Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stöddig bock  (läst 1835 gånger)

ninaelisa

  • Inlägg: 8
stöddig bock
« skrivet: 28 okt-14 kl 23:42 »
Hej :-)
Jag har tidigare tagit upp en fråga här angående att mina två getter skriker efter mej.  Nu har jag en annan fråga..när jag köpt bocken o geten så var geten bestämd mot bocken som var mindre i växten.  Nu är det bocken som stångar på geten, men bara när det vankas gottis. .knäckebröd, morot, kraftfoder mm.Han försöker äta allt på nolltid. Dom är goda vänner annars. En gång stånga han mej på benet men det såg mer ut som en reflex från honom. Fast jag svarade oxå reflexmässigt genom att ta tag i hornen o tittade i ögonen o sa till på skarpen. . Efter det(när han tycker jag tar fram gottis i slowmotion) så springer han till höbalen o stångar av sig frustrationen.  Många skriver att man inte ska avla på sådana beteende bockar. Är det så med honom?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: stöddig bock
« Svar #1 skrivet: 29 okt-14 kl 13:24 »
Till att börja med ska inte icke-produktiva djur ha kraftfoder. Dels blir både getter och bockar feta, men bocken kan även få urinsten, vilket är mycket allvarligt och kan leda till döden.
Någon enstaka stångning är rätt normalt, men det ska inte bli ett upprepat beteende. Svårt att veta om det beror på ärftligt lynne, eller om tidigare ägare lekt stångningslekar med "den gulligt ilskna bockkillingen". Ta inte i hornen, det är provokation på bockspråk, hellre stadigt grepp i halsbandet eller hans skägg.
Jag har för mig att du hade dvärggetter, och det är värt att fundera ett par varv om du själv kan ta hand om (eller äta upp) de killingar som föds, för dvärggetter verkar vara mycket svårsålda. Det finns sorgligt nog alltför gott om dem som Bortskänkes på annonssajterna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

ninaelisa

  • Inlägg: 8
SV: stöddig bock
« Svar #2 skrivet: 29 okt-14 kl 15:56 »
Hej :)tänk vad olika rekommendationer man får. Från getsäljarna, en privatperson som haft afrikanska dvärggetter i många år och jordbruksgymnasium borde veta att getterna inte ska äta kraftfoder. ok nu måste jag veta helt säkert vad dom kan äta....hö antar jag. Hur mycket som helst? morot,potatisskal,russin?mineralsten har dom. jag tänkte låta dom behålla en omgång killing/ar sen kastreras bocken. Bocken kommer från jordbruksgymnasium o där har dom många getter o min bock var liten samt väldigt rädd. Nu är han orädd o mysig men stångar vid något ätbart som serveras. Vet att man inte ska ta tag i hornen vid fostran men blev en reflex. Har tagit i skägget tidigare. Jättetacksam för alla svar :)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: stöddig bock
« Svar #3 skrivet: 29 okt-14 kl 18:08 »
Till att börja med ska inte icke-produktiva djur ha kraftfoder. Dels blir både getter och bockar feta, men bocken kan även få urinsten, vilket är mycket allvarligt och kan leda till döden.

Helt riktigt som skräptanten skriver. En bock som inte jobbar med betäckning av en större flock getter ska inte ha kraftfoder. Förutom risken för urinsten, som oftast leder till en mycket plågsam död, kan den extra energin i kraftfodret göra bocken bråkig och stånglig.
En get som inte är högdräktig eller mjölkande behöver inget kraftfoder heller.

Ett bra hö 1,5-2 kg/djur/dag. Grenar, ris, bark och sly är getters naturliga foder och det ska de ha, mineraler, saltsten, grönsaksavfall, friskt vatten. Detta räcker för att hålla dem friska. Russin är lockgodis. Lycka till  :)!

ninaelisa

  • Inlägg: 8
SV: stöddig bock
« Svar #4 skrivet: 29 okt-14 kl 19:07 »
vilket bra forum detta är med kompetenta medmänniskor :)
nu ska jag väga hö...jag har gett dom hur mycket som helst o tur i oturen så är dom inte feta! allt de andra såsom sly mm finns massor.
Jag blir förundrad över ett naturbruksgymnasium som tar hand om djur o vet inte vad som är farlig. Jag litade på dom o köpte fårfor som skulle ges en näve om dagen. Nu blir det andra bullar :D
Tack tusen tack

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: stöddig bock
« Svar #5 skrivet: 22 feb-15 kl 21:30 »
Hur har det gått?

  Dvärggetter lär vara ännu känsligare för överfodring än lantrasgetter.

  Om någon är stångig så brukar jag först försöka "tala med" hän.  Stadigt tag i skägget, kanske en blöt människopuss på den fina getnosen (det gillar de INTE!), och som med hundar titta i ögonen.  Om det är en liten behändig killing, så lyfter jag upp hela i famnen ("känner du hur jättestark jag är, jag kan lyfta hela dig!"), för större djur gäller lyft av framhalvan, även det för att på ett vänligt och (mycket viktigt!) smärtfritt sätt visa att jag är starkare.

  Vid riktigt svåra fall är det frysen som gäller.  Men det är ju den allra sista utvägen!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser