Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmeförflyttning  (läst 889 gånger)

Krokenbo

  • Inlägg: 2
    • Värmland
Värmeförflyttning
« skrivet: 07 sep-23 kl 09:40 »
Hej,

För att minska uppvärmningskostnaderna i vinter så har vi bestämt att flytta värme från det varmaste rummet (vardagsrummet) till det kallaste (badrummet). Huset är ett gammalt torp i grunden som är tillbyggt i början av 90-talet. I vardagsrummet har vi en braskamin med fläkt som trycker ut varmluft som samlas i ett hörn i rummet. Den värmen vill vi föra över till badrummet. Vi måste leda värmen med ett rör i taket, som ska gå genom ett sovrum som ligger mellan vardagsrummet och badrummet, och det rummet är 3,4 meter brett. Hur man ordnar till värmeöverföringen på bästa sätt?

Räcker det med en värmeförflyttningsfläkt på väggen uppe vid taket i det varma hörnet eller måste jag även ha en rörfläkt som hjälper till att dra fram varmluften genom röret som mynnar ut på andra sidan i badrummet? Har ett element men direktverkande el i badrummet som jag hoppas slippa använda allt för mycket i vinter.

Någon som har några tips på hur jag löser detta på bästa sätt?

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Värmeförflyttning
« Svar #1 skrivet: 07 sep-23 kl 12:51 »
Har du vind eller är det rum ovanför /andra våning? Jag gjorde en liknande överföring mellan v-rum o arbetsrum. Ville inte gå igenom väggar då det är timmerhus. Drog kanal på vinden med en inmonterad fläkt. Utan fläkt lär det inte fungera då varm luft stiger,flyttar sig inte i någon annan riktning. I taken på berörda rum blir det då en diskret  ventil. Du vill absolut inte ha en kanal genom  sovrummet med fläktljud. Är utrymmet ovanför oisolerat bör kanalen isoleras. Energiförbrukningen för fläkten är väldigt låg. Får ju ställas i relation till väntad besparing i badrummet. sedan bör du ha någon form av möjlighet för badrumsluften att gå vidare t.ex uttag i nederkant dörr då annars övertryck kan uppkomma som motverkar fläkten.

von tratt

  • Inlägg: 1767
    • Skåne
SV: Värmeförflyttning
« Svar #2 skrivet: 07 sep-23 kl 14:30 »
Om badrummet inte står öppet eller så skulle det kunna tänkas räcka att suga ut luft därifrån, så ersätts den passivt med varma luften via röret.

Om röret går genom sovrummet kanske det blev bra att snickra en rektangulär kanal, som kan vara ganska stor och ändå, med lite tur, smälta in.

(Ett eller ett par stearinljus i badrummet ger en hel del extra värme!)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Krokenbo

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Värmeförflyttning
« Svar #3 skrivet: 08 sep-23 kl 08:09 »
Har du vind eller är det rum ovanför /andra våning? Jag gjorde en liknande överföring mellan v-rum o arbetsrum. Ville inte gå igenom väggar då det är timmerhus. Drog kanal på vinden med en inmonterad fläkt. Utan fläkt lär det inte fungera då varm luft stiger,flyttar sig inte i någon annan riktning. I taken på berörda rum blir det då en diskret  ventil. Du vill absolut inte ha en kanal genom  sovrummet med fläktljud. Är utrymmet ovanför oisolerat bör kanalen isoleras. Energiförbrukningen för fläkten är väldigt låg. Får ju ställas i relation till väntad besparing i badrummet. sedan bör du ha någon form av möjlighet för badrumsluften att gå vidare t.ex uttag i nederkant dörr då annars övertryck kan uppkomma som motverkar fläkten.

Ovan är det en övervåning med rum så det är tyvärr inget alternativ att dra det den vägen. Planen är att bygga in röret som i en liten låda som även ska isoleras, dels för att undvika värmespill till det rum det ska passera genom, men även för att minimera ljudet av fläkten. Nu är det ingen som sover i det rummet ändå utan det används som arbetsrum, men i framtiden kommer det fungera som sovrum när barnen bli större.

Badrumsdörren kommer att få stå öppen när ingen är där för att luften ska kunna cirkulera och värmen även kan sprida sig till hallen och vidare. Det kanske räcker med en fläkt i ena änden av röret då? Jag behöver inte ha en fläkt i varje ände för att få ett bra flöde?


Om badrummet inte står öppet eller så skulle det kunna tänkas räcka att suga ut luft därifrån, så ersätts den passivt med varma luften via röret.

Om röret går genom sovrummet kanske det blev bra att snickra en rektangulär kanal, som kan vara ganska stor och ändå, med lite tur, smälta in.

(Ett eller ett par stearinljus i badrummet ger en hel del extra värme!)


Tyvärr så sitter frånluftsfläkten i badrummet precis i anslutning till där varmluften är tänkt att komma in så den kommer vi inte kunna använda. Vi kommer att ha badrumsdörren öppen för det mesta för att få cirkulation på luften. Precis som du skriver så har vi tänkt att bygga in röret i en "låda" som ska få smälta in i taket. Funderar på om det räcker med en fläkt i röret för att det ska bli tillräckligt flöde när badrumsdörren ändå står öppen?

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Värmeförflyttning
« Svar #4 skrivet: 08 sep-23 kl 09:45 »
Jag har dåliga erfarenheter av värmeflyttning via ventilationsrör. Med måttliga rördimensioner (t ex 100 eller 125 mm), kan man inte få fram så stort luftflöde att det hela gör någon nämnvärd nytta, risken är också stor för visslingar och andra konstiga ljud, speciellt om man har tvära krökar eller någon typ av veckad slang i installationen.

Om man vill sätta två fläktar i samma rör, bör man välja fläktar som antingen inte ger rotation till luftströmmen (trumfläkt, radialfläkt etc) eller som roterar åt motsatt håll. Annars kommer den andra fläkten inte att göra mycket nytta för att skjuta på luftströmmen när den redan roterar i samma riktning som dess fläkthjul. Kan man inte undvika detta, får man sätta in nån form av stillastående ledskenor mellan fläktarna (jämför med hur det ser ut i t ex tvåstegsfläkten i en dammsugare eller en axialkompressor i t ex en jetmotor).

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Värmeförflyttning
« Svar #5 skrivet: 08 sep-23 kl 10:12 »

Badrumsdörren kommer att få stå öppen när ingen är där för att luften ska kunna cirkulera och värmen även kan sprida sig till hallen och vidare.


Tyvärr så sitter frånluftsfläkten i badrummet precis i anslutning till där varmluften är tänkt att komma in så den kommer vi inte kunna använda. Vi kommer att ha badrumsdörren öppen för det mesta för att få cirkulation på luften. Precis som du skriver så har vi tänkt att bygga in röret i en "låda" som ska få smälta in i taket.

Att ha badrumsdörren öppen för att lättare få in varm torr luft  där är inte så dumt. Stäng inte av frånluften i våtutrymmet, du riskerar både fukt och lukt från badrummet till resten av huset och har man en toa i badrummet anser iaf jag att det är ganska kritiskt att ha ventilationen så ordnad att ev dofter därifrån går ut ur kåken.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Värmeförflyttning
« Svar #6 skrivet: 08 sep-23 kl 10:32 »
Även om man som Torbjörn påpekar faktiskt flyttar lite värme, så flyttar man mycket luft som tar tid att kallna. Men små fläktar har högt ljud, så välj så stor diameter som möjligt (eller låt dörrar vara öppna).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 2 användare
Lucas Axman, DaisyMalone

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser