på det ... men kan de ge lite extra inkomster eller går man back på det....

Jag kanske kommer att bli sjukpensionär och har för avsikt att köpa en labrador (i vilket fall som helst som kompis)...
Är ingen lycksökare och ämnar inte ha någon hundfabrik

Skall det bara vara kompis väljer jag nog en hanhund...kan man tjäna lite extra väljer jag nog en hona...

Så kan man tjäna något extra (välkomna extrapengar för en sjukpensionär)...vad välja?
alternativ light

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #4 skrivet: 09 dec-04 kl 18:53 »
Med en välmeriterad hanhund kan du ha möjlighet att använda den i aveln. Då betalar tikens ägare dig för att få para sin hund med din. Något som är viktigt att tänka på i så fall är ditt och hunden rykte; ställer ni upp för vem som helst, lite hipp som happ, eller väljs lämpliga avelstikar ut med omsorg?

Jag tror inte att det är lönt att starta någon form av kennelverksamhet för att få in lite extra pengar. Det kräver ett enormt arbete att komma igång, att lyckas och att upprätthålla det goda ryktet och resultatet. Är du beredd att lägga ner all tid som krävs? Har du orken? Jag vet ju inget om anledningen till din eventuella sjukpension, men jag som kronisk sjuk kan meddela att det är kämpigt som tusan ibland bara att traska iväg på promenad med fyrbeningen. FÖrutom tid och ork kostar det naturligtvis pengar oxå; pengar du antagligen inte alls får igen.

Nä, jag är övertygad om att du kommer att gå back. Det gör du med "bara" en kompishund oxå, fast inte lika mycket. Djuraffärer överhuvudtaget får sättas på minukontot (rent ekonomiskt). Satsa pengarna på något som ger bättre avkastning.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ildiko

  • Inlägg: 39
    • Viljas hundskola (även info om Lunalia/ Prelunalia)
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #5 skrivet: 12 dec-04 kl 13:00 »
Med utgångsläget att hundavel ska löna sig, så är det svårt att bedriva seriös avel.
Kör man rakt igenom seriöst så får man räkna med att till en början gå back och att man senare "lyckas". lyckas betyder här att man får det att gå runt.
*
/Ildiko
Bor i Farsta/ sthlm. Vegetarian. Mediterar, filosoferar, promenerar.

Lusa

  • Gäst
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #6 skrivet: 09 jan-05 kl 15:04 »
för det första tycker jag du resonerar illa (personlig uppfattning)
Ska du välja hund efter om du kan tjäna pengar eller inte?
Är du beredd att åka land och rike runt för att ställa ut och få din hund meriterad? eller du tänkte pyssla med hunduppfödning på skojjs skull?
Det finns redan för många oseriösa uppfödare.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #7 skrivet: 10 jan-05 kl 12:27 »
Några flera minusposter: röntgen av föräldradjur (höfter, armbågar), vaccinering,vet.besiktning och registrering av valpar.
Renovering av rum där valparna bott,(jo jag talar av egen erfarenhet)
Nej, hunduppfödning är inget bra sätt att tjäna pengar...........
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #8 skrivet: 13 jan-05 kl 13:42 »
Man kan aldrig räkna med att det går plus.För tiken kan tex behöva ett kejsar snitt och det kostar 3500 kr om du är försäkrad och då kan det tex vara döda valpar de plockar ut.Då har du även fått betala språng avgift till han hundsägaren.Avelshunden du köpt kanske inte alls lämpar sig till avel.Det är fel anledning att skaffa hund för att ha en extra inkomst tycker jag :)/Anna.D

Neta

  • Gäst
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #9 skrivet: 16 mar-05 kl 15:25 »
Jag har haft kennel sedan mitten av 70-talet. Hade nu min z-kull (började på a). Jag har fyra tikar hemma och en hanhund på fodervärdsavtal. Fem hundar som ska meriteras på utställning, höftledsröntgas, ögonundersökas, vaccineras och skötas på alla andra sätt.
Det som kostar är förutom utställningar, resor och anmälningsavgifter, veterinärkostnader, foder, kammar, borstar, försäkringspremier, medlemsavgifter i olika klubbar etc. Det går åt koppel, halsband, shampo, balsam, mat- och vattenkoppar. När man har valpar är det parningsavgift plus resa till hanhunden, registrering av valparna, id-märkning, vaccinering, veterinärbesiktning och försäkring. För att inte tala om mat eller kaffebröd till valpköpare som kommer! Annonsering av valparna kostar också!
Man måste veta att konsumentköplagen gäller och att man kan vara tvungen att köpa tillbaka en såld valp inom två år.
Som uppfödare måste man också köpa in nytt avelsmaterial, det vill säga nya hundar. En tik som köpts in kanske inte håller måttet för att användas i avel (lindrigt höftledsfel eller bettfel tex) någon kan bli för stor eller för liten. Helt plötsligt sitter man där med ett antal "sällskapshundar".
Om jag räknar med att sälja fem valpar för 8500 kronor stycket så går jag ändå back cirka 30 000 kronor på hundarna per år.
Men vilken hobby kostar inte pengar!
Vill man ha hundupfödning som hobby och vara en seriös uppfödare har man mycket roligt men det kostar också.

Neiklot

  • Gäst
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #10 skrivet: 07 mar-06 kl 16:28 »
Är du "privat" så kan du ju få ut 8-10tusen för en valp (beroende på ras, förståss!) - vet.kostnad och olika prov.

Hundarna ska dessutom reg. i SKK och märkas antingen med chip (i nacken) eller tatuering (i örat).

För tikens bästa kan du kanske ta 2-3 kullar på henne, kanske kanske 4-5, men då anser jag att det nästan är djurplågeri.

Så skaffar du hund, gör det för att du vill ha en ny bästa kompis, inte en ny inkomst.



 
« Senast ändrad: 07 mar-06 kl 16:28 av Neiklot »

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #11 skrivet: 15 mar-06 kl 00:27 »
Hundavel -några reflektioner

Jag har bara haft en hund en gång, en fin silvergrå mellanpudeltik
som hette Beauty. Hon hade allt -utom det perfekta utstællnings
utseendet. Jag stællde bara ut henne en enda gång och fick på
kritiklappen att hon var ngt stor, hade ngt korta øron, ngt før ljusa
øgon och var før mager... Men propotionerlig, rørde sig vackert och hade ett vackert huvud och fina tassar och gott psyke.
Med andra ord så fick hon bra kritik før allt som har någon praktisk
betydelse. Ændå fick hon en tvåa.
Jag gick på brukshundsklubben med henne och trænade lydnad,
och vi gjorde mentaltest och lite allt møjligt och alla ledare var
øverens om att hær kom en liten hund med ovanligt bra psyke.
Hon var orædd och umgicks perfekt med både hundar och folk.

Eftersom hon hade sådana kvaliter så ville jag ta en kull efter henne. Det fanns inte så många silver mellanpudlar i Sverige
på den tiden och hon var ganska inavlad redan. Dærfør trodde
jag det kunde bli bra med en hane som var inporterad från USA.
Jag kænde honom inte det minsta. Då jag kom før parning så
reagerade jag på att han inte brydde sig om att hælsa på mig.
Valpar blev det, tre hanar. En råkade bli aprikosflammig, så honom
fick jag sælja till ungefær halvt pris. En sålde jag till en sjukpensionær som haft pudel tidigare men han kom tillbaks med den efter en månad pga hans dåliga hjærta orkade inte med valpen... Honom behøll jag tills han var ett år och sålde honom sedan billigt till en bekant. Han blev vældigt ælskad.
Den tredje var riktigt vacker, men det dom som køpte honom blev
lite besvikna før att han inte gillade fræmmande och inte gillade
att læra sig saker.... Beauty och hennes  slækt var som pudlar brukar -glada i folk och glada åt att læra sig vad som helst så jag skyllde det på hanen som jag parat henne med i god tro.
Jag brydde mig inte om att ta någon mer kull. Senare har jag tænkt att jag kanske skulle struntat i det dær med færger och parat med någon svart eller så... Man får ju registrera ændå.
 
Jag vet om en Collie-kennel som avlar med vinst syfte och det har
gått ganska bra, men dom ger bort tikarna då dom fått sin sista
kull. Samma om det ær någon som inte blir tillræckligt bra før avel.
Det kanske inte låter så mænskligt, men låt sæga att någon som
føder upp hæstar resonerar så, då sæger man ju inget om det.

Læste en gång om en kennel som fødde upp en stor ras hær i Norge, har før mig det var Leonberger. Killen som ægde den hade
satsat på riktigt bra hundar och dom hade fina meriter. Kenneln
var mkt vælskøtt men det fanns en sak att invænda mot. Han parade på varje løpning! Han førklarade att det var det enda sættet att få en vinst på dom. Han hade inte tid och plats att ha
fler tikar, dessutom kostar ju varje tik mycket pengar. Han blev
førbjuden att para så ofta och då bestæmde han sig før att avveckla kenneln och bara behålla dom två han var mest fæst vid.

Hundaveln førændrar sakta men sækert raserna. Dom som vinner
på utstællningarna har något extra. Lite længre eller tætare pæls,
rør sig lite elegantare i ringen, ær lite smæckrare eller vad det nu ær... Vad ska det vara bra før? Ær det inte bættre att ha en stor
variation inom raserna? Dærfør har jag inget alls emot att folk
provar hemmaavel bara tiken ær røntgad, øgonlyst och mentalt sund. Gærna med en likværdig hane. Då kan men møjligen sælja valparna før 6000 utan att gå back.

Valpar ær underbara. Lycka till med hundaveln.


 


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #12 skrivet: 15 mar-06 kl 01:06 »
Mycket i hundaveln verkar lite sjukt.

Hellre en sund byracka än inavlade freakhundar.

Ju mer olik en hund är sitt ursprung vargen, desto mer beklämd blir man över människors klåfingrighet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #13 skrivet: 15 mar-06 kl 10:15 »
Med tanke på att priserna på hundar har börjat stiga mot astronomiska summor..........även för blandrashundar........ >:(

.......så finns det säkert de som tjänar pengar på hundavel. Om du till exempel parar (eller det blir en tjuvparning) mellan två helt omeriterade hundar, och säljer valparna (låt säga 6 st) för 5500kr, så blir det pengar över...............och jag tar inte i när det gäller priset! Jag har sett många blandrasvalpar till salu för den summan, och ibland ännu mer.....

......Och även om jag inte har några konkreta bevis så tycker man ju att de som säjer de pyttesmå populära rasena för runt 20 000 kr /valpen......borde få pengar över de med......
Live simply......so that others may simply live.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #14 skrivet: 07 apr-06 kl 11:45 »

......Och även om jag inte har några konkreta bevis så tycker man ju att de som säjer de pyttesmå populära rasena för runt 20 000 kr /valpen......borde få pengar över de med......

Om man skiter i sina hundars välfärd går det säkert att tjäna pengar på hundavel. Blandrashundar som paras med vilken hanhund som helst och sedan får ett antal valpar som säljs för ett par tusen vardera och helst då utan att redovisas för skattemyndigheten. Har man ett då ett par tikar som paras så ofta det går så blir det nog lite pengar över. Frågan är ju bara om man vill bedriva avel så på sina hundar och som köpare kan man ju ställa sig frågan om det är sådan avel man vill gynna?

Problemet med minihundarna är ju dels att de är så populära för tillfället men, också att varje tik får så få valpar. Kanske bara en så det blir ju inte lika många att slå ut kostnaderna på då som om det blivit sex valpar. Fast då förutsätter ju det att man bedriver seriös hundavel.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #15 skrivet: 12 apr-06 kl 11:20 »
för det första tycker jag du resonerar illa (personlig uppfattning)
Ska du välja hund efter om du kan tjäna pengar eller inte?
Är du beredd att åka land och rike runt för att ställa ut och få din hund meriterad? eller du tänkte pyssla med hunduppfödning på skojjs skull?
Det finns redan för många oseriösa uppfödare.
Man behöver inte vara oseriös bara för man inte följer en viss "standard" som person. Har man en hund (säg en tik) så kan det vara mycket seriöst att ta någon enstaka kull (om tiken duger) för sitt nöjes skull. Är man dessutom sjukpensionär är man ju hemma hela tiden. Tycker det låter finfint!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Bondbruden

  • Gäst
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #16 skrivet: 29 maj-06 kl 22:42 »
Hejsan

Tänkte bara påpeka att man inte bör avla hundar om man endast tänker på lönsamheten. Du måste verkligen älska den ras du vill avla fram och värna om att du endast använder friska hundar med bra lynne i din avelsverksamhet. Dessutom krävs ju en hel del kunskap om den ras du vill avla.

Mvh: Johanna

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #17 skrivet: 29 jun-06 kl 11:17 »
Hej jag köpte min hund för 10 år sen ungefär och hon kostade då 7000 kr. Det kan inte kosta 7000 att regga , vetrinärbesikta och utfodra en pekingeservalp fram till 12 veckors ålder...Så någon form av vinst måste det bli. Uppfödaren hade ett flertal peckar och ett gäng dvärgspetsar och det i sin omjorda källare...
När hunden sedan dog i diskbråck (Veterinären sa att han alrdig sett en pekingeser i så bra kondition förr) så sa hon att det får man väl räkna med...(surt som f-n) Då min hund dog var hon två år... :'(

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #18 skrivet: 30 jun-06 kl 08:13 »
jo går allt bra så blir det över av pengarna som man får för en valp.men hundarna ska försäkras,olika undersökningar och prov innan avel .utställningar mm så om man sparar alla kvitto under ett år så ser man att har man tur så blir det något över.jag gick 800 kr + förra året tills jag kom på att jag inte räknat med resorna till utställningar och resan till han hund vid parning.men nu har jag bara en kull om året det blir kanske mer om man har flera men är tveksam till det.det som är viktigast är att man tycker om sina hundar och gör det för man är intresserad av rasen och tycker det är kul :)/Anna

Neta

  • Gäst
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #19 skrivet: 03 jul-06 kl 10:17 »
Nej, det kostar inte 7000 kronor att registrera och föda upp en valp i 12 veckor! Men i de pengar som en uppfödare får in för valpen ska också räknas in alla andra kostnader som tex. utställningsmeriter på föräldradjuren, vetbesiktning, vaccineringar, språngavgift, försäkringar m.m.
Sen beror  det ju på hur seriös man som uppfödare är. Att hålla ett antal tikar och se till att de är skötta på bästa sätt med vaccinationer, höftledsröntgen, ögonundersökning, utställningsmeriter och i övrigt i bra kondition kostar. Dessutom ska man räkna in kostnader för utställningsresor, parningsresor och parningsavgifter.
Jag har 6 tikar, hade förra året en valpkull och gick totalt back cirka 30 000 kronor på min "hobby"!  Dessutom är det så att  konsumentköplagen gäller så när en familj inte kan ha sin hund kvar (allergiskt barn tex) så är det bara att köpa tillbaka hunden (oftast en hanhund som är i värsta slyngelåldern!)
Dessutom går mycket tid och energi till att träffa och telefonprata och mejla med valpköpare och andra intresserade!
Så summan är att detta med hunduppfödning är en jätterolig  (för det mesta) hobby men räkna inte med att tjäna pengar om du vill vara seriös!

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #20 skrivet: 04 jul-06 kl 10:47 »
Citera
Dessutom är det så att  konsumentköplagen gäller så när en familj inte kan ha sin hund kvar (allergiskt barn tex) så är det bara att köpa tillbaka hunden (oftast en hanhund som är i värsta slyngelåldern!)
Hur länge gäller återköpskrav?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #21 skrivet: 05 jul-06 kl 07:01 »
Om du kryssar i köpe avtalet som följer med hundvalpen att du tar tillbaka hunden vid allergi  mm så gäller det livet ut.om om det är något som är fel på valpen/hunden och konsumetköpslagen träder in så är det 3 år.konsumentköpslagen gäller även om man köper en blandrashund eftersom det är ingen större skillnade genom lagen att köpa en hund eller tex en Tv.Det är därför viltigt för uppfödaren att ta en så kallad dolda fel försäkran på alla sina valpar,det kan bli dyrt annars för den som säljer valpen.Det kan ju finnas fel på hunden som inte upptacks på valpen vid köpet som är ett så kallat dolt fel. jag tror att det inte är många som säljer blandras hundar som tänker på detta och många som köper blandrashundar som inte vet om detta ./Anna

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #22 skrivet: 05 jul-06 kl 08:52 »
Hej ! återköp pågrund av allergi gäller bara om intyg från läkare kan visas och om kravet ställes inom tre månader från inköpsdatum. detta gäller enligt SKK för den gamla köpehandlingen men är numera bortaget från de nya avtalen då det går in under konsumentköplagen

 ;D  Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #23 skrivet: 05 jul-06 kl 11:44 »
Tack Göran!
Kaninuppfödare och pelargontant.

jessica93

  • Gäst
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #24 skrivet: 19 jul-06 kl 11:43 »
heej jaa det beror på vad du har för hundar men tänk på att dom kan bli sjuka (vetrinär kostnad )..mat städning! passning...alla ska bli sålda till bra hem
såå nej! jag o mina föreldrar har hållt på i 20 år med hundar o då har vi en fin kennel ändå...och det är mkt jobb o valparna är jobbiga vid 5-8 veckors ålder
åh dom ska vaccinersas avmaskas o alllt sånt så det blir inte så mkt pengar över som många tror !
mvh jessica

Alfa

  • Gäst
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #25 skrivet: 19 jul-06 kl 13:22 »
Varför är det fel att tänka komersiellt bara för att det gäller hundar? Det finns ju massor med uppfödningar av olika djur där pengar är syftet. Hästar, kaniner,katter, kor, höns... you name it.
 Varför tror ni att bara för att man vill tjäna pengar på just hundar ska man para hejvilt och utan eftertanke? Det går säkert att få några kronor över men med djur kan man aldrig räkna med att få en inkomst. Allt kan hända! Hejs


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 3 användare (1 dolda)
Lucas Axman, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser